Hund som "mörkar" skada.

Nordthor

Trådstartare
Eftersom jag inte haft hund tillräckligt länge för att veta om följande fenomen är vanligt, så vänder jag mig nu till er som är mer erfarna.

Följande hände idag: Vår hund vaknade ovanligt tidigt efter nattens arbetspass och väckte husse som då uppmärksammades på att vovvi var ordentligt halt.

Hältan har suttit i under hela eftermiddagen och när jag kom hem från jobbet var han fortfarande en liten stackare som linkade fram. MEN, så händer följande (för mig väldigt intressanta). Husse börjar förbereda sig för att gå till jobbet och då blir vår hund plötsligt väldigt frisk och kry. Det stojas och stimmas, han hoppar upp och ned från soffan :nailbiting: och springer fram och tillbaka i lägenheten. (Den vanliga "snart ska vi gå till jobbet och det ska bli kul kul kul kuuuul"-dansen.)

Min fråga är nu, som kanske många redan listat ut, är det vanligt att hundar "mörkar" skador för att de ska få hänga med på något roligt? I så fall blir jag helt paff :eek:. (Hur fasiken kunde han begripa att han inte skulle få följa med till jobbet om han var halt?)

Och, för tydlighetens skull: vi avvaktar med vet.besök ett litet tag, även om det blir bums iväg om hältan inte släpper allt för snart. Samt: ja, han fick följa med till jobbet, men han ska ta det piano inatt :)

Sv: Hund som "mörkar" skada.

Har och har haft hundar som inte visar att de är skadade under jakt exv. Det kommer när de kommit hem och vilat eller när de inte tror att matte ser. Första hunden var expert på det där. I skogen var han helt ohalt så länge man såg honom, men när han trodde att man inte såg linkade han rätt duktigt om han gått hårt. Han hade en gammal skada som gav sig till känna när han jagat några dagar i rad. Därför fick han sällan gå två dagar efter varandra när han blev äldre, just för att han inte visade när det var nog.

Unghunden fick en pinne i låret för något år sedan. Den var inte heller något som märktes förrän vi var hemma på gårdsplan och bössan var tillbaka i vapenskåpet, då var det synd om honom helt plötsligt... :p

Min ridgeback gick omkring med en bruten tass i nästan en vecka innan jag reagerade. Visst, hon haltade en aning men inte värre än att jag väntade tills vi ändå skulle till veterinären lite senare. Det var först när veterinären sade "det känns krasigt, bäst vi röntgar" som jag ens tänkte tanken att det kunde vara en fraktur :o.
Min labbe skulle troligen ge allt även om hon var skadad om vi körde jakt. Dels för att hon tycker att det är så himla kul men dels tror jag att de faktiskt inte alltid känner att det gör så nedrans ont eftersom de har fullt med adrenalin och annat i kroppen.

Ja jag känner igen precis samma sak, våran skar upp tassarna på skaren och väl hemma så linkade han rejält, dagen efter när husse tar ut bössan så visar han helt plötsligt ingen hälta alls tills husse har lyckats ta sig ut genom dörren utan hund då han sjunker ihop och har hur ont som helst. Så med arbetsglada hundar så måste man vara extra vaksam!

Min fråga är nu, som kanske många redan listat ut, är det vanligt att hundar "mörkar" skador för att de ska få hänga med på något roligt? I så fall blir jag helt paff :eek:. (Hur fasiken kunde han begripa att han inte skulle få följa med till jobbet om han var halt?)

Det är extremt vanligt.
Faktum är att jag träffat rätt många hundar som gått och haft ont, men som inte ens sagt ett pip när veterinärer känner igenom dem osv. Många gånger har man märkt att de har ont nästan enbart för att de ändrat beteende (till det positiva) när de börjat gå på smärtstillande. Hundar är experter på att dölja att de har ont.

Jag gick en utbildning då vi bland annat tittade på röntgenplåtar på olika skador på hund. En av dem, en BC, hade två skadade ryggkotor som måste ha gjort jävulusikt ont, den hunden tävlade höga klasser i agility.

Så kommentaren "h*n har inte ont", den tror jag så mycket jag vill på.

Man kan ju bara gå till sig själv, jag kan vara hur bruten som helst i kroppen, men så länge jag sitter på hästryggen så känner jag det faktiskt inte.
Förrän man kliver av, AJ!

Så, visst måste hundar också kunna vara så. Jag skulle också åka till vet bums, kan tänka mig att "arbetande hundar" antagligen är mer troliga att göra så än små fisiga sällskapshundar. ;)

Kan bara instämma i vad andra sagt men kom också att tänka på en söt liten historia många år tillbaka i tiden - en historia som är "tvärt om".

Bakgrunden är följande - vår dåvarande irländska setterhane var ett riktigt yrväder och fick därav en del små skråmor genom livet. Han brukade inte heller vara speciellt "känslig" utan han hängde ändå med som vanligt. MEN en gång kommer han in från tomten (stor) och ser riktigt eländig ut.

Halt utan synliga skador. Klämdes och kändes och han ville nästan inte stötta på benet men inte ett pip när man kände. Svullnade lite över handleden men inte speciellt oroande. Vet tyckte avvakta och se.

Så han låg på soffan med kudde och filt och riktigt ompysslad och gick bara ut för att rasta sig kort. Haltade fortfarande. Vi funderade smått på om man ändå inte borde in igen och röntga, fortsatt utredning osv.

Så en morgon (2-3 dagar senare) linkar/hoppar han ut och ställer sig på trappan för morgonrastning i trädgården när bästa favoritkatten kommer för nära, ner far hunden i rasande fart och efter katten. Så ser man riktigt hur han kommer på att "oj jag var ju halt!", tvärnit, haltade två tre steg och sen nästan som han ryckte på axlarna, "nej det här var inte kul längre" och fortsatte jaga den försvunna katten. Han var inte halt och var det inte sen heller.

Det var precis som han gillade den där extra uppmärksamheten att ligga på soffan och bli ompysslad, för det blev han ju! En extra godbit när man gick förbi, en klapp extra....ja extra allt. Men det såg så kul ut när han tröttnade på lyxlivet och ville tillbaka till sitt aktiva liv igen:D

Överhuvud taget var det en hund med stor personlighet och många oväntade episoder som han bjöd på:love:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 927
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 218
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar