Hund som anfaller

Vili

Trådstartare
Igår kväll runt 10 tiden var min pappa ute på kvällspromenaden med deras 14 åriga hanhund. De bor i ett litet område med hästgårdar och pappa brukar promenera löst med Ozzy och har så alltid gjort, Ozzy har med ålderns rätt börjat både se och höra sämre och håller sig alltid nära pappa.

Igår stötte pappa ihop med en av våra grannar ( som de dessutom är i tvist med av andra orsaker) . De hade med sig sin hanhund en unghund av större modell ser ut som en schäfer. Ozzy reagerade knappt när de passerade förbi grannarna + hunden medan den andra hunden omedelbart anföll Ozzy och högg honom illa bland annat i örat. Ägarna stod likgiltiga brevid så pappa rusade mellan och fick flertalet hugg i handen innan han lyckades få bort hunden från Ozzy.

När slagsmålet var över gick helt sonika grannarna utan ett ord, pappa stod chockat kvar och gick sedan även han in för att undersöka Ozzy och sig själv. Ozzy blödde ymigt från örat och verkade chockad och rädd, han har hela dagen idag legat och sovit i sin korg, verkar slö och hängig.

Pappa åkte under dagen idag till vårdcentralen och fick där domumenterat sina skador plus en stelkrampsspruta, även Ozzy fick komma till veterinären som även hon dokumenterade och skickade med någon medicin/salva.

Grannarna avfärdar allt, skyller på att det var Ozzy som var lös och Ozzy som anföll, ställer sig helt utanför sitt ansvar , varför har deras hund inga bett om det nu var Ozzy som anföll?

Hur går vi vidare nu? vad gör vi? vad är våra rättigheter?

Mina föräldrar vågar inte ens gå ut på promenader med Ozzy med risk för att bli påhoppade av denna hund igen.

Sv: Hund som anfaller

Jag skulle polisanmäla på stört. Dokumentera skadorna så gott det går. Dessutom ska de betala kostnaderna för både din pappas och hundens sjukvård.

Nu är tvisten som pågård mellan dem sen tidigare gällande från deras sida uteblivna betalningar, denna är i detta ögonblick påväg upp i rättegång.

Hur går det till med en polisanmälan? har vi rätt, helt rätt? har pappa gjort något fel som haft Ozzy lös?

Nu är jag absolut ingen jurist, men vad jag vet så är det bara olagligt att ha hundar lösa vissa tider på året, när djuren har ungar, samt att man har ansvar för att ha ordning på sin hund när den är lös. Och i det här fallet är det ju uppenbarligen grannarna som inte har någon ordning och borde med alla nya lagar kunna beläggas med hundförbud.

Nu är tvisten som pågård mellan dem sen tidigare gällande från deras sida uteblivna betalningar, denna är i detta ögonblick påväg upp i rättegång.

Hur går det till med en polisanmälan? har vi rätt, helt rätt? har pappa gjort något fel som haft Ozzy lös?

Jag som hund ägare har alltid ansvar för min hund!
Var grannens hund lös??
Det blir nog inte lätt att bevisa vem som har rätt eller vem som har fel.
Det blir ord mot ord.

+ bild mot ord. Oavsett om den attackerade hunden var lös eller ej, så får inte andra hundar automatiskt bitas. Dessutom bet den ju pappan också, och det är värt att anmäla det också. (Visst att det kan ha hänt i stridens hetta, men hade den inte attackerat hade det ju inte blivit någon strid.)

Men borde man inte ha ansvar för att ha koll på sin hund i koppel också för det hade ju verkligen inte grannen.

Pappa har stenkoll på Ozzy eller rättare sagt Ozzy har koll på sig själv och går tät intill pappa hela tiden, hans ålder gör att jag knappt tror att han registrerade att grannens hund var där.

Ja jag tycker att egentligen borde det vara strunt samma vem som är lös var, hundar ska inte bita andra hundar , aggresivt dessutom och verkligen inte människor.

Ja jag tycker att egentligen borde det vara strunt samma vem som är lös var, hundar ska inte bita andra hundar , aggresivt dessutom och verkligen inte människor.

Det spelar inge roll om jag har hunden lös eller inte,som hund ägare har man alltid ansvar för sin egen hund.
Vad jag menar,är att grannen kanske nekar till att han har varit där över huvud taget.Då blir det svårt att bevisa något.
Helt rätt, har jag en hund som är aggresiv då måste jag hålla koll på den.Bilderna bevisar att pappan och hunden blivit bitna,Ja men av vem.
Jag håller med om att det är oansvarigt av grannen,men det jag vill visa är att det kan bli svårt att komma någon stans med det hela.

Men grannen har ju erkänt att han var på plats, men att det var Ozzy som bet först och då spelar det ju ingen roll.

Han åker dit på det dokumenterade skadorna oavsett om det som han säger var Ozzy som började.

Ja jag tror ju inte att de i förhör hade nekat till att de var där, de hade dock lätt kunnat säga att Ozzy anföll, hur kan man bevisa att Ozzy aldrig skulle göra det? det har inte så mycket med hans snällhet att göra utan mer hans kondition hans ålder, syn och hörsel.

Jag blev tosig när jag hörde detta men mamma tvivlade på att det skulle gå att driva igenom, tror ni det är möjligt när vi nu dokumenterat eller kan de slå med att vår hund bet först trots att de inte kan bevisa det?

Man har som hund ägare strikt ägaransvar. Det spelar ingen roll vem utav hundarna som var lös. Man betalar helt enkelt varandras skador. Däremot om man har sin hund kopplad och den blir attakerad och den biter tillbaka så kan man åberopa bristande ansvar från den andra hundägaren. Dock så föreligger det ändå att man ska betala varandras skador, man kan dock få beloppet sänkt, om det kan bevisas att den andra hundägaren brustit i sitt ansvar.

Polisen brukar sällan bry sig om när 2 hundar har bitit varandra, det blir en liten notis oftast och eventuellt i extrema fall kan varningar skickas ut till hundägarna. Däremot är det väldigt intressant att din pappa belv biten, och det kan polisen ta lite seriösare. Dock har inte polisen något med skadeståndsersättningen att göra, och om den andra hundägaren vägrar betala så rekomenderar oftast polisen att man kontaktar kronodogden som har rätt att driva in skulden åt en. Dock så kan det bli en lång process om den andra hundägaran inte vill betala, trots påtryckningar i från kronofogden. Då kan det hela gå till rättegång, dock är det en cevilrättslig process, så den som förlorar blir betalnings skyldig för alla rättegångskostnader..

Ja du snurrigt värre, har säkert glömt något. Fråga gärna om du undrar något..

Spelar ingen roll om han säger att Ozzy bet först, han är ändå skyldig att stå för kostnader som hans hund åstadkommit.

Spelar ingen roll om han säger att Ozzy bet först, han är ändå skyldig att stå för kostnader som hans hund åstadkommit.

Det jag försöker få fram här är att det kan bli svårt att bevisa vem som har gjort vad!Det är helt rätt,han är skyldig att att stå för skadorna som hans hund åstadkommit.Att han säger att Ozzy bet först,hjälper inte han kommer att få stå för skadorna på Ozzy och pappa.
Anmäl det hela.Skriv sedan hur det gick med det hela.
Kan vara intressant och veta.

svarar till alla

så söta ni är som försöker hjälpa mig massa :bow: till er alla.

Men ja som jag förstår på er också så finns det egentligen inte mycket att göra, jag tänkte först i de elaka banorna att jag inte tycker en sådan hund ska få gå omkring i samhället iallafall inte med de ägarna.

Men som ni har sagt så tror jag också det blir en lång och kanske onödig process att gå med polisanmälan

Tycker inte jag, det är tvärtom rätt enkelt. Dessutom är det en markering att denna hund har bitit. Om det händer igen, med en annan hund (eller er igen) så kan polisen se att detta har hänt förut.
Vem vet, det kanske redan har hänt förut, er anmälan kanske är den tredje i högen, den som får polisen att reagera?

svarar till alla

så söta ni är som försöker hjälpa mig massa :bow: till er alla.

Men ja som jag förstår på er också så finns det egentligen inte mycket att göra, jag tänkte först i de elaka banorna att jag inte tycker en sådan hund ska få gå omkring i samhället iallafall inte med de ägarna.

Men som ni har sagt så tror jag också det blir en lång och kanske onödig process att gå med polisanmälan

Prata med polisen och hör vad dom har att säga om saken.
Du behöver inte göra en anmälan om du inte vill.
Tänk på att det inte är hundens fel att ägaren är en idiot!!
Jag vill gärna höra vad polisen säger(Om du bestämmer dig för att prata med dom)Krama pappa och Ozzy och hälsa dom att dom ska krya på sig.
Kram Jaana

Jag tycker att ni ska göra en anmälan på det. Som vissa sagt tidigare är det bra att detta dokumenteras.

Jag skulle även göra ett försök med att få ersättning för de kostnader jag haft, dock inte driva det extremt så att det kostar mig ännu mer.

Enligt lagen är ägaren skyldig att betala för alla skador hunden ställer till med även om ägaren inte varit oaktsam. Så med andra ord är din granne skyldig att betala både din pappas och din hunds behandling även om de hävdar att din hund anföll. Dessutom låter inte det trovärdigt inför en domare eftersom din pappa också blev skadad.

Det är inte olagligt att ha en hund lös under vissa tider på året...lagen säger nämligen så här:

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas
under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i
marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall
hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva
eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Så det är en tolkningsfråga. Hade det vart koppeltvång hade det stått det.

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 953
Senast: Kilauea
·
M
Hundavel & Ras Hejsan! Det här är mitt första inlägg på detta forum. En kväll när jag var 5 år kom min pappa hem med en jättefin och go hund...
2
Svar
28
· Visningar
9 511
Senast: Mimi
·
Övr. Hund Jag var på föreställning igår med Björn Gustafsson, Måns Möller, Öss Nuyen och Soran Ismail. Rätt vad det är så ringer mobilen, jag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
20 170
Senast: Bebben
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat