Hund sittande i bil utan tillsyn...LÄS

A

Angel_23

Hund Fastbunden I Bil...lÄs

Har under de senaste veckorna noterat en vit Volvo 945 med öppen bagagelucka ståendes på en parkering dagarna i enda...
Förra veckan tittade jag lite extra noggrannare när jag åkte förbi som vanligt för att hämta vår son på dagis, ser då ett snöre hänga ut och som var fast i dragkroken. Sa då till min man: -Det där ser nästan ut som ett koppel. Men den som äger bilen kan väl för guds skull inte ha en hund i bilen? Är det lagligt...?
Han svarade att ingen kan väl vara så idiotisk och lämna en hund i bilen med luckan öppen i bostadsområde i kallväder!?

Åkte idag igen förbi och ser i god tid att luckan står öppen och nu är jag alltså på bristningsgränsen till att undra vad i helefyr de som äger bilen pysslar med så jag svänger in och kollar. Och vad ser vi...EN HUND! JO, ni läste rätt! Det ligger en stor svart hund, i storlek som en newfounland men smäcker som en flat coated. Alltså är detta lagligt??? Får man göra så? :confused:
Den ser uppriktigt väldigt övergiven ut, ledsen liksom.
Jag såg dock inte hela regnr på bilen men ska man ringa polisen eller djurskyddet i kommunen man bor i och fråga om man får göra så där.

Det jag dock INTE vet är om hunden sover där nattetid, jag hoppas inte det...Men säg att i 9 fall av 10 alla dagar i veckan som bilen befinner sig på parkeringen så står luckan öppen. På vid gavel alltså. Och jag antar att hunden då befinner sig där. Jag lämnar min son vid 08.00 och hämtar vid 13.00 och båda ggr brukar bilen stå där...

Jag brukar inte vara den som bryr mig men nu handlar det om en hund....

Ge gärna tips på hur man går tillväga...

Tycker så synd om den.... :(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund sittande i bil utan tillsyn...LÄS

Ring polisen så kontaktar de hundägaren. Det finns regler på hur man får hålla hund i "lina".

Om polisen inte gör något så kontakta kommunen och be att få prata med djur- eller miljöskyddsinspektören. De kan hjälpa dig vidare. Djurinspektören är väl den rätta, men får du bara tag på miljö så kan de hjälpa dig. Min särbo jobba med miljö och de har alltid suttit på samma avdelning som Djur.

Sv: Hund Fastbunden I Bil...lÄs

Min granne har ofta sin Border Collie i bakluckan till sin bil. Hon har möjlighet att själv välja var hon vill vara (inne eller ute), men ligger i princip året runt i bakluckan, om det inte är kallare än 10 minusgrader. Jag ser inte det som plågeri. Hur skulle det vara mot stackars katterna som får vara ute kanske mycket längre stunder?

Däremot skulle jag aldrig våga ha hunden fastsatt i dragkroken, man vet ju vilka hemska olyckor som hänt....

Det är inte lagligt att förvara sin hund på detta sätt. Man får inte ha sin hund i bilen för förvaring och man får inte ha sin hund uppbunden utomhus i annat än löplina. Och hur löplinan är fäst är regler på det med. En dragkrok är inte enligt reglementet.

Skulle anmäla direkt!

Jag var inne och läste på djurskyddsmyndigheten och läste detta: Kopierat från deras sida:

"Uppbindning
Om hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade till en löplina. I 10 § Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 1999:111) anges hur löplinan ska vara konstruerad och att det ska finnas möjlighet för hunden att söka skydd (koja eller inomhus).

Hundar som är yngre än ett år får endast tillfälligt hållas bundna. Inomhus får hundar endast tillfälligt hållas bundna och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Med tillfälligt menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period binda upp en hund kan således inte betraktas som tillfälligt. Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga uppbindningen vara längre än ca en timme.

Hundar som permanent hålls i rastgård eller uppbundna på löplina bör dagligen rastas på annan plats. Daglig motion och regelbunden rastning är nödvändig för alla hundar och omfattas enligt Djurskyddsmyndighetens bedömning av 2 § djurskyddslagen; dvs. djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Djurskyddsmyndigheten vill här trycka på att rastning i rastgård eller på löplina normalt inte kan anses vara tillräcklig."

Så i mina ögon bryter han/hon mot detta. Hunden sitter där garanterat fler än en timme. "Kopplet" skulle jag tippa på är ca 1½-2 meter långt. Sitter på en parkering och har ingen möjlighet att själv gå och kissa eller bajsa. Är inte det att försätta hunden i en lite knepig situation?
Själv kanske jag inte skulle säga djurplågeri men näst intill.
Här har denna hund suttit i bilen i nästan -20 grader....

Ja, iaf jag ska ta regnr imorgon och ringa polisen och fråga mig fram. Tycker det är sjukt att lämna sin hund i bilen hela dagarna. Okay om för någon timme ibland men inte varje dag i flera timmar.
Katter har ju en annan flockinstinkt eller vad man ska kalla det för. Hundar är ju mer utpräglade flockdjur, eller de är ju det rättare sagt. Katter lever ju oftast själva...strövar på stora områden osv. Mer egna liksom om du är med på vad jag menar...

GaurdianAngel skrev:
Det är inte lagligt att förvara sin hund på detta sätt. Man får inte ha sin hund i bilen för förvaring och man får inte ha sin hund uppbunden utomhus i annat än löplina. Och hur löplinan är fäst är regler på det med. En dragkrok är inte enligt reglementet.

Skulle anmäla direkt!

Jo tänkte ringa polisen imorgon när jag tagit fullständigt regnr på bilen, jag tycker det är helt sjukt att ha hunden på det viset. Och dessutom är den inte liten utan stor som säkerligen lär kräva en del motion och det får den ju inte av att sitta där...

Skulle det vara 1 vecka (5 arbetsdagar) och sen inget mer skulle jag struntat i det. Men flera veckor... Njä...

Tippan skrev:
Skulle det vara 1 vecka (5 arbetsdagar) och sen inget mer skulle jag struntat i det. Men flera veckor... Njä...

Är ju det som är det jag reagerar på, att det varit under så lång tid. Handlar nog om iaf 6-8 veckor nu...

Exakt! Gränsen för akut tillfällig lösning är passerad!! För länge sedan... Hoppas att du får respons...

Nu har jag kontaktat djurskyddsmyndigheterna och de sa att det är helt oacceptabelt att vha hund i bil mer än EN TIMME åt gången.
Hon sa också att detta var ett fall att anmäla, ska nu kontakta djurskyddsombud här i kommunen så de får ta hand om det.

Helt sjukt, bilen stog där med hunden i kl 08 imorse och nu kl 13 stog den fortfarande kvar. Fy för såna människor....att de har samvete och huvud att göra sådär...

Skönt!

Hoppas att det händer nått!!

Å andra sidan betyder det väl att hunden får sitta hemma, ensam, instängd hela dagarna istället :cry:

Det kanske är så att den skäller och försör och inte vill sitta inne och därför gör de så :confused:

Åh, så bra att du ringde! :bow:

Nu är det bara att hålla tummarna att de tar tag i det!

Jättebra att du gör nånting!
Tänk så många som har sett hunden, men bara ignorerar det!

You go girl! :D

Sv: Hund Fastbunden I Bil...lÄs

Angel_23 skrev:
Har under de senaste veckorna noterat en vit Volvo 945 med öppen bagagelucka ståendes på en parkering dagarna i enda...
Förra veckan tittade jag lite extra noggrannare när jag åkte förbi som vanligt för att hämta vår son på dagis, ser då ett snöre hänga ut och som var fast i dragkroken. Sa då till min man: -Det där ser nästan ut som ett koppel. Men den som äger bilen kan väl för guds skull inte ha en hund i bilen? Är det lagligt...?
Han svarade att ingen kan väl vara så idiotisk och lämna en hund i bilen med luckan öppen i bostadsområde i kallväder!?

Åkte idag igen förbi och ser i god tid att luckan står öppen och nu är jag alltså på bristningsgränsen till att undra vad i helefyr de som äger bilen pysslar med så jag svänger in och kollar. Och vad ser vi...EN HUND! JO, ni läste rätt! Det ligger en stor svart hund, i storlek som en newfounland men smäcker som en flat coated. Alltså är detta lagligt??? Får man göra så? :confused:
Den ser uppriktigt väldigt övergiven ut, ledsen liksom.
Jag såg dock inte hela regnr på bilen men ska man ringa polisen eller djurskyddet i kommunen man bor i och fråga om man får göra så där.

Det jag dock INTE vet är om hunden sover där nattetid, jag hoppas inte det...Men säg att i 9 fall av 10 alla dagar i veckan som bilen befinner sig på parkeringen så står luckan öppen. På vid gavel alltså. Och jag antar att hunden då befinner sig där. Jag lämnar min son vid 08.00 och hämtar vid 13.00 och båda ggr brukar bilen stå där...

Jag brukar inte vara den som bryr mig men nu handlar det om en hund....

Ge gärna tips på hur man går tillväga...

Tycker så synd om den.... :(

UPPDATERAD

Såg inte bilen på ett par dagar men sedan en tid tillbaka står den där igen men öppen baklucka. Jaja, det går inte att inse för vissa att de gör fel så de bara fortsätter. T.OM dagisungarna säger att de hör när han skäller och det är iaf 300 meter från bilen till dagiset.
Varför är vissa så envisa och tjurskalliga? Tycker fortfarande synd om hunden....

Anmäl igen och be djurskyddsföreningen komma ut.

Eller sätt en lapp på bilen och skriv att de är anmälda både till polis och djurskyddsföreningen. Lämna även några telenr till några hunddagis i närheten. Skriv att det i längden kommer att bli biligare att betala dagisavgift än dagsböter för misskötsel av djur. Eller nåt? :angel:

Du sa att det var olagligt att ha hunden mer än en timme åt gången i bilen, men har du någon som helst aning om, hur offta han kommer ut och går med hunden?? Sitter du hela dagarna och kollar vad han gör med hunden???

Jag har min hund i bilen, dock inte bunden och med bakluckan öppen men hon får följa med överallt och det älskar hon. Hon ligger sällan mer än en timme själv men ligger och åker med mig alltid.

Jag anser inte att det är något fel och det finns många som har sina hundar med sig och som har dem i en bur i bakluckan med luckan öppen. Är det också olagligt, för vad jag kunde förstå av djurskyddsmyndighetens förskrifft så var det bara olagligt att ha hunden bunden i något annat än en löplina. Och inte lämpligt att låta den ligga i bilen mer än en timme. Men där står inget om att man inte får ha den obunden i bilen...

Jag tycker att det är bättre att ha med hunden alltid än att den ska vara hemma ensam.
Han kanske är ute och går med den minst en gång i timmen.

Jag vet att när jag gick i skolan, var vi tre tjejer med tre hundar som tog med dem varje dag och sen låg de antingen i bilen och sov eller i en liten hundgård. Men varje rast var vi ute hos dem och luftade dem och gick en runda, och så fort vi slutat tog vi dem och åkte till stallet eller skogen där de fick springa av sig ordentligt. De stormtrivdes. Alla tre mådde hur bra som helst, därför att de var näst intill aldrig ensamma.

Om du är orolig för hunden ska du nog kanske ta reda på lite mer hur läget ligger till eller ta och prata med den personen som äger hunden innan du lägger näsan i blöt.

Jag kan säga att jag hade blivit vansining om någon hade lagt sig i hur jag hanterade min hund. Speciellt om man inte vet mer än det du vet.

Så länge det inte är över 30 grader varmt ute och du ser en hund som ligger instängd i en bil med knappt något öppet tror jag inte att det går någon större nöd på hunden.

Inget illa ment mot dig men detta är vad jag tycker..

Hoppas att det ordnar sig för alla parterna.

Så länge det inte är över 30 grader varmt ute och du ser en hund som ligger instängd i en bil med knappt något öppet tror jag inte att det går någon större nöd på hunden.

En hund är död om så hunden ligger bara en timme i bilen när det är 29 grader varmt ute. :smirk:

En hund SKA inte förvaras i bil och det är oavsett hur varmt/kallt det är. Det är ingen plast att ha hund i och därav så finns det lagar för detta. Att hunden kommer ut en gång i timmen innebär inte att det är lagligt att ha hunden i bilen medans man jobbar 8h.

Vart stod det i lagen att man inte fick ha hunden i bilen??
Av det som någon skrivit av från djurskyddsverket stod det inget om bilar alls. Och Så vitt jag kunde se (om jag inte missat något) så stod det bara om hur man fick binda upp en hund.
Och det verkar ju onekligen som om han verkligen brutit mot det.

Jag kan inte säga att jag tycker eller tror att det är bra för en hund att ligga i en bil hela dagarna men jag tycker inte att det är fel att ha med hunden och att den ligger och sover i bilen när den inte kan följa med in.

Jag vet flera personer som har med sina hundar till jobbet och låter den sova i bilen de timmarna. De brukar dock inte låta dem ligga med öppen baklucka i 20 minus. Utan brukar se till att de har det bra med filtar och värme fläkt om det skulle behövas. De är ute med dem och går och busar i en halv timme el timme varje rast de har.

och det jag menade med: så länge det inte är 30 grader varmt i bilen, var bara en överdrift för att få fram vad jag menade.

Jag har inte min hund i bilen över huvudtaget på sommaren om jag inte ska någon stanns med henne.

Ett utrymme för hund ska vara minst så stort att hunden utan hinder kan stå, röra sig och ligga med normal kroppsställning.

Det betyder att bilens utrymme är för litet, om man då inte har en väldigt liten hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
12 439
Senast: Migo
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 705
C
Övr. Hund Idag skulle jag hämta ett paket på Posten (Lantmännen här i byn) och tog hundarna med mig i bilen. När jag hade hämtat mitt paket och...
Svar
15
· Visningar
1 353
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Har precis hämtat mig efter en verbal attack från en sur kärring. Jag bor i hyreshus och var ute på gården med min 7 månader gamla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 275
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar