Hundägande studenter?

M

Mazarin

Hej!

Kan gissa att det finns en del hundägande studenter häromkring?
Vad skulle vilja fråga är; hur funkar det? Hur mycket blir er hund ensam på dagarna och har ni andra intressen också? Undrar själv lite om detta i.o.m att jag inom ganska snar framtid ska bli student (och förhoppningsvis hundägare :D ) men undrar om det går att kombinera, speciellt om man har andra intressen också som man utövar 3 kvällar i veckan...

Sen skulle jag gärna vilja veta lite, hur gick valptiden? kom vovven mitt i en termin eller hur var allt? :bump:

(kom på att denna kanske skulle legat på hund... ajja, går väl endå hoppas jag!)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundägande studenter?

jag tror det beror på vad/hur du pluggar och är borta.
(jag är bara hundägare inte student än, funderar också på att ta med mig hunde och då har jag häst också)

vi har som regel att Anton (hunden) inte får vara hemma mer än MAX, absolut max 6 timmar/per dag. helst inte mer än 4. det beror ju helt vad du har för syn på det.
om jag var du skulle jag nog börja plugga innan jag skaffar valp för att se vart hunden kan få din tid, träning och kärlek.

jag vet folk som har hundar när de pluggar men då är hunden deras största intresse och på fritiden tränas de och de åker på tävlingar - och det tar tid!

Det beror nog på vad du läser om det går att kombinera på ett bra sätt. En del utbildningar har ju undervisning i princip 40 timmar i veckan, medan andra bara har några timmar/dag ett par-tre dagar i veckan, där man har mycket självstudier i stället.

Jag har hund å studerar. Det går inte. Hon bor hos mina föräldar i terminerna och är här ibland i tentaperioderna och på lov och liknande. Jag tycker inte att en hund ska vara själv öht eftersom det är ett flockdjur och absolut inte mer än 4 h/dag. Jag har ett socialt liv utanför studierna oxå om hunden inte alltid kan följa med på, jag måste handla osv så hund går inte att ha för mej. Är borta 1-12 h per dag och d varierar kraftigt.

jag och min man har hund och pluggar båda två. det är ju självklart lättare när man är två, men de dagar då vi är borta lite längre (6-8 timmar) är han alltid hos grannen. vi försöker se till så att han bara är ensam max två till tre timmar per dag för tillfället eftersom han inte är så gammal (åtta månader). vill man så går det, men man behöver ju en backuplösning om man verkligen _måste_ vara borta länge

*lån*
Jag är studerande och har hund...men för mej går det väldigt bra..
Med tanke på att jag går en sån linje som det krävs att jag har hunden med mej.
så hon är inte hemma ensam alls..hon följer med mej på skolan och sitter i hundgård när jag har lektion, sedan är jag ute med henne å tränar och allt möjligt :)
Men hoppas att det går bra med hund för dej :D
Lycka Till!!
//Jessica

Det går ju bra så länge jag bara har halvdagar. Är det heldagar så är det värre. Men den ekonomin man har som student så har jag inte råd med hunddagis eller bil så att jag snabbt kan åka hem på lunchen.

Nu har jag sådan tur att en kompis fixar rastningen mitt på dagen eller så skolkar jag halva dagen.

Sen är det svårt att ha råd om det händer nått akut. Antingen får man ha sparade pengar eller snälla föräldrar. 6900:- räcker inte till mat, hyra, busskort och ett akut vet.besök.

Jag läser till lärare och har under den tiden hunnit med att både ha två hundar och vara sambo. Numera bor jag ensam och har bara en hund. För mig är det inga problem alls. Jag har föreläsning/seminarie två-tre dagar i veckan och aldrig mer än fyra timmar åt gången. Oftast är det bara två timmar. Det ger att hunden inte alls behöver vara ensam speciellt mycket på grund av skolan och jag kan därför ha ett socialt liv utöver hunden också. De perioder som det varit lite tufft är då jag haft praktik, men det är ju inte många veckor åt gången. Då får hunden stå ut och övrigt socialt liv gå på sparlåga.

Nästa år planerar jag en ny valp. Den vill jag skaffa någon gång under våren, ungefär mitt i terminen. På sommaren jobbar jag så då blir det lite svårare med hundpassning, men att hitta hundvakt för de få timmar jag går i skolan är lätt.

jag är också student och hundägare (2 hundar). jag tycker det funkar superbra! men några andra intressen utöver hundarna har jag inte, jag hade ändå inte hunnit. problemet är ju det här med ekonomin, jag får jobba extra för att få det att gå ihop. så för tillfället är hundarna ensamma ganska mycket (csn är som vanligt sena med sina utbetalningar vilket gör att jag är tvungen att jobba en hel del). som tur är har jag snälla kompisar som ställer upp som hundvakter om det kniper. den som jag fick som valp anlände lagom till sommarlovet började och den sommaren hade jag ett jobb där han kunde följa med. när skolan väl började bodde jag på skolan och kunde gå hem efter varje lektion, men visst blev det lite skolkande från dubbeltimmarna (gick i gymnasiet då). den fick jag mitt i en termin men hon var vuxen.

jag e student å har hund men känner att jag inte har tid att ha henne hos mig jämt då jag oxo har häst! Min hund bor altså hos mina föräldrar när jag har kurser med många långa dagar och hos mig när jag har kurser med mycket självstudier! Hade jag haft en hund som kunde följa med ut på ridturer å en kombibil så jag kunde ha henne med till skolan vissa dagar så hade jag haft henne alltid!
Har man kompisar som har hund å man kan hjälpas åt å hunden alltid kan hänga med när man träffar kompisar så underlättar ju det mycket!

Jag och min syster, som båda är studenter, bor ihop och vi har 4 hundar gemensamt. En av dessa är valp, som nu är 3 månader, vi hämtade honom alltså precis i början av terminen. Det har fungerat väldigt bra tycker jag. Visst i början blev det att prioritera och en av oss var tvungen att vara hemma, men det gick. Nu mer är valpen hemma ensam, med de andra hundarna, iaf i två timmar.
Om man kan ha hund som student beror nog mest på hur långa dagar man har, hur nära man har hem och hur mycket man kan med att lämna hunden ensam.
Jag skulle nog tänka mig för ett par gånger extra om jag har tänkt ha en massa andra intressen än hundarna. Är vi borta hela dagarna försöker vi vara hemma och umgås med hundarna på kvällen och om vi vet att vi ska göra något på kvällen, då får man försöka skippa föreläsningar och plugga hemma.
Men kan man bara planera och inse att hundarna är det viktiga så går det bra!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 163
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 609
Senast: Brie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 675
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar