Hund rädd i ny bil

Markus1234

Trådstartare
Hej!

Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har tidigare haft en bensindriven. När vi köpte den så var det strul med ACn och det var väldigt varmt ute vilket gjorde att det blev varmt i bilen första resorna som hunden var med om i den nya bilen. Hunden är med mig på jobbet vilket är en körsträcka på runt 45-60 min beroende på köer. Han har sedan första resan blivit väldigt rädd för att åka i bilen. Han har åkt bil dagligen sedan han var 9 veckor och aldrig haft några problem utan han har alltid somnat efter 5-10 min bilresa tidigare.

Han visar ingen rädsla när vi går mot bilen, hoppar glatt in i bilen men när jag sedan sätter igång bilen och börjar rulla så börjar han skaka, flåsar och gnyr. När jag körde med öppna rutor så vart det lite bättre, han verkade då fokusera mer på att dofta. Detta är inte optimalt pga tung trafik, tunnlar etc.

Han tar utan problem emot godis och dreglar inte eller kräks så tror inte på åksjuka.

Kan det ha blivit så att han förknippar bilresandet med att det kommer bli varmt och blir rädd för det?
Han har tidigare inte haft några problem med dammsugaren hemma heller men har nu blivit rädd för den också, kan det vara något hormonellt? En andra spökålder?
Något ljud som han hör och uppfattar som skrämmande men som inte vi hör?

Det vi gör nu är att vi tar små korta omgångar där vi bara sitter i bilen och han får då godis, detta är inga problem. Samt att vi tar små bilresor på någon minut där antingen jag eller min sambo sitter med honom i baksätet. Han sitter inte i en bur utan han har hela baksätet för sig själv. Problemet är att han måste följa med mig till jobbet varje dag så då blir han tvungen att åka en längre sträcka i bilen.


Tacksam för tips om hur vi ska ta itu med detta!
 
Hej!

Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har tidigare haft en bensindriven. När vi köpte den så var det strul med ACn och det var väldigt varmt ute vilket gjorde att det blev varmt i bilen första resorna som hunden var med om i den nya bilen. Hunden är med mig på jobbet vilket är en körsträcka på runt 45-60 min beroende på köer. Han har sedan första resan blivit väldigt rädd för att åka i bilen. Han har åkt bil dagligen sedan han var 9 veckor och aldrig haft några problem utan han har alltid somnat efter 5-10 min bilresa tidigare.

Han visar ingen rädsla när vi går mot bilen, hoppar glatt in i bilen men när jag sedan sätter igång bilen och börjar rulla så börjar han skaka, flåsar och gnyr. När jag körde med öppna rutor så vart det lite bättre, han verkade då fokusera mer på att dofta. Detta är inte optimalt pga tung trafik, tunnlar etc.

Han tar utan problem emot godis och dreglar inte eller kräks så tror inte på åksjuka.

Kan det ha blivit så att han förknippar bilresandet med att det kommer bli varmt och blir rädd för det?
Han har tidigare inte haft några problem med dammsugaren hemma heller men har nu blivit rädd för den också, kan det vara något hormonellt? En andra spökålder?
Något ljud som han hör och uppfattar som skrämmande men som inte vi hör?

Det vi gör nu är att vi tar små korta omgångar där vi bara sitter i bilen och han får då godis, detta är inga problem. Samt att vi tar små bilresor på någon minut där antingen jag eller min sambo sitter med honom i baksätet. Han sitter inte i en bur utan han har hela baksätet för sig själv. Problemet är att han måste följa med mig till jobbet varje dag så då blir han tvungen att åka en längre sträcka i bilen.


Tacksam för tips om hur vi ska ta itu med detta!

Bur, eventuellt med täckta sidor och tak. Många hundar mår mycket bättre av att åka i bur än sitta på sätet.
 
Det är inte så att hunden har ont någonstans och att det blir värre av att åka bil? Tänker också på ny rädsla för dammsugaren, kan inte nytillkommen smärta göra att hundar förändras på olika sätt, bland annat med rädslor?
 
Tänk på att det ska bli bra cirkulation i buren om ni täcker den. Främst om det faktiskt är så att hunden reagerar för varmt i bilen/dålig luft. Det cirkulerar inte alls på samma sätt bak i bilen som i framsätena, där de flesta luftblås sitter. Hade också tagit en funderare kring ont/smärta eftersom det kommit flera förändringar i beteendet samtidigt.

Att låna en annan bil för att kolla, lät som en bra idé!
 
Jag tycker också att elbilar låter högt/tjutande och skulle inte bli förvånad om det var något sådant. Om han dessutom förknippar ljudet med obekväm värme skulle det lätt kunna bli ett problem tänker jag.
 
En uppdatering i detta, vi prövade nu i helgen att låna min sambos föräldrars bil (en äldre ford som går på bensin) och han hoppade glatt in och la sig sedan ner och somnade. Så då är det något med hybridbilen han tycker är läskigt. Imorse innan vi skulle åka till jobbet så var vi en timme i en hundrastgård som han älskar över allt annat på jorden. Han gnydde en liten liten stund men sedan var han tyst och endast något orolig men inte som tidigare! Så nu vet vi iallafall vad det är och planerar att fortsätta med hundrastgården ett tag för att han ska förknippa bilen med det bästa han vet och förhoppningsvis kommer han över rädslan i bilen efter en tid på detta sättet. Tänker vi rätt när vi tänker så?
 
En uppdatering i detta, vi prövade nu i helgen att låna min sambos föräldrars bil (en äldre ford som går på bensin) och han hoppade glatt in och la sig sedan ner och somnade. Så då är det något med hybridbilen han tycker är läskigt. Imorse innan vi skulle åka till jobbet så var vi en timme i en hundrastgård som han älskar över allt annat på jorden. Han gnydde en liten liten stund men sedan var han tyst och endast något orolig men inte som tidigare! Så nu vet vi iallafall vad det är och planerar att fortsätta med hundrastgården ett tag för att han ska förknippa bilen med det bästa han vet och förhoppningsvis kommer han över rädslan i bilen efter en tid på detta sättet. Tänker vi rätt när vi tänker så?
Det låter som ett bra sätt att få hunden att koppla bilen med positivitet, den vänjer sig säkerligen vid dom nya ljuden..om det är ljuden som stör.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
16 559
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 297
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 843
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 205
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp