Hund som man måste be två gånger

Líf

Trådstartare
Behöver lite råd angående mina isländska fårhundar, två stycken. När det gäller kommandona sitt, ligg och fot måste man alltid ge kommandot en extra gång för att det ska hända något (i fotgående måste man följdaktligen gå och påminna hela tiden). Den ena går att motivera till en snabbare reaktion mha godis men den andra, som inte är speciellt matglad, är mer svårmotiverad. Hur ändrar man den här vanan?

Livsviktiga kommandon typ hit, stanna, stanna kvar sitter däremot till hundra procent.

Kan tillägga att hunden som inte är speciellt matglad dessutom är lite sig-själv-nog och inte alltid så lätt att behålla kontakten med i lydnadsträning.

Någon som har något tips?

Senast ändrad:
Sv: Hund som man måste be två gånger

Blir det annorlunda om du ändrar tonläget??

Jag kan tycka att min hund lyder bättre första gången om jag säger tydligt "stanna" med ganska morsk röst, än om man bara säger stanna lite halvdant..

motivera genom lek med den svårflörtade.... dragkamp brukar alltid gå hem =)
Börja om med kommandona från noll..... lekk med hunden o sluta när hunden tittar på dig viskar du fram kommando t.ex "sitt".... lyder hunden ta upp leken igen och gör sedan det igen...

om hunden inte sätter sig första gången höj rösten till normal samtalsnivå.... lyder hunden ej då heller korrigera med händerna....
Kontakten är aOch o men det vet du säkert....

Fick själv en påminnelse av min hunds uppfödare igår... denna person har träffat min hund ca 2 ggr sen jag fick den i aug (då kunde den inget)... hon kunde genom att viska få vår hund att gå fot lfera meter med kontakt o sätta sig/lägga sig och sätta sig från liggande.... hon viskade bara kommandona....
vi får henne att ta två steg med kontakt vid fot, flera kommandon för sitt/ligg som du....samt att vi ryter kommandon vid korrigering....

Nu ska vi göra om och göra rätt den 6 maj ska vi tävla vår första lydnad klass I

lycka till

Det brukar ofta gå till så att jag säger "sitt" med en glad och (som jag tycker) uppfodrande röst (och ingenting händer) för att sedan upprepa mig med lite mer pondus/kraft/irritation. Har den känslan att jag vill ge hunden en chans att lyda en glad matte innan den irriterade matten kommer fram.

Så ja, det blir annorlunda om jag ändrar tonläge. Tycker att hon borde lära sig utvecklingen av sitt "ignorerande" och föredra den glada matten. Hon är som sagt 100% lydig när det gäller exempelvis "hit". Förmodligen lägger jag mer pondus i det kommandot eftersom det ofta utförs ropande.

I övrigt är båda hundarna mycket matte-kära och det är inte många andra människor som duger att följa/lyda. Går matte, då går hundarna.

Jag brukar också köra med den lite mjukare och glada rösten först men funkar inte det höjer jag rösten och då brukar det gå bättre.

Men är det lite viktigare situationer när han tex går lös och måste stanna direkt när jag säger till då brukar jag höja rösten lite mer för säkerhets skull :angel:

Självklart vill väl alla att hunden ska lyda på första kommandot men riktigt så långt har vi inte kommit än...

Lycka till med din hund!! :)

Isländsk fårhund är den född vallare, alltså används den rasen oftast som vallare eller är den mer vanlig som sällskap/lydnadshund i dagsläget?
En aktiv vallhund är ju oftast väldigt egensinnig, den ska klara sig själv och kan ju då givetvis bli lite svår att få riktig kontakt med.

Ja, den är framavlad att utföra sitt arbete på egen hand utan någon som för. Så det är ju en ras med mycket eget huvud som kräver sin fostran för att inte bli bjäbbig och okoncentrerad. Ska väl säga att mina vovvar är riktiga praktexemplar som har gett mig väldigt mycket gratis, och att jag behöver be dem om att sitta två gånger är det enda "problem" jag har i dagsläget :D . Men det skulle vara kul att kunna briljera med en så lätt grej som att sitta direkt.

Det verkar mycket sunt det du säger, att belöna med lek. De tycker nog att det är trist att hålla på med övningar efetrsom de är lösa och fria 90% av dygnet och i princip kan bestämma själva hur de vill sysselsätta sig. Så när det är tråkigt, när vi tränar, tittar de efter annat=okoncentrerade/ignoranta vilket leder till att matte vill träna mer= ännu tråkigare!

Man ska väl var så tråkig som möjligt när de har fritid och bli jätterolig och lekfull när man ska träna.

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 368
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka