Hund som luktar

anna_anna

Trådstartare
Våran hund luktar fruktansvärt fruktansvärt illa från munnen när han skäller/morrar, jag tror lukten kommer från magen. Det blir så när han tar i, om han skäller till lätt en gång så luktar det inte.

Sen har jag märkt att han "tappar" luften, som om att han sväljer luften istället för andas, händer inte så ofta men har börjat fundera på om det hänger ihop med den hemska lukten?

Någon som har varit med om liknande?

Sv: Hund som luktar

Jag tror mer på att lukten kommer från tandsten eller liknande problem i munhålan.
Är det en skäggig vovve?

Det är en rottweiler. Han har vita fina tänder så tandsten tror jag inte att det är. Han luktar bara när han tar i, annars har han helt okej andedräkt.

Ingen aning, men kan det vara problem med tonsillerna? Har någon vet kollat honom i halsen?

Nej halsen är inte kollad. Har varit inne för vaccination och då sa veterinären att han såg bra ut, men kollade bara över honom. Får ta och boka in en ny tid.

Tandköttet är med bra?
Har själv en hund som stinker ur munnen pga tänderna, så är det som jag lättast kommer på:)

Han har vita fina tänder så tandsten tror jag inte att det är

Det är inte alltid tandstenen syns så bra. När vi var iväg till en vet för mååånga år sedan så lossnade det som vita kakor nästan på hunden. Visserligen fick har ju "vitare" tänder efteråt :P

Men tandsten är det nog ändå inte då borde han lukta hela tiden. Min har problem med det så det är en rutin vi får ha en gång om året att åka på skrapning. Och det luktar AS kan jag säga :rofl:

Det kan vara halsinfektion eller att något har fastnat i halsen = något som luktar ruttet när det har suttit där ett tag.

Hur ser det ut i gommen på insidan av tänderna uppe? Under tungan? Insidan på kinderna? Hudvecken runt munnen? Kan ha fastnat något eller svampinfektion t ex.

Och visst kan det även komma från magen.

Jag har aldrig hört att rottweiler har tandsten, men den brukar vara brunaktig, men kan även vara gråvit. Känn på tänderna, är de tröga kan det vara tandsten.

Kan kanske även vara annat. Vissa sjukdomar kan ge olika lukter.

Gör en rejäl koll hos vetten om han inte kan säga med detsamma vad det är.

Låter som magkatarr. Både lukten och att han sväljer luft är tecken på det.

Ursäkta OT, men hur kommer det sig att du ger dig till och nosar honom i munnen efter att han har skällt? :rofl:

Det kan vara halsinfektion eller att något har fastnat i halsen = något som luktar ruttet när det har suttit där ett tag.

Hur ser det ut i gommen på insidan av tänderna uppe? Under tungan? Insidan på kinderna? Hudvecken runt munnen? Kan ha fastnat något eller svampinfektion t ex.

Och visst kan det även komma från magen.

Jag har aldrig hört att rottweiler har tandsten, men den brukar vara brunaktig, men kan även vara gråvit. Känn på tänderna, är de tröga kan det vara tandsten.

Kan kanske även vara annat. Vissa sjukdomar kan ge olika lukter.

Gör en rejäl koll hos vetten om han inte kan säga med detsamma vad det är.

Allt ser bra ut i munnen och han är precis som vanligt. Ska ringa veterinären så han får kollas upp.

Tandköttet är med bra?
Har själv en hund som stinker ur munnen pga tänderna, så är det som jag lättast kommer på:)

Tandköttet ser ut som vanligt:) ska höra ikväll på träningen om någon kan kika på honom i mun och tänder, kanske ser något som jag har missat.

Jag hade också gissat på magkatarr,mammas hund misstänkte dom det på,och hon luktade även illa där bak i perioder,därav hon åkte in då hon misstänkte analsäckarna,men dom var som dom skulle. Hon fick ett specialfoder och sen Andapsin som hon skulle ha före måltid,nu är hon helt bra,luktar inte illa varesig fram eller bak! ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
616
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka