Hund som vägrar att bli borstad.

lillebill

Trådstartare
Jag har en JRT kille på 7 månader som vägrar att gå i närheten av en borste.
Vi har provat alla varianter som vi kan komma på,men han verkar inte gilla det alls.Allt i från mjuka bebisborstar till vanliga hundborstar.
Han gillar inte ens att man drar fingrarna på ryggen.

Vad sjutton gör man?
Hans päls börjar bli väldigt tjock och skulle behöva borstas.Som tur är så gillar han att bada så mycket hår ryker vid torkningen.

Någon om har tips?
 
Sv: Hund som vägrar att bli borstad.

Exakt vad gör han när ni ska borsta honom.

Hans beteende då, har ju en viss betydelse för vilka råd man kan ge, så att det inte slutar med katastrof för både matte och hund ;)
 
Sv: Hund som vägrar att bli borstad.

Han vänder sig om och springer med svansen mellan benen.

Många gånger så ligger han i soffan med mig och då brukar jag smeka honom över ryggen.
Det tycker han är skönt tills jag börjar borsta med fingrarna.
Ibland så får jag för mig att det kittlas,ibland så får jag för mig att han inte gillar det "skrapljud" som uppstår vid borstning.
Han har aldrig blivit tvingad till att bli borstad och jag vill inte tvinga honom heller.
 
Sv: Hund som vägrar att bli borstad.

Han har alltså lärt sig att går man iväg, så slipper man..

Tyvärr, så kommer du ju att måsta ta till ett visst mått av tvång till en början om du vill kunna borsta honom i framtiden.

Lite tvång, mycket beröm + en godbit några gånger under borstningen är min rekomendation.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som vägrar att bli borstad.

Har en 7 mån PRT tik som va en katastrof att klippa klorna på ibörjan... Först jätte arg, sen jätte ledsen.. men när jag höll kvar lugnt och stilla så gav hon sig och insåg att det faktiskt inte alls va så farligt...

Jag håller med Gnist... Lite tvång, släpp inte när valpen vill iväg, håll fast och lätta på greppet när den lugnar sig, beröm å godis.. Den kommer förstå att det är ok tillslut... Eftersom du tycker att du behöver borsta honom så är det säkert dags för en ryckning oxå, och det är ju en helt annan grej...
 
Sv: Hund som vägrar att bli borstad.

OM du håller honom och lugnar honom samtidigt så tjänar ju på det i ett annat syfte också. Du lär honom att om han bara gör som matte säger och är lugn så händer inget farligt vilket ger att hans tillit ökar. Tror det räcker med en eller två gånger för att han ska acceptera det. Massor av beröm och godis bara men släpp inte. Så har jag gjort med kloklippningen. Enzo älskar att bli borstad.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 285
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 174
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 127
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp