Hund som lyfter upp ena framtassen.

Redfox

Trådstartare
Hej!

Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att göra med trampdynorna då han hade slitet ena trampdynan lite. Lät han vila och bara rastas i koppel en vecka och trampdynan såg fin ut. Började träna lite lydnad och gå promenader men upplevde att något inte stämde. Höger framtass lyfts upp till och från, både när han står stilla eller sitter ner. När han är inne som ute. Upplevde även att han ibland kan halta till lite vid några steg. Fortsatt gått i koppel sen dess men ingen skillnad. Lyfter upp tassen till och från fortfarande. Finns en väldigt liten hälta ibland som är otroligt svår att se men den finns där ibland.Tror det beror på hur han sätter ner tassen. Finns inga synliga fel, möjligtvis lite skillnad på höger framtass handled på ovansidan. Känns pytte lite större där jämfört med vänster tass. Vet ej om det är en liten svullnad kanske i en sena, fast det känns hårt. Oklart om det ens är en förändring. Men det skiljer sig i alla fall ifrån vänster tass. Sätter ut tassen åt höger ibland lite som att avlasta?

Har tid för veterinär den 14/8, ska både undersökas och göra HD/ED röntgen, kanske då även röntga tassen eller på dom ställen han reagerar på om han nu gör det.

Någon som haft hund med samma symtom och vad var orsaken då?
Misstänker själv att det antingen är senskada eller kanske bruten tå?

Hunden är livlig, är mer i luften än på marken. Även att bara gå i koppel är svårt att hålla han lugn. Han är otroligt vild av sig 🙈 Så jag hoppas inte att det är något allvarligt eller som kräver mycket stillhet..🤔
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
985
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: igbest
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 819
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 739
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp