Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma
Jag har hört både läkare och veterinärer diskutera sina orimliga jourförhållanden. Vad jag vänder mig emot är då att de inte tar tag i sina fackföreningar och ser till att driva igenom krav på en rimlig arbetsbelastning, -miljö och -tider. Istället för att rent privat se till att få sin sömn genom att skjuta över ansvaret på t ex underläkare eller avvisa smådjursägare. Detta är av både djurskyddsskäl och kvalitetssäkringssynpunkt som jag ser det som en angelägen fråga.
Jag skulle inte vilja bli opererad av en läkare som haft sammanlagd arbetstid inkl jour i 32 timmar, under ett hårt belastat pass. Vanligt himla sunt förnuft säger en att risken för misstag, missbedömningar, rent fummel eller glömska är övervägande när man sover för lite. Och det är därför självklart inte bara rimligt utan nödvändigt att så pass ansvarsfulla vårdyrken har en arbetssitauation som tillåter sömn, vila och återhämtning. Det är en organisatorisk fråga, och den har varit aktuell länge. En anledning till att yrkesgrupperna inte sett till att få till stånd en förändring av detta tycks dock ligga i den utbetalning de får i form av OB. Och kan man då dessutom avvisa besvärliga gnälliga smådjursägare eller "troligen-bara-öroninflammationsbarn" till nästa morgon, då kan man ju ordna till det för sig rent privat så att man känner att man orkar till pensionen. Jag tycker att detta är ett stort problem. Både som djurägare och mamma (dock utan att ha öroninflammationsbarn).
Det är möjligt att tjejen och hunden hamnade i en Moment 22 situation här, där vet. inte kunde ingripa. Men då är det också ett systemfel, för sådana ska inte behöva uppstå. Polisen borde kunnat ta det, tycker man ju. Men veterinären låter otroligt och onödigt arrogant mot tjejen. Han kunde åtminstone hänvisat henne till närmaste djursjukhus eller polis om nu ärendet inte alls föll inom hans arbetsbeskrivning, så hon hade något hon kunde göra. Tycker det är orimligt att djur ska lida så. Och orimligt att sjuka människor måste slåss för att få vård, göra sig gnälliga och besvärliga för att någon ska begripa att det gör ont (säger den som nästan blev avvisad från KK under pågående förlossning pga att man inte beskrev smärtan som outhärdlig).
Det är inte en veterinärs jobb, eller kompetensområde, att bedöma hur pålitliga folk är. Det kanske är vad de känner sig tvingade att göra, och jag förstår det behovet, MEN - man kan och bör åtminstone lyssna på och vara artig mot folk i ett serviceyrke. Folk/ kunder/ patienter har inget val, i synnerhet inte under jourtid, och därför kan behandlande yrkesgrupp vara hur otrevliga som helst. Det är obehagligt, och kan leda till märklig övertro till sig själv, just då man inte kan ifrågasättas av sina kunder.