hund som är reggad

KisseNova

Trådstartare
Jag undrar hur det fungerar för en hund som är reggad antingen på SKK eller jordbruksverket. Med tanke på hundstölder så kan man väl inte göra så mycket trots att man står som registrerad ägare? Dessutom så är det inte många oseriösa som bryr sig att ändra ägarbytet. Man ska ju ha hunden öronmärkt eller chippad, men vad får man för förmåner? Att få hunden tillbaka om den springer bort?

Har man några rättigheter som ägare ??

Sv: hund som är reggad

Jag har också funderat på hur det verkar. :confused:

Om min hund blir stulen och säljs till någon, vem äger då hunden???

Även om jag står som ägare så går det ju att få nya papper från Jbv eller Skk, eller kan man "spärra" ägarbyte???

Bara lite funderingar som far runt innanför skallbenet, eftersom det finns hundtjuvar.:devil:

Alltid bra att ha ett kvitto på hunden med!:)

Jag har också funderat på hur det verkar. :confused:

Om min hund blir stulen och säljs till någon, vem äger då hunden???

Även om jag står som ägare så går det ju att få nya papper från Jbv eller Skk, eller kan man "spärra" ägarbyte???

Bara lite funderingar som far runt innanför skallbenet, eftersom det finns hundtjuvar.:devil:

Om din hund skulle bli stulen sen dom som stulit den skulle sälja den vidare och lämna kvitto på den. Så är det du som får tillbaka hunden efter som det är upp till köparen att kolla så att det inte är stöld gots och så vidar. Läste lagar och regler och fråga min lärare om detta.. Så om dom skulle hitta hunden då så är det du som är ägaren och du ska ha hunden och behöver inte betala nå för att dom andra köpte den.

Sen papprena om ägar byte kommer ju hem till dig och det komma dom då inte kunna komma åt.

Jag har hört talas om fall där agaren blivit av med stamtavlor på utställningar. Lätt för tjuven att fixa ägarbyte och knåpa ihop ett kvitto.. :crazy:
Den sista historien tror jag den rätta ägaren fick gå upp i rätten för att få tillbaka hunden.. :(
Hur det löste sig vet jag inte..

Om man som uppfödare har en foderhund, är det inte väldigt enkelt för fodervärden att stjäla hunden? Att denne gör ett ägarbyte, denne har ju stamtavlan... Och river fodervärdsavtalet?
Då står ju uppfödaren endast med ett fodervärdsavtal men inget mer?

Jag har hört talas om fall där agaren blivit av med stamtavlor på utställningar. Lätt för tjuven att fixa ägarbyte och knåpa ihop ett kvitto.. :crazy:
Den sista historien tror jag den rätta ägaren fick gå upp i rätten för att få tillbaka hunden.. :(
Hur det löste sig vet jag inte..

Om man som uppfödare har en foderhund, är det inte väldigt enkelt för fodervärden att stjäla hunden? Att denne gör ett ägarbyte, denne har ju stamtavlan... Och river fodervärdsavtalet?
Då står ju uppfödaren endast med ett fodervärdsavtal men inget mer?

Det går säkert på någont sätt fixa så att den riktiga ägaren inte kan få tillbaka hunden.. Men om man inte fixat ägarbytet riktigt och endå har stamtavlan bara så är det endå den riktiga ägaren som har rätt till hunden. Men det kan nog bli problem så kan man säkert få gå till domstolen..

Det där med fodervärdsavtal vet jag inte om:crazy:

Men jag förstår mig inte på människor som kan ta andras hundar, Det läre verkligen vara nå fel på dom. riktigt jävla känslokalla personer..

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar