Hund som äter små grus

Rotterö

Trådstartare
Min rottis tik är i farten igen .
Hon äter små grus. Spyr sedan grus.
Hon är nyligen opererad för tonsill rester.
Hon opererade bort tonsillerna för ca 3 år sedan.
Va fasen gör man åt denna hund.
Det kan väl va något annat me.

Sv: Hund som äter små grus

Kli i halsen brukar ju vara en anledning till grus/stenätning.

En tanke är att hunden haft ont i halsen, käkat grus, och nu har det blivit ett inlärt beteende. Eller så har hon fortfarande ont.

Kli i halsen brukar ju vara en anledning till grus/stenätning.

En tanke är att hunden haft ont i halsen, käkat grus, och nu har det blivit ett inlärt beteende. Eller så har hon fortfarande ont.

Jo det kan ju blivit ett bete ende,
Men hon åt mest gräs o jord o mossa då. Nu käkar hon sten.
Vi har ju varit på åter koll , allt såg bra ut då.
14 dagar efter operation. Får kanske sätta på en munn
korg

Min lille valp käkar också grus. Och knaprar på sten :crazy:
Sjukt irriterande ovana som jag hoppas växer bort med tiden (likväl som att stoppa allt han ser i munnen :d:grin:)

Jag skulle nog göra på följande sätt:

1. Uppsöka veterinär för att utreda om det finns medicinska orsaker.

2. Om så ej är fallet, se om jag kunde hitta någon vettig beteendeinriktad person som kan avgöra hyfsat säkert om det är ett inlärt beteende som hänger kvar trots att orsaken (=halsirritation) är borta.

3. Om så är fallet träna som en idiot för att få bort beteendet. Kanske använda munkorg under en övergångsperiod för att få stopp på ätandet för att göra det lättare (och hindra grusätandet som ju inte är så hälsosamt).

Jag skulle nog göra på följande sätt:

1. Uppsöka veterinär för att utreda om det finns medicinska orsaker.

2. Om så ej är fallet, se om jag kunde hitta någon vettig beteendeinriktad person som kan avgöra hyfsat säkert om det är ett inlärt beteende som hänger kvar trots att orsaken (=halsirritation) är borta.

3. Om så är fallet träna som en idiot för att få bort beteendet. Kanske använda munkorg under en övergångsperiod för att få stopp på ätandet för att göra det lättare (och hindra grusätandet som ju inte är så hälsosamt).

Hon har varit hos vet , flertalet gånger. Nu hittar dom inget på henne .
Hon har ju haft problem , med öron hals mm hela sitt liv. Opererade livmodern 2010 kronisk infektion hade hon där .
Så hon är gemon sökt .

Då är det väl bara att kavla upp ärmarna och böjra träna bort det. Jag skulle absolut använda klicker till en sån grej.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka