Hund som äter allt!

H_lena

Trådstartare
Hej!
Vi har en airedaleterrier tik, på fyra år, som vi fick hem förra året. Enda sedan hon kom hit har hon varit väldigt matfixerad, och även letat mat när man är ute med promenad med henne. Hon äter precis allt, till exempel papper, pinnar, hästbajs, ekollon, och allt som liknar mat. En gång hittade hon en gammal fisk som hon tog i munnen.

Nu undrar jag, varför gör hon såhär? Finns det något sätt att få henne att sluta med detta beteende?

Sv: Hund som äter allt!

Låter som min hund :D
Hon till och med snodde en lasagne från ugnen en gång :eek: och den var VARM, likaså har hon snott korv från grillen :crazy:
Men detta är ju mat så jag jag gör så att jag ser till att hon inte kan få tag på mat (svårt när huvudet är i höjd med diskbänk) men det är ju svårare när din äter skräp på promenaden... Du kan ju inte gärna plocka undan alla ekollon innan ni går ut :D
Om du försöker aktivera henne och hålla fokus på dig? Godis brukar ju vara en utmärkt belöning för matfixerade :p
Min hund är hundra gånger lydigare om jag har godis i fickan! :angel:

Jag har också hundar som äter allt..
För mig har det fungerat oväntat bra att helt enkelt lära dem vad "loss!" och "nej" betyder. När de gång på gång upptäckte att de inte fick äta saker ute så slutade de faktiskt försöka. Jag säger "nej" så fort jag ser att de går mot något de vill äta och om de hinner få tag på något så säger jag "loss" och då släpper de (även om det är något så gott som hästskit).
Dessutom har jag nu börjat ge hundarna morötter, för att de ska få lite mer i magen och känna sig lite mättare.

det är smart, om det funkar. På min hund funkar det inte riktigt. Om jag ser att hon går emot en hög med hästskit ropar jag nej, men hon lyssnar inte. Förr brukade hon lyssna, och sålänge jag tittade på henne tog hon inte. Om jag däremot gick därifrån brukade hon ta en smakbit i smyg. Jag tror att hon på nåt sätt har tappat respekten eller nåt, jag vet inte.

Och det där med loss funkar inte heller. Det gör henne ännu mer envis, plus att det bara funkar om hon har något i munnen som sticker ut en bit som man kan hålla i. Har hon tex ett ekollon och stängda tänder finns det inte en chans att få ut det. :( Jag blir bara så trött!

Men tack för tipset iaf. :)

Hon brukar lyssna när jag har godis i fickan, men även då kan hon föredra hästbajs och annat gott före godiset. Dessutom bär det emot att jämt behöva ha fickorna fulla med godis för att hunden ska lyssna på en.. :crazy:

Hahaha, jag skulle heller inte kunna få ut nåt ur munnen på min, hon kniper för glatta livet och vill inte byta mot nåt annat!
Sant att man inte kan ge godis jämt men en period för att träna in önskade kommando?
Ev klickerträning vilket många gillar.. (har själv inte provat men sett bra resultat)
Hästbajs tycker inte jag räknas som "farligt" eller ens olämpligt för hundar att äta, min gamla hund åt hästbajs nästan dagligen i 12,5 år och hon var den friskaste hunden någonsin ;) Fin päls dessutom (fast kanske inte berodde på hästbajset).
Välj dina strider!
ALLT kanske man inte kan förbjuda, speciellt inte i början.

Jo, att använda godis för att träna in kommando är självklart för mig också. Kanske får jag försöka träna in loss igen.
Nej okej, hästbajs är kanske inte farligt, men det känns ändå som att varför ska min hund gå och äta sig mätt på hundbajs varje dag?
Och nej, jag får väl börja med att träna in loss då, och inte förbjuda hästbajs ;)

Tänk positivt, det blir ju jättebilligt om hunden äter sig mätt på hästbajs varje dag :D hahaha
Jag tror det är helt rätt att träna lite loss eller hit + att börja med saker som kan vara farliga typ plast (ekollon vet jag inte?) och bara bestämma sig för att det är JÄTTEFÖRBJUDET, det är ok att ryta till ordentligt om hunden utsätter sig för fara.
vad skulle du göra om hunden bet på en elsladd? Inte säga bara säga "loss" kanske?

Fick härom dagen ett tips gällande min valp: Tänk dig ett trafikljus, där finns grönt, gult, rött. När det gäller hunden finns bara grönt och rött dvs antingen får den göra så eller inte, den får inte typ göra så ibland om den bara gör det lite grand..
Vet inte om det kan hjälpa dig men det har gjort saker tydligare i mitt tänk för ofta är man lite lat och kanske ignorerar "små" misstag men de trappas ju upp efterhand då..

På min hund funkar det inte riktigt. Om jag ser att hon går emot en hög med hästskit ropar jag nej, men hon lyssnar inte.

Hindra henne då.
Antingen ser du till att gå/springa ikapp henne, eller så har du henne kopplad så att du med hjälp av kopplet kan hindra henne. Sedan är det väldigt bra att ha något "stoppord" som faktiskt fungerar, framförallt om hunden går lös. På något vis måste du ju då kunna stoppa henne om hon skulle vilja gå fram till en annan hund eller en människa.

Kan det vara så att hunden märker du har respekt för henne? Min kastrat är jämt hungrig och ännu mer sedan han slutade slicka tikkiss ute! Men han är en liten feg skit på halvmetern hög och därmed är jag inte det minsta rädd för att öppna gapet på honom! Han ville inte heller släppa men kokta F-ben utomhus som folk slänger ut :crazy: är FARLIGT! Så jag sa NEJ strängt och slöppte han inte så öppnade jag gapet på honom och tog ut det eller så trillade det ut. Efter ett par ggr släppta han det självmant och tillslut gick han bara förbi på mitt NEJ. Nu tittar han knappt efter mat längre. MEN jag låter honom nosa eftersom jag vet han lyssnar på mitt nej om han vill smaka. Detta har gjort att han kan nosa på bullar, brödsmulot, plastpåsar, hästbajs osv men smakar inte. Jag försöker oxå säga till INNAN han nosar om det är ngt extra frestande som grillade benrester runt utegrillen på sommaren osv. SNällare mot hunden att vara tydlig innan så han slipper fundera på om han får. :cool: Däremot får han äta ganska mycket marsvinsbajs och kaninbajs efter våra djr här hemma innan jag tycker det räcker. För de vet jag är maskmedel och medcinfria och så har de massa osmälta vitaminer =)

Hejsan, jag hoppar också in med en hund som äter allt han hittar ute.
Han kan "släpp" (motsvarande loss) men det fungerar bara om han vet att han inte kan äta upp det (så som stora ben, vantar, leksaker etc) Fruset bajs och allt annat som är förstort att direkt svälja = knipigen munnen tills det smält och det bara är att svälja...
Det är en stor labbe så att bända upp munnen och ta ut det går inte - vi har försökt.
Kom precis in från en promenad där han satte i sig en hel burk med frusen skagenröra han hittade i busken utanför dörren (bor i flerfamiljshus och det ligger alltid skräp/mat i buskarna)

Han har tyvärr vunnit alla fighter vi har tagit med honom även om vi får ut något så lyckas han alltid svälja något.

Vi har köpt en munkorg men då tillbringar han hela promenaden med att försöka och dra av sig den, så vi tog av den sista biten innan vi skulle in och vips så hittade han något..

Snälla är det någon som har något tips, det är inget kul att gå ut längre
/M

Jag vill inte gå ut med honom längre, det är inget kul när hela promenaden går ut på att hindra honom från att äta.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 056
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 366
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka