Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Gunnar skrev:
(ÖA)
Det har varit en hård helg för Karoline Nordfjell. I fredags räddade hon en dödssjuk hund bara för att handfallen se på när tiken sedan dog på hennes badrumsgolv.
Polisen kunde inget göra – och veterinären hade ingen lust..

http://allehanda.se/lokalt/6802

Den veterinären har i mitt tycke förverkat sin legitimation och skulle förbjuds att vara veterinär i fortsättningen.

HAR MAN JOUREN så har man jouren och då ska man banne mig inte gå på fest eller bli arg för att någon ringer mitt i natten.

Väldigt dåligt av den andra veterinären att inte komma heller även om denne inte hade jour så har man ändå något sorts ansvar som sakkunnig tycker jag.

/KT

så va det med veterinären när min häst blev sjuk och senare fick avlivas,han orkade inte komma för han ansog inte det akut!!!!

KungTulle skrev:
Den veterinären har i mitt tycke förverkat sin legitimation och skulle förbjuds att vara veterinär i fortsättningen.

HAR MAN JOUREN så har man jouren och då ska man banne mig inte gå på fest eller bli arg för att någon ringer mitt i natten.

Väldigt dåligt av den andra veterinären att inte komma heller även om denne inte hade jour så har man ändå något sorts ansvar som sakkunnig tycker jag.

/KT

Samma tidning har även intervjuat veterinären, läs den artikeln innan ni kastar skit på veterinären !
Men visst kan man alltid ha synpunkter på hur FOLK prioriterar, gäller både privatpersoner OCH veterinärer...

nej sen att ett visst djursjukhus ringde och sa att min häst hade blodcancer och ville beställa tid för avlivning.. han hade inte blodcancer. han va sjuk i tre månader och tacka vet jag helsingborgs djursjukhus!!! dom är änglar,han var där i 5 dagar sen ringde dom och berättade att han hade Malingt Lymfoam. och att cancern spridit sig snabbt.

Förstår inte riktigt vad du menar, hästen hade ju malignt lymfom?
Förstår inte heller vad det har med den här saken att göra.
PL

Ja, när man läst där de intervjuvar veterinären så finns det ju ännu mer anledning att kasta skit på honom.
Jag tycker de ska gå vidare och kolla upp vart han var och hjälpte en skadad häst. För det tror jag inte ett dugg på.
Sen sitta och göra ner smådjursägare på det viset, nä fy vilken veterinär.

Jag har läst båda artiklarna och anser ändå att veterinären inte gjorde sitt jobb... har man jour så har man... oavsett om man gillar det eller ej... han skulle åkt dit och kollat djuret... man kan ju inte bara anta att personen som ringer inte är att lita på... det är bara rent skitsnack... nä veterinär ska han inte kallas längre... och skulle förmodligen aldrig ha gjort heller..

Ett förtydligande, en jourhavande distriktsveterinär har inte skyldighet att åka ut på smådjur däremot an skyldighet att ta emot där det av djurskyddsskäl är nödvändigt am man anser att man har kompetens o resurser att ta emot fallet ifråga annars har dv ingen praktikskyldighet på sällskapsdjur.
När det gäller avlivningsfall är det oftast inte motiverat att ta emot dessa mitt i natten även om det ev verkar ha varit så i detta fallet. De flesta avlivningsfall jag tagit emot på natten har antingen varit bortanför den gräns där de lider eller inte alls så dåliga som ägaren påstått, att folk ringer mitt i natten av alla möjliga skäl gör det svårt att sålla o innebär ofta att veterinären redan från början är negativt inställd om det inte är ett solklart "nattfall". Att det som i det här fallet finns tveksamheter kring ägandeskapet o det dessutom är ett djurskyddsfall där det är hälsovårdsnämnds eller polis sak att agera o sedan tillkalla polis gör ju inte bedömningen lättare.
Jag skulle troligen inte åkt ut men förmodligen erbjudit mig att ta emot hunden på mottagningen.
När det gäller nattjobb måste man sålla hårt om man skall klara sig till pensionen, har en kollega som fick sluta långt i förtid just för att han inte klarade pressen på jourerna, dett blir inte bättre för att "alla" privata stänger på em o sen är det oftast bara dv kvar.
Grana varför tror du inte ett ögonblick på att veterinären var ute på en skadad häst? Var du där?

Senast ändrad:

Fast jag tycker ju att det var förbaskat slött av polisen också...
Varför kunde inte de göra något...

Såna här historier skär i hjärtat och folk som inte bryr sig om sina djur bör inte ha djur heller...
Vad har man själv för nöje av att ha djur om man aldrig träffar dem??? :cry:

Förstår mig inte på såna människor...

En eloge till Karolin som orkade kämpa... :bow:
Det behövs fler människor som hon i världen!

Ja, jag har verkligen den största respekt till veterinärer som orkar ta emot alla samtal! Den här veterinären verkar ju ganska arrogant om man ska läsa det som står i intervjun, men jag förstår så väl att det inte är så lätt att veta :bow: Vem är på bra humör kl 3 på natten dessutom?

För då tror jag han hade sagt det till tjejen som ringde, att han var ute på jobb och att hon kunde ringa senare, eller att han kunde ringa. Sen att hon hörde folk och musik i bakgrunden gör också sitt att jag inte tror på honom.

Kissing Spine: Humör eler inte. Har man jour så har man. Och klarar man inte av att bemöta folk på ett trevligt sätt, då får man väl avstå från det yrket eller inte ha jour.

Kissing Spine skrev:
Vem är på bra humör kl 3 på natten dessutom?

Fast om man är veterinär ska man offra sömn för ett djurs bästa!
Artikeln var hemsk!! Jag fattar inte att man kan göra så mot ett djur! Och j*vla arroganta poliser och veterinärer! :cry: :mad: :mad: :cry:

Ja gud ja, jag förstod aldrig om han hade jour eller inte. Om han hade det så är det klart att han borde ha kollat upp det.

Ja, poliserna kan aldrig engagera sig i ngt så länge X lever. Men när X är död så går det undan.

Problemet är att en veterinär som har jour kanske 150 tim i månaden inte klarar av att offra hur mycket sömn som helst utan måste sålla, ngt som ibland kan bli fel o om sagt den statliga dv jouren är egentligen till för jordbrukets djur o praktikskyldigheten på sällskapsdjur är begränsad. Det är en utbredd missuppfattning här på buke att bara för att en vet har jour är h*n skyldig att ställa upp i alla lägen.
Ett litet exempel på fall som typiskt ringer mitt i natten: En hundägare ringer om sin hund som är jättesjuk o måste avlivas ögonblickligen, vid lite närmare förfrågan visar det sig att hunden varit svårt sjuk i en vecka utan veterinärvård o nu är döende o förbi det lidande stadiet men djurägaren måste för att freda sitt eget samvete släpa iväg hunden till vet så att den inte självdör.
Sen skall vi inte tala om de som kliar sig så att djurägaren inte kan sova.
PL

Lite om jour.
Denna situation o många andra jourfrågor som tagits upp här på buke beror till stor del på det strukturproblem som finns inom veterinärvården/jouren här i landet.
I hela landet, utom den del som blev privat efter omorganisationen 95, har staten tagit på sig ansvaret för jordbrukets djur, problemet är att DV, som står för någonstans mellan 20 o 25% av den totala djursjukvården i landet, inom större delen är den enda dygnstäckande jour som finns tillgänglig eftersom det bara finns några enstaka djursjukhus i det här landet med heltäckande jour.
Situationen blir lätt ohållbar dels pga den totala volymen dels när veterinärer med begränsade resurser o begränsad tid till jourfall på sällskapsdjur blir tvungna att ta hand om rena djursjukhusfall ibland på djurslag de överhuvudtaget inte jobbar med dagtid. Det sägs ofta att de DV som är griniga mot jourfall på sällskapsdjur inte borde ha jour. Men vem skall då ha jouren? Den omfattande jouren är en stor anledning till att nya veterinärer hellre söker sig till andra marknader än DV.
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (ÖA) Artiklarna om hunden som Karoline Nordfjell tog hand om väckte massiv uppmärksamhet från ÖA:s läsare. Många har egna historier om...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: Tolly
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ÖA) Den aktuella veterinären ser inte att han har gjort något fel. Han tycker snarare att Karoline borde ha engagerat sig i hunden...
Svar
13
· Visningar
2 103
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka