Hund som inte skäller?

junebug

Trådstartare
Hej alla!

Ny här, och kommer med en fundering som kanske kan verka konstig för många men som är i högsta grad allvarlig för mig...

Jag har under de senaste åren blivit genuint intresserad av hund och hundträning. Läst mängder med böcker, blivit dagmatte för att "prova på" hundlivet, ja helt enkelt börjat känna en väldig längtan efter hund.

Så till mitt problem. Jag har en hörselskada som gör att jag upplever hundskall (främst inomhus) som oerhört jobbigt. Detta är ett problem eftersom vi alla vet att hundar skäller... mer eller mindre. Att träffa hundar utomhus som skäller är mindre plågsamt, antar att det har att göra med akustik etc.

Mitt dilemma är därför om det öht är möjligt att hitta en hund som "aldrig" skäller? Eller är det lika bra att jag ger upp min dröm? :( Jag vet ju flera hundar som inte säger ett knyst, men det har knappast varit rastypiskt eller ens uppfostrat så - utan har "bara blivit".

Om ni varit i min sits, hur skulle ni tänkt? Finns det vissa raser som faktiskt lättare "håller tyst" eller skulle det vara bättre att försöka få tag i en tyst omplacering? Tillsammans med diverse andra krav på hundras känns det ju som en omöjlig uppgift.

Jag förstår att det här kan låta löjligt, men man rår ju tyvärr inte för sina handikapp...

Sv: Hund som inte skäller?

Kolla på basenji och se om deras läten är lättare för dig

Basenjin har jag ju av uppenbara skäl läst om även om den kan vara rätt ljudlig i övrigt, inte skäller. Men har fått uppfattningen om att den är så väldigt speciell...? Nu tycker jag ju om självständiga hundar men det känns som basenjin verkligen kräver sin ägare.

Jag har en (snart två :) ) dvärgschnauzrar som inte skäller, skäller de så finns det fog för det och då ska man reagera!
Men annars är de knäpptysta, har även haft två ryska svarta terrier som även de var knäpptysta om det inte var något väldigt viktigt som jag behövde veta.
Den uppfödaren jag köper mina hundar från är känd för att ha bra hundar som inte skäller i onödan om det beror på ras och avel eller uppfostran eller helt enkelt en kombination vet jag inte?
Men väldigt glad är jag för jag hatar hundar som skäller om det inte är något riktigt viktigt som behöver uppmärksammas.
Mina skäller tex när jag svimmar och inte vaknar vilket är bra för då fattar sambon och/eller grannar att något är galet och kan ringa efter ambulans.

Jag kan inte något om dem, utan kändes mest som om det passade;)

Jag har också dvärgschnauzer, han skäller bara när det knackar på dörren så det får man inte göra hos mig om jag vet att du kommer:p

Vår Ruben skäller bara om någon knackar på dörren, inget galet bjäbbande utan ett par låga voff.
Han är blandras mellan peke och king Charles spaniel, gissar att det kommer från spanieln.

Jag upplever det som att ju större hunden är desto mindre skäller dom, bortsett från bruksraser. Större gårdshundar som leonberger och Sankt Bernard menar jag med större raser. Vinthundar skäller i mitt tycke "aldrig". Irländska varghundar umgås jag med mycket och dom har nog aldrig sagt ett ljud vad jag kan minnas. Övriga vinthundar kan nog busskälla en del.

Retrievers är hyfsat oskälliga, men dom är ofta sådana som vaktar med skall/skäller när någon kommer. Flattarna är ett undantag, dom klassar jag som väldigt skälliga och ljudliga över lag.

Min NewFoundland gormar så fort det är ngn på tomten eller så fort han tror att det kanske kan vara ngn på tomten;) och njuffeskall är inte diskret direkt. Generellt tror jag iof du har rätt; stora hundar jagar inte lika lätt upp sig men å andra sidan, stor hund stort skall!

TS: Staffe! Skäller ytterst lite om inte alls. Trevliga hundar dessutom:) Däremot har de lite andra grymtljud och morrningar för sig men det borde inte belasta hörseln så mycket tycker jag!

Varken min amris eller min Dsg skäller. Varken vid lek eller om det kommer någon. Jag vet att amrisen var skällig när han bodde på kenneln, men här säger han aldrig ett vov. Snarker högt gör han däremot.

Vår schäferhane skäller enbart om någon kommer oinbjuden in på tomten eller när han blir riktigt taggad i träningen (t ex om vi tränar höga ljud, skott, m.m. vilket ändå inte verkar vara aktuellt för dej).. I övrigt säger han inte flaska.

Men jag vet att många schäfrar har en tendens att skälla i tid och otid, våran gör det dock inte. Förra schäferhanen var också tyst, förutom när det knacka på dörrn..:meh: Men det är ju bara att träna dem att inte skälla för dörrknack.

Mvh Domino_s

Övriga vinthundar kan nog busskälla en del.

Mina whippor skäller förhållandevis mycket för att vara vinthundar. Inte stup i kvarten, men åtminstone 2-3 ggr/dag. Oftast skäller de för att de är upprörda över något (katt/hund på gården; långpromenaden dröjer; hungrig/uttråkad). Men jämfört med många andra hundar så är de så klart ganska tysta.

Jag tycker dock att man märker en markant skillnad på ljudnivån om man besöker en SKK utställning jämfört med en med bara vinthundar. Vid de förra hör man en massa ihållande skall, vid de senare hör man bara människor prata.

Jag har en alaskan husky, och han vet nog inte ens hur man skäller ;) Samma gäller ju t.ex siberian husky och alaskan malamute, men polarhundar ylar ju ibland istället, speciellt om man har flera, så taggar de igång varandra och låter som en hel vargflock.
Det är skönt med en tyst hund, men jag skulle inte rekommendera just en polarhundras om det "bara" är på grund av att de inte ska skälla, för det är ju såklart många andra egenskaper som måste passa in oxå! Jag hoppas att du hittar någon hund som passar dig!

Min ena golden retriever krävdes det en halv hawaiipizza utom räckhåll för att få henne att skälla och det tog 1,5 år. Den andra lyckades jag på fyra år aldrig provocera fram ett skall på överhuvudtaget... Visst kunde de skälla, men oerhört sällan och så gott som aldrig inne.

Rottis är förhållandevis tysta hundar, de vaktar ju såklart. Men annars säger de inte mycket.

Haha folk får smyga sig som in som en tysta inbrottstjuvar så slipper vi säkert skällandet ;)

Jag har en (snart två :) ) dvärgschnauzrar som inte skäller, skäller de så finns det fog för det och då ska man reagera!
Men annars är de knäpptysta, har även haft två ryska svarta terrier som även de var knäpptysta om det inte var något väldigt viktigt som jag behövde veta.
Den uppfödaren jag köper mina hundar från är känd för att ha bra hundar som inte skäller i onödan om det beror på ras och avel eller uppfostran eller helt enkelt en kombination vet jag inte?
Men väldigt glad är jag för jag hatar hundar som skäller om det inte är något riktigt viktigt som behöver uppmärksammas.
Mina skäller tex när jag svimmar och inte vaknar vilket är bra för då fattar sambon och/eller grannar att något är galet och kan ringa efter ambulans.

Oj ja i din situation behövs ju verkligen skällandet då! På skk står det att dvärgschnauzer däremot har både vakt och lätt till skall så på pappret låter det ju inte om det skulle passa mig. Men säkert kan de bli ganska tysta om man uppfostrar dem så :)

Jag upplever det som att ju större hunden är desto mindre skäller dom, bortsett från bruksraser. Större gårdshundar som leonberger och Sankt Bernard menar jag med större raser. Vinthundar skäller i mitt tycke "aldrig". Irländska varghundar umgås jag med mycket och dom har nog aldrig sagt ett ljud vad jag kan minnas. Övriga vinthundar kan nog busskälla en del.

Jag har också känslan av att större raser skäller mer sällan, vet inte om det beror på mina fördomar eller så. Känner i och för sig både en alldeles knäpptyst beagle och knäpptyst cocker spaniel, så det är väl mycket en individfråga. Så hur vet man hur tyst individen kommer bli om man köper valp...? Större hundar har väl tyvärr kraftigare skall också, även om det kanske inte är lika gällt som hos små.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har problem med tiken. Hunden är tyst som i graven, jag har under de snart två år jag haft henne ALDRIG hört henne skälla. Hon har...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar