Jag tänker att det beror lite på hur ofta det händer?
Jag har en som kan skrika till vid beröring. Eller utan beröring. Bara hon tror att man ska råka sparka henne (man kan vara över halvmetern ifrån henne), kopplet hamnar så att hon tror att det ska komma emot henne så skriker hon rätt ut.
Så när hon skriker till enskilda gånger så åker jag inte till veterinären för det. För det är sån hon är, och alltid har varit. Hon är väldigt reaktiv i övrigt med så det tillhör liksom hennes personlighet. I övrigt så är hon väldigt pratglad och låter alltid så jag tror att det är hennes sätt att säga att något kunde blivit läskigt, att hon inte var beredd eller liknande. Eller om man klappar för intensivt - framförallt om främmande människor gör det.
Skulle det däremot bli en förändring att hon skriker ofta när man tar i öronen eller vad det nu kan vara - då skulle jag givetvis ta henne till veterinär direkt. Som det är nu, om vi pratar just öron så kan jag röra vid dem 1000 ggr och en av dessa skriker hon till. Men mest troligt så är det för att hon blev skrämd snarare än att hon har ont.
Händer detta flera gånger/vecka så hade jag sökt veterinär. Men som min hund händer det kanske en gång var 6e månad med just öronen.