hund som äter tuggar sönder allt

fleur

Trådstartare
Vi har en åtta månaders dalmatiner/border collie. Hon är jättego MEN lämnar vi huset tuggar hon sönder allt hon kommer åt, tex skor, stolsben, blommor, fjärrkontroll mm. Vad kan jag göra? :confused:
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Vi har en åtta månaders dalmatiner/border collie. Hon är jättego MEN lämnar vi huset tuggar hon sönder allt hon kommer åt, tex skor, stolsben, blommor, fjärrkontroll mm. Vad kan jag göra? :confused:

Tänka dig för tills nästa hund du skaffar och inte ta en sån blanding på hund.

Sätt henne i bur när ni åker bort.
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Tänka dig för tills nästa hund du skaffar och inte ta en sån blanding på hund.

Sätt henne i bur när ni åker bort.
vad har rasen för betydelse för hundens tuggproblem?
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Vi har en åtta månaders dalmatiner/border collie. Hon är jättego MEN lämnar vi huset tuggar hon sönder allt hon kommer åt, tex skor, stolsben, blommor, fjärrkontroll mm. Vad kan jag göra? :confused:
Bur, hundsäkert rum eller munkorg..
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

vad har rasen för betydelse för hundens tuggproblem?

Och blanda raser är väl aldrig positivt sen blanda olika arbetsområden är hellre inget genidrag. Bordecollie kräver en del likaså Dalmatiner.

Hundar som går lätt upp i stress brukar bete sig på detta vis eller osäkra hundar.
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Hunden är en omplaceringshund och lite lättstressad är hon nog. Stor skillnad för oss som under många år haft cocker spaniel! Funderar på att bygga hundgård där hon kan vara när vi jobbar. ( och eventuellt skaffa sällskap till henne)
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Japp det var det jag ana. Då kommre såna här bettenden på köpet hon stressar så hon biter på allt. DÅ skulle jag endra bygga en hundgård eller bur.Problemet med hundgård att hon kan även stressa där o då kanske det bara blir att hon springer runt runt ända tills ni kommer hem o blir hyperaktiv.

Stress finns i 2 former hyperaktivitet eller undvikande.
Din stressar i Hyperaktivitet.
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

En annan hund kan inte vara lugnande då? ( hon fungerar bra socialt med andra hundar och gillar sällskap)
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Och blanda raser är väl aldrig positivt sen blanda olika arbetsområden är hellre inget genidrag. Bordecollie kräver en del likaså Dalmatiner.

Hundar som går lätt upp i stress brukar bete sig på detta vis eller osäkra hundar.
ok.. så varken bordercollie eller dalmatiner är hundar som bör få finnas överhuvudtaget eftersom att dom lätt stressar upp sig om de inte får den träning dom kräver för att bli stimulerade?

jag tycker att du skriver bra grejer och är mycket kunnig om hundar och dess beteende, men skriv gärna med meningen med uttalanden som skulle kunna misstolkas, för jag förstår självklart att du menar att man inte bör välja någon av dom raserna när man inte har tid att aktivera hunden på ett sätt som den kan behöva.. ;)

ta det som bra kritik! :idea:
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Då ska ju den vara menalt stabil o lugn hemma dock ingen Valp den tar bara efter den äldre hunden.
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Vart ser du att jag skrev att jag att inte nån av dom ska finnas? Nej jag tycker inte man ska blanda dom två det stämmer men bägge ska finnas var för sig helt klart. Men man ska tänka sig för när man skaffar hundar som kräver mycket aktivering för annars blir det lätt tokigt så BC är väl inte en sällskapshund utan en arbetande hund som mår bäst i ett sånt hem.
 
Senast ändrad:
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

När jag jobbade på ett stuteri så hade vi en beagelunghund som också tuggade på allt. Ägaren brukade låsa in hunden i köket när de inte var hemma. En dag så hade hon tuggat sönder i princip hela köket. Men av en ren slump så tittade en veterinär henne i munnen ordentligt och fick då se att det var en tand som växte under en annan tand. När den gamla tanden var borttagen så slutade hon att knapra hysteriskt på allt. Visst tuggade hon gärna på tex en gren men hon lekte inte bäver längre. Antagligen hade hunden gått med detta i flera månader.

Är det däremot så att hon tuggar få saker för att hon är stressad så kan det vara lugnande med en äldre hund som sällskap.

Kan tänka mig att risken är att man får börja från början med att man bara är borta några minuter till att börja med och ökar på det allt eftersom.

En bur skulle säkert lösa problemet men risken är kanske att hunden får andra problem pga stress.

Det bästa vore kanske att vända sig till en så kallad hundpsykolog eller någon annan person som har stor vana av problemhundar.

Mvh

Tora
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Det bästa vore kanske att vända sig till en så kallad hundpsykolog eller någon annan person som har stor vana av problemhundar.

Varför alltid låta andra lösa ens problem jämnt för?

jag skulle helt enkelt försöka så länge jag bara orka med o försöka lösa problemet själv men ta råd av andra människor.
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Nu är du mycket motsägelsefull. Först skriver du att man skall försöka själv sen skriver du att man skall ta råd av andra människor. Att vända sig till någon som har vana av problemhundar är väl att ta råd av andra människor. Eller trodde du att jag mena att man skulle lämna bort hunden?

Mvh

Tora
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Att lämna bort hunden är väl den absolut sista utvägen. Den enda gången jag tror att det gör någon nytta är om hunden kräver väldigt mycket tid varje dag och att man själv inte har några som helst möjligheter att lösa det rent tidsmässigt.

Tyvärr brukar hundar oftast falla tillbaka i gammalt beteende så fort de kommer tillbaka. Många gånger så tror människor att det bara är hunden det är fel på medan det igentligen är samspelet människa-hund som inte riktigt stämmer. Så även om man "botar" hunden så "botar" man inte människan och då faller hunden tillbaka i sitt destruktiva beteende väldigt snabbt. Så det bästa resultatet brukar vara om både hund och människa får hjälp och inte bara hunden.

Mvh

Tora
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Jag hade samma problem med min unghund (nu 9mån). De dagar som hon blev lämnad ensam lite för länge så stressade hon upp sig själv och tog ut det på väggar, möbler m.m Jag frågade andra hundkunniga och fick tipsen bur el kompostgaller hage. Villkoren för båda sakerna är ju att hunden är ordentligt ensamhetstränad och att man backar några steg när man inför bur/hage. Se till att hunden inte är uppe i varv när man lämnar den.

Jag började med hage och har haft den nu i ca 1mån och det fungerar över förväntan. Jana går självmant in i hagen när hon ser att jag gör mig i ordning för att gå och bäst av allt är att när vi kommer hem så är hon lugn, ofta lite sömning/nyvaken och har inte tuggat på någonting.
Jag tror att bur kräver mer invänjning (stavning?) plus att det enligt djurskyddslagen inte är tillåtet att ha hund i bur mer än någon timma(inte helt säker på vad det står exakt).
En hund till tror jag inte löser problemet utan jobba med att lära eran hund att ta det lugnt själv så har ni en bra förebild när nästa hund kommer in i familjen.
Lycka till!!
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Tack för tipsen.
Det verkar kvitta om vi är borta 30 minuter eller tre timmar. Ibland har hon tuggat sönder saker och ibland inte. Jag såg på mitt originalinlägg att det verkade som att hon ALLTID tuggade sönder saker och så är det alltså inte.
Vi bor på landet och hon är med ute och springer (ibland försöker hon valla hästarna :crazy: ) Kanske är det så att vi måste aktivera henne mer, inte bara vara ute.
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Vart ser du att jag skrev att jag att inte nån av dom ska finnas? Nej jag tycker inte man ska blanda dom två det stämmer men bägge ska finnas var för sig helt klart. Men man ska tänka sig för när man skaffar hundar som kräver mycket aktivering för annars blir det lätt tokigt så BC är väl inte en sällskapshund utan en arbetande hund som mår bäst i ett sånt hem.
det jag ser är:

fråga
"min hund tuggar på ALLT! vad ska jag göra?"

svar
"Tänka dig för tills nästa hund du skaffar och inte ta en sån blanding på hund."



vad får du ut av bara dom två raderna? det var inte förrens jag frågade om rasens betydelse för tuggningen som du förklarade vad du menade egentligen.. det bör du göra i samma inlägg! :idea:
 
Sv: hund som äter tuggar sönder allt

Lite osorterade tankar..

Du skriver (med en inte så glad smiley) att hon försöker valla hästarna. hur mycket aktiveras hon, och med vad? Aktivera huvudet mer och se om det hjälper, dvs blanda ren grundlydnadsträning med problemlösning. Inte bara 'springa av sig energin', det brukar bara trigga sådana där mer.

Du frågade ang annan hund, och det KAN hjälpa - eller så får du två som tuggar. Men min hane, som hade gravs eparationsångest och pissade inne såfort jag var borta (grymt irriterande att åka och handla och komma tillbaka 30 min senare och så hade han pissat på typ tre ställen..). Han hade äldre hundsällskap, av annan ras dock.

Sen skaffade jag en till hund, av samma ras som hanen. En yngre visseligen, och betydligt livligare. Men VIPS försvann det där pinkandet som genom ett trollslag. Det hade jag övht inte haft med ens som möjlighet, men det blev en positiv bieffekt. Dock är skaffa en ny hund inte det första jag skulle prova just nu.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp