Hund på tåget!

MadicDomino

Trådstartare
Får man ha hunden på tåget hos er (olika regler, i de olika länen ) :) ?
Har ni åkt tåg med hunden? Negativt,posetivt?

Mvh
Emma

Senast ändrad:
Sv: Hund på tåget!

Hos er?? Varför skulle man inte få ha det?:)

Dom flesta tåg har väl speciella avdelningar där man får sitta med hund?
Jag har åkt tåg med båda mina, både längre och kortare sträckor.
Åkte b la ifrån Sundsvall till Uppsala när lilleman var ca 4månader, har fungerat jättebra. Dom sover större delen utav resan.

Jag har åkt en hel del tåg med min hund, mellan Örebro och Herrljunga (då jag har en pojkvän bosatt i Herrljunga) och har både endel positivt och negativt att säga om tågresor..
Det positiva är väl all miljöträning hunden får av att resa med tåg :idea: Det är jättemycket folk, höga ljud, konstiga trappor, smala utrymmen, mycket dofter och allmänt rörigt. Min hund var ganska stressad dom första gångerna, men nu är han jättecool på tågstationen och sover hela resorna på tåget. I största allmänhet har han slutat att bry sej om folk så mycket, och man får väldigt mycket socialträning.
Det negativa är väl att kupéerna där man får ha hund ibland är EXTREMT små. En gång när jag åkte var vi instängda i en liten pluttig kupé med en shäfer, en kooikerhondje, en liten valp av något slag och en katt... Golvytan var gjord för kanske två fullvuxna shäfrar och förutsatte att dom kände varann (hundarna låg i princip på varann). Jättedumt! Dessutom kan folk i största allmänhet vara ganska oschyssta när man kommer med hund och bur och stor väska och kanske inte är smidigast i världen.
Men dom flesta hjälper en iofs på med bagaget och berömmer en för att man har en duktig, lugn hund:)
På SJ får man ha hund, bara man bokar i husdjurskupén, och alla husdjursvänliga vagnar är inte lika små som den jag beskrev.

Den stora har jag åkt med en gång, han vart lite stressad, men lade sig till sist, men vill gärna upp och kolla när vi stannade och när det kom på andra djur och så, men visst gick det bra. Den lilla var inga som helst problem att åka med, bara matte som trodde hon skulle ramla mellan tåget och perrongen när vi skulle av :crazy: men vi gick på, hon la sig och sov hela resan (16 timmar enkelresa) brydde sig inte alls. :)

Jag har åkt lite tåg med min lilla vovve men det är mest pappa som tar med henne ibland när han pendlar. Hon var cool lugn hela vägen. Låg och sov i mittgången som om de vore hemma.

Negativt är väl att en del människor inte tar hänsyn till att det är en hundkupé utan att många sätter sej där( även fast det finns andra platser på tåget) och sen ger dem tjuriga blickar till hundarna.Och sen en gång var konduktören livrädd för hundar:p
Annats tycker jag det är rätt positivt att åka tåg med hundarna

Och sen en gång var konduktören livrädd för hundar:p
haha, det hände mej en gång... satt i en sån kupé med genomskinliga dörrar, och när tågkonduktören skulle ta min biljett öppnade han typ en dm, så mkt att han kunde sticka in handen och ta den.

Finns här någon som har erfarenhet av att åka med öresunds tåget och/eller pågatågen :) ?

Mvh
Emma

Åkt mycket tåg med mina hundar och det är många som gör det. En gång så var vi tio hundar i vagnen för pälsdjur!
Mina är vana och vet att det gäller att göra sig så små som möjligt och ligga absolut still. Även om rottisen har svårt att låta bli att stäcka ut tungan och slicka lite på folk som går förbi;) GD bara skjuter jag in under sätena där väskorna ska ligga och så sover hon där hela resan. Folk blir dö förvånade när jag ska kliva av och dra fram en ytteligare hund under sätet som dessutom är så stor!:) lika roligt varje gång.

Måste bara fråga dig :) Vilken del av tåget skall man sitta om man har vovve då :)?

Från skånetrafikens hemsida.
"Inom Skåne får du ta med hund, katt eller mindre sällskapsdjur utan extra kostnad. Sällskapsdjuret får medfölja på angiven plats om det ej stör andra resenärer. På tågen finns dekaler som markerar i vilka vagnar ni kan sitta."

Vad händer om min hund skäller två gånger typ >__<?

Mvh
Emma

På dörren utan på tåget så står det om det är där du ska gå på med hund eller ej. Det händer väl inget om hunden skäller?? du ska ju inte sitta i den tysta kupen direkt:)

Aha :D! Är det vanliga sätten där eller är det sådan man vicker "ut"?
Men var skall jag sitta om där är fullt i djur avdelningen? :angel:

Mvh
Emma - som stressar runt för plannering inför gymnasiet:angel:.

Det är vanliga säten...Är det hundar och fullt i djur vagnen sitter jag i vestibulen där det är såna säten som man "viker ut"

Tack för dina svar, du lugnade mig mycket :banana:!

Fler som har rest med buss eller tåg :D?

Mvh
Emma

Jag åkte tåg med min vuxna tik, för första gången förra våren.
Hon var i höglöp och jag skulle iväg med henne för parning.

Jag kan bara säga att på X2000 är det väldigt trångt och hunden får knöla ihop sig framför fötterna på en. Min tös visade vara helt underbar och sov hela resan.
Dock var nog gubben bakom mig mindre glad, för hans schäferhane ylade i 1,5 timma (tills jag och min hund klev av) :p

Det som blev jobbigt, var att vi endast skulle ha ett byte...egentligen. Första tåget var försenat och andra tåget väntade inte på oss...lite panik.
Detta gjorde att resan blev 1,5 timma längre än planerat och det blev tre byten istället :(

5,5 timma totalt och en lite kissnödig hund...men ack så otroligt duktig hon var hela resan.
Hem gick lite smidigare pga att tiderna stämde...och hon sov hela den vägen oxå :)

Jag åker regelbundet med hunden Umeå-Luleå
Har även åkt genom hela sverige (Lomma till Riksgränsen) med min papegoja.

JAg bokar alltid plats i djurkupeen i förväg för att försäkra mig om att jag får plats.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: MML
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 124
Senast: Pilot
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 684
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka