Hund som inte gillar andra hundar!

Madde_padde

Trådstartare
Vad kan man göra åt sånnt?
Har en 7 åring som hatar andra hundar.
De går med vissa typ systers hund, kusinernas hundar osv, sånna som han träffat många gånger fått bekanta sig med osv.

Men nya hundar hur ska jag göra med dom?
Han skäller och drar så fort han ser en annan hund, de går till 70% av fallen att sätta honom ner prata lungt med honom klappa han och låta han titta tills dom går förbi. Men de adra 30% av gångerna då? DÅ blir han helt blockerad ser ingenting annat än denna hunden!
Vågar inte låtah an hälsa på hundar vid promenader osv då jag inte litar på honom.

Jag har vart lite inna på att ta med han til lstallet då livet blir lite roligare för han då! men hur ska jag gå tillväga i första mötet med hundarna där? Tips?

Sv: Hund som inte gillar andra hundar!

Vad kan man göra åt sånnt?
Har en 7 åring som hatar andra hundar.
De går med vissa typ systers hund, kusinernas hundar osv, sånna som han träffat många gånger fått bekanta sig med osv.

Men nya hundar hur ska jag göra med dom?
Han skäller och drar så fort han ser en annan hund, de går till 70% av fallen att sätta honom ner prata lungt med honom klappa han och låta han titta tills dom går förbi. Men de adra 30% av gångerna då? DÅ blir han helt blockerad ser ingenting annat än denna hunden!
Vågar inte låtah an hälsa på hundar vid promenader osv då jag inte litar på honom.

Jag har vart lite inna på att ta med han til lstallet då livet blir lite roligare för han då! men hur ska jag gå tillväga i första mötet med hundarna där? Tips?

Men har du haft det så i 7 år?:confused:

kan ju vara lite jobbigt med en hund som skäller och gör utfall mot andra. Skulle det hjälpa om hunden hälsade så förstår jag om TS vil göra så.

ja! men har bott på landet och därför inte lidit någe just av de!

De hundar som är där går han ihop med!

Svaret är lydnad. Min tik ogillar klart okända hundar och skulle gärna bete sig illa om hon fick. Dock har hon klarar regler för hur man uppför sig vid hundmöten och uppför sig då ordentligt.

Jag skulle satsa på att öka motivationen att rikta uppmärksamheten mot dig och minska motivationen att dra mot andra hundar. Just därför skulle jag inte heller låta hunden hälsa på andra hundar. Det snarare ökar motivationen att intressera sig för andra, istället för att minska den. Att möta andra hundar ska vara tråkigt, inte spänniga styrkemätningar eller roliga bus-tillfällen.

Fokusera inte på hur du ska hantera möten mellan din hund och andra hundar. Lägg energin på att få till en bra kontakt mellan dig och din hund. Har du det blir möten med andra hundar helt okomplicerade. Hur du ska göra beror helt på dig och din hund. Det är svårt att veta utan att ha sett er. Med min egen har jag varit ganska hård. Med andra hundar har det varit med godis och mindre korrigering. Frågan är också varför hunden skäller och lever om. Är han glad och leksugen, förbannad eller rädd. Det påverkar hur man tränar.

Grundprincipen är dock densamma. Det är mysigt att lyssna på matte och ha uppmärksamheten hitåt, men otrevligt att glo på annat och strunta i kommandon.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 457
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 613
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka