Hund som inte vill bli klappad??

Lindsen

Trådstartare
Kan inte så mycket om hundar så därför frågar jag här, för jag blir lite förundrad.
Vi har en hund som är med sin matte här på kontoret och den är trevlig på alla sätt. Gillar att leka och springa, men när man försöker klappa den så sänker den ryggen så att man inte kan klappa. Likadant gör den om man försöker smeka den på huvudet. :confused: Det är ju hunden som kommer in på rummet och hälsar på oss allihop här. Har märkt att den gör så med alla personer.
Varför beter den sig så? Öm i pälsen?
Någon som vet?

Sv: Hund som inte vill bli klappad??

Det är ganska vanligt att hundar inte tycker om att okända klappar dem ovanifrån eller lutar sig över dem, de känner lätt sig hotade då.

Min hund som ändå är väldigt framåt och tuff tycker inte om när folk hon inte känner klappar henne på huvud och rygg, hon viker undan.

Pröva att sätta dig på huk och sträcka fram handen så att hunden kan nosa på den, sedan kan du klappa den på sidan eller bröstet. Stirra inte på den om den verkar osäker utan titta gärna bort samtidigt som du pratar vänligt.

Om den ändå inte vill får du respektera det.

TAck för tipsen! :)Lite svårt att veta när man inte är hundmänniska, men dock hästmänniska så jag förstår ju att det är något som jag gör fel!

Vovven känner oss allihopa ganska väl då han har varit här mycket ända sedan han var valp. Jag leker mycket med honom så han kommer gärna in till mig och vill få mig att leka.
Men jag får inte klappa...

Skall prova att klappa från sidan nästa gång! :laugh: Tack tack

Du har fått ett bra svar. Men du kan också testa att när du sitter på ditt kontor och hunden kommer in, så säg hej och fortsätt titta på skärmen, eller vad du nu gör ;) Och låt bara handen hänga ner så får hunden gå fram utan att du tittar på den mm. Sen kan du börja klappa på sidan som Diskurs skrev.

Du har fått ett bra svar. Men du kan också testa att när du sitter på ditt kontor och hunden kommer in, så säg hej och fortsätt titta på skärmen, eller vad du nu gör ;) Och låt bara handen hänga ner så får hunden gå fram utan att du tittar på den mm. Sen kan du börja klappa på sidan som Diskurs skrev.

Han kom in nu när jag läste ditt inlägg så jag gjorde precis som du skrev:D Men han bara slicka på mina fingrar och stack igen..
Tror att han är ute efter en lekkompis..

Vi måste komma ihåg att det här med att klappa är ett mänskligt betende, hundar klappar ju inte varandra.

Det är vi som i första hand vill beröra päls, det gagnar i första hand inte hunden. En hund som hälsar den nosar kort och gott, du får nog gärna nosa tillbaka om du vill hälsa.

Så om du har ambitionen att bli kompis med den här hunden så ska du igonera den.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 275
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2