Hund som ej tycker om människor.

S

"Sara"

Hej.

Har haft lite problem med min schäferhane på 10 mån. Han har varit osäker och skällt och inte velat hälsa på andra människor.
Har varit rädd för att han inte är normal eller så (lynnesfel), men han ha alltid varit go mot oss i familjen.

Var förra veckan till en hund tränare som ska var väldigt duktig. Hon sa att det inte va något fel på honom mentalt, utan att han tyckler helt enkelt inte om att ha andra människor för nära som ska kladda.
Fick träningstips på hur jag ska träna för att dels få honom mer lydig och uppmärksam på mig men också att jag ska låta honom att slippa hälsa på folk, och hur jag ska göra då han ska hälsa.

Är det fler som har detta problem med sina hundar? eller är det bara jag.

Sv: Hund som ej tycker om människor.

Alla cockerspaniels (alla hanar) vi haft har varit likadana som din hund (verkar som om valpen nu kommer att bli likadan).

Supergoa och keliga med familjen och de som de känner, reserverade mot främlingar.
Ser det inte som ett problem, snarare tvärtom. Otroligt skönt med en hund som inte blir "Ååååh! En MÄNNISKA! Gosa, kela hälsa HÄÄÄÄÄÄÄLSA NUUUUUUUUU!" såfort någon kommer.
De har haft en flock och vill inte blanda sig med andra flockar.

Däremot har ingen skällt. Men möter man någon när man är ute och går, så går de vid dikeskanten på den sida man själv går på. Alternativt gör en lång omväg runt främlingen. Kommer någon de inte känne roch vill hälsa så låtsas de inte om denne/går undan.
Vi har aldrig tvingat någon att hälsa. En del människor har de undvikit hela sina liv, en del utanför familjen har lyckats få kontakt.

Tror hundar känner på sig vilka människor som det är värt att lära känna. Fåtal gånger har hundarna själva tagit intiativet och hälsat (om människan satt sig ner på knä och sträckt fram handen så blev/blir de nyfikna efter ett tag :p). Låter man hundarna bestämma om de vill hälsa eller inte så går det nog bra.

Jepp min ena. Rätt så skönt också. Jag har alltid kunnat ha henne lös bland folk, för är hon lös så undviker hon dem bara. Min yngre skulle ju jaga upp folk på 3 km håll bara hon fick lov :p

Men det är jobbigt innan man får den lydnaden på hunden så att de blir stabilare och slutar skälla och så. Det ger med sig både med tid och träning.

Om ni lugnt och konsekvent tränar er hund hur man beter sig vid möten. T.ex. bara lugnt och fint sätta sig ned, så kommer han att lugna ned sig. När han förstår att hans ansvar inte är att skrämma bort folk utan lita på att du fixar det! Dvs håller bort folk från honom :D

Problem och problem- det är relativt vanligt inom min ras och jag ser det inte direkt som något problem. Tycker det är skönt med hundar som inte är kontaktsökande mot främlingar. Dom får gärna vara lite reserverade. Finns ingen anledning att hälsa på främmande- folk blir bara irriterade eller rädda... :)

problem å problem är det väl inte...men mi hund tycker inte om att hälsa på anndra människor. väldigt skönt när man är ute å går tycker jag :) kommer det folk hem som han inte känner så ignorerar han dom tills han tycker det är läge att kolla vem det är.

Skönt att ej vara ensam. Jag tycker också att det är skönt att han ej ska kramas med alla.
Men nu va det ju det att han har skällt och nästan rest ragg när han har sett främlingar.

Tränaren sa precis som någon annan sa här att han vill inte hälsa och försöker skrämma bort för att slippa.
Har redan nu efter bara några dar märkt skillnad, när jag gjort på rätt sätt när vi möter nån.

Han är min första egna hund, svårt att alltid veta vad som är rätt att göra ur hundens synvinkel.

Ja min skräms och reser ragg. Jag kan ju inte lämna henne på olämpliga ställen eftersom att hon är snabb på att göra det. Redan innan folk söker kontakt med henne. Men det är så mycket bättre. I början kunde jag inte ha henne lös när det kom främmande till oss. Idag går det bra med vem som helst. Jag platsar henne och sen får hon ligga där tills hon lugnat ned sig och då går det bra.

Det är jobbigt med en hund som skrämmer folk. Det gäller att hitta en balans med att ge hunden trygghet samtidigt som man säger åt de att de får inte skälla och morra på folk. Men ge honom först nyckeln till hur han ska bete sig. Sen kan du tala om för honom hur han inte får bete sig. Då vet han ju hur han ska göra. Försöker man lära både och så säger man att han inte får skrämmas, men för honom finns det inget alternativ innan han lärt sig det andra. Förvirrande?? ;) Jag är dålig på att förklara!!

jaja det kan ju vara lite jobbigare...jag brukar säga till dom som kommer hem el som vill fram å hälsa när man e ute att låt han vara känner han att han vill hälsa så kommer han fram när han känner sej redo för det...

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 695
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar