Sv: Hund på tåget!
Jag har åkt en hel del tåg med min hund, mellan Örebro och Herrljunga (då jag har en pojkvän bosatt i Herrljunga) och har både endel positivt och negativt att säga om tågresor..
Det positiva är väl all miljöträning hunden får av att resa med tåg
Det är jättemycket folk, höga ljud, konstiga trappor, smala utrymmen, mycket dofter och allmänt rörigt. Min hund var ganska stressad dom första gångerna, men nu är han jättecool på tågstationen och sover hela resorna på tåget. I största allmänhet har han slutat att bry sej om folk så mycket, och man får väldigt mycket socialträning.
Det negativa är väl att kupéerna där man får ha hund ibland är EXTREMT små. En gång när jag åkte var vi instängda i en liten pluttig kupé med en shäfer, en kooikerhondje, en liten valp av något slag och en katt... Golvytan var gjord för kanske två fullvuxna shäfrar och förutsatte att dom kände varann (hundarna låg i princip på varann). Jättedumt! Dessutom kan folk i största allmänhet vara ganska oschyssta när man kommer med hund och bur och stor väska och kanske inte är smidigast i världen.
Men dom flesta hjälper en iofs på med bagaget och berömmer en för att man har en duktig, lugn hund
På SJ får man ha hund, bara man bokar i husdjurskupén, och alla husdjursvänliga vagnar är inte lika små som den jag beskrev.