Hund som ändrar färg

linnsan

Trådstartare
Min löwchen Ninja är svart och silver. Men har senaste halvåret-året blivit väldigt (!) fläckig i det "svarta" (blekt som på de flesta löwchens).

Ställde frågan i löwchengruppen men bara en som svarat att de aldrig sett det innan, så tänkte vända mig till allvetande buke. Vet att flera här är intresserade av färger :D

22309085_1491414920944465_6509035750196862287_n.jpg

Hon hade en liten fläck på rumpan när hon var runt 1 år.
13095863_999536006799028_4424488137767545265_n.jpg

Några tankar?:D

Födelsemärken och pigmentsförändringar?
Jag får fler och fler små fläckar på kroppen desto äldre jag blir. Som fräknar. Gissar att jag kommer bli lika prickig som min mor :o

Det ser onekligen lustigt ut, ser ut som roan, men det har de ju från början. Jag är en färgnörd men har inte kunnat hitta något som förklarar hundens färg där :D

Tinja har också ändrat färg :p
tumblr_nofjaadVeK1uvsq3wo4_1280.png

tumblr_ohm7cllCn21uvsq3wo2_1280.png

Hennes färgändring är dock inte lika mysterisk. Aussies mörknar med åldern :rofl:

Håller med om att det ser lite märkligt ut...

I grunden har din och min hund samma färg, så kallad sadelteckning eller "creeping tan". Frank har vitfläckighet som delvis döljer grundfärgen medan Ninja har blekgener som gjort tanfärgen ljus (silver som du kallade det) samt sadeln ljusare grå allteftersom hunden åldras. Vid första anblick skulle man kunna tro att sadeln/de svarta tecknen har minskat såpass mycket i utbredning att det bara är en blandning av ljusa och mörka hårstrån kvar på hundens sida. Sådan teckning har Frank, kallas grizzle hos terrierraserna:

gCP66vll.jpg

Ninja ser dock ut att vara mer fläckig än "stickelhårig" i färgen, och dessutom är de ljusa hårstråna i sadeln inte cremefärgade (silver) utan ljust grå. Sadeln finns alltså kvar i solid grå färg och har inte blivit uppblandad av ljusa hår som på Frank. Min teori är att det antingen är blekgenen (greying) som orsakat utseendet genom att vissa hårstrån har blekts snabbare än andra. Alternativt kan klippningen kan ha ett finger med i spelet, då hårstråna bleks mer och mer allteftersom de växer (dvs att ojämn pälstillväxt skulle kunna vara orsaken). Så sammanfattningsvis tror jag att pälsen antingen blekts ojämnt eller inte riktigt växer jämnt efter klippning.

Hoppas det blev någolunda begripligt :p. Som kuriosa hittade jag faktiskt bild på en nedlklippt beardis med enstaka liknande fläckar!

Håller med om att det ser lite märkligt ut...

I grunden har din och min hund samma färg, så kallad sadelteckning eller "creeping tan". Frank har vitfläckighet som delvis döljer grundfärgen medan Ninja har blekgener som gjort tanfärgen ljus (silver som du kallade det) samt sadeln ljusare grå allteftersom hunden åldras. Vid första anblick skulle man kunna tro att sadeln/de svarta tecknen har minskat såpass mycket i utbredning att det bara är en blandning av ljusa och mörka hårstrån kvar på hundens sida. Sådan teckning har Frank, kallas grizzle hos terrierraserna:

gCP66vll.jpg

Ninja ser dock ut att vara mer fläckig än "stickelhårig" i färgen, och dessutom är de ljusa hårstråna i sadeln inte cremefärgade (silver) utan ljust grå. Sadeln finns alltså kvar i solid grå färg och har inte blivit uppblandad av ljusa hår som på Frank. Min teori är att det antingen är blekgenen (greying) som orsakat utseendet genom att vissa hårstrån har blekts snabbare än andra. Alternativt kan klippningen kan ha ett finger med i spelet, då hårstråna bleks mer och mer allteftersom de växer (dvs att ojämn pälstillväxt skulle kunna vara orsaken). Så sammanfattningsvis tror jag att pälsen antingen blekts ojämnt eller inte riktigt växer jämnt efter klippning.

Hoppas det blev någolunda begripligt :p. Som kuriosa hittade jag faktiskt bild på en nedlklippt beardis med enstaka liknande fläckar!

Hon va dock jämnt grå även efter klippning tills för några månader sen :D

Har varit klippt sen hon var ca 1 år.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 722
Senast: Fraegd
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 707
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 420
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar