Hund som anfaller

Sv: Hund som anfaller

Så här säger lagen

Ersättning för skador orsakade av hundar

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess
ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat
skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd
har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat
skadan.

Denna lag gäller inte tjänstehundar.

Det jag försöker få fram här är att det kan bli svårt att bevisa vem som har gjort vad!Det är helt rätt,han är skyldig att att stå för skadorna som hans hund åstadkommit.Att han säger att Ozzy bet först,hjälper inte han kommer att få stå för skadorna på Ozzy och pappa.
Anmäl det hela.Skriv sedan hur det gick med det hela.
Kan vara intressant och veta.

Han kan ju knappast hävda att Ozzy bet sig själv...? Den andra ägaren har redan sagt att han var på plats.

TS, jag tycker du ska polisanmäla. Som någon annan sa, hunden kanske har gjort liknande saker förut, eller kommer att göra igen. Om ingen gör något utan bara rycker på axlarna kommer den ju att kunna fortsätta...?
Det var ju inte bara er hund som blev skadad, din pappa också.

Men ja som jag förstår på er också så finns det egentligen inte mycket att göra, jag tänkte först i de elaka banorna att jag inte tycker en sådan hund ska få gå omkring i samhället iallafall inte med de ägarna.

Men som ni har sagt så tror jag också det blir en lång och kanske onödig process att gå med polisanmälan

"Elaka banor"...? Vakna för tusan...

Lång och onödig process, du behöver bara lyfta luren till att börja med.

Vad händer om det är ett barn som hamnar i kläm nästa gång? Eller den hoppar på Ozzy igen och skadar honom så pass illa att han inte klarar sig?

:confused:

Svarar alla!

Det är inte lätt att veta sådant om man aldrig varit i liknande situation.

Självklart kan detta hänt tidigare, fick idag reda på att hunden som bet bar en sorts sele runt munnen, inte munkorg utan något annat. Vet själv inte vad detta är kanske något som hindrar den från att bita?

Ozzy mår tyvärr inte så bra nu, hängig och ligger bara och sover hela dagarna, hela händelsen har tagit så hårt på honom och han lyfter knappt på huvudet när man kommer. Såret ser bra ut det är nog inte riktigt där det sitter.

Efter era påhejningar ska nu pappa anmäla händelsen, jag är väldigt glad för att ni hejdade på för att anmäla det blir så lätt när man aldrig varit med om liknande att man ser processen för stor på något vis.

Vi vill iallafall att något ska ske, en sådan hund vill jag iallafall inte ska gå omkring och precis som någon sa bita ett barn eller någon annan hund, något måste hända iallafall.

Självklart kan detta hänt tidigare, fick idag reda på att hunden som bet bar en sorts sele runt munnen, inte munkorg utan något annat. Vet själv inte vad detta är kanske något som hindrar den från att bita?

Troligtvis en s.k. haltigrimma, används på hundar som är för starka (ouppfostrade) för att hållas i vanligt halsband.

p_2002_FS6846.jpg

Bra att din pappa anmäler.

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 953
Senast: Kilauea
·
M
Hundavel & Ras Hejsan! Det här är mitt första inlägg på detta forum. En kväll när jag var 5 år kom min pappa hem med en jättefin och go hund...
2
Svar
28
· Visningar
9 511
Senast: Mimi
·
Övr. Hund Jag var på föreställning igår med Björn Gustafsson, Måns Möller, Öss Nuyen och Soran Ismail. Rätt vad det är så ringer mobilen, jag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
20 170
Senast: Bebben
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka