Hund som drägglar

Rotterö

Trådstartare
Min rottis tik har börjat dräggla.
När hon vaknade i morse så va hon blöt som hon hade badat. Huvud hals.
Det blir en stor pål när hon ligger o sover eller vilar. Kan hon ha ont i halsen ??
Eller vad kan det vara??
inte dålig förövrig

Sv: Hund som drägglar

Låter inget vidare alls. Jag hade kontaktat veterinär. Kan vara ont ihalsen eller kanske sura uppstötningar?

Låter som om att hon ätit något väldigt dåligt, strumpa?

Kollade du upp det?

Hon har inte ätit något olämpligt. Är väldigt bra med att inte tugga på saker.
Men hon är svullen som påssjuka , mandlarna såg jag i dag. Det är nog ont i halsen hon har.
Pigg äter busar leker förövrigt.
Men har massa onödigt saliv rinner utan för ner på halsen. Skall ringa vet innan helgen

Du menar att du inte ringt än?

Jag har då aldrig hört om dräggel vid tonsillit.

När min tik hade tonsillit så ville hon knappt äta.. men det kanske är ganska individuellt.. har hon någon feber? Gör du annars som du tänkt med att ringa veterinär innan helgen om hon inte verkar dåsig för övrigt.

Hon tepade 28 ,1 ingen feber
pigg , äter , leker , springer som en tok,
Men har mycket stora mandlar , Så något är det.
Jag ringer o bokar en tid tills i morgon.

Tonsillit

Hunden har två stycken tonsiller(halsmandlar)placerade på ömse sidor om svalget som vanligtvis ligger dolda.
Vid en infektion blir det röda och faller fram ur sina fickor.

SYMPTOM: Tonsillit som verkar vara en av de vanligaste sjukdomarna hos leonberger, yttrar sig i,förutom svullna tonsiller ,feber och trötthet. Svårighet att svälja och ibland i hälta.
Hundägaren blir ibland lite förvånade när de får instruktion av sin uppfödare att titta hunden i halsen när den haltar. Men det kan faktiskt ha ett samband, framförallt på unga hundar. Det är inte alltid som hunden visar symptom och därför är det viktigt att man tar för vana att regelbundet titta sin hund i halsen.

Obs!: Det är viktigt att man behandlar en hals infektion snabbt eftersom den kan göra så att hunden får ledinflamationer och/eller allvarligare följdsjukdomar som till exempel hjärtfel.
Tonsilliten behandlas först med antibiotika, funkar inte det så opererar man bort tonsillerna, men det gör man endast om andra behandlingar inte hjälper.

--------------------------------------------------------------------------------

jag tror det är detta. Hon kommer til vet i morgon
Inte dålig förövrigt

Hon har varit hos veterinären nu,
Hon hade en infektin, röd i halsen och svullna köttlar, röd i ögonen,
Fick penselin i 10 dagar

Vad skönt att det inte var "värre".

Nu blir hon ju frisk och tur att du såg att det var något ovanligt med henne.:)

Ja i bland får man verkligen ha koll.
För hon va frisk förövrigt. lekte busade och åt mat och godis.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 887
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2