Hund på foder!

verrdogan

Trådstartare
Jag har funderat på att ta en hund på foder för senare köp. Men vill se hur den funkar med mina andra hundar först innan köpet. Är detta en dum idè? Eller är de en bra grej att göra så?
Det är en Dvärgpischer jag söker. Hur ska jag göra, vart kan jag bäst/lättast hitta en. Va är de för kontrakt man får skriva på å sånna grejer. Vem står för vad, typ förs ägaren eller jag?
Är de nån som har lite tips att komma med till lilla mej :)
Kram på er
 
Sv: Hund på foder!

Jag har funderat på att ta en hund på foder för senare köp. Men vill se hur den funkar med mina andra hundar först innan köpet. Är detta en dum idè? Eller är de en bra grej att göra så?
Det är en Dvärgpischer jag söker. Hur ska jag göra, vart kan jag bäst/lättast hitta en. Va är de för kontrakt man får skriva på å sånna grejer. Vem står för vad, typ förs ägaren eller jag?
Är de nån som har lite tips att komma med till lilla mej :)
Kram på er

Hundar tar man inte på foder innan köp, utan man kan ta en hund på foder för att ägaren vill behålla rätten att ta två kullar innan 5 års ålder om det är en tik, något fler om det är en hane. I det fallet betalar man ingenting för hunden, utan den övergår automatiskt i fodervärdens ägo när kontraktet är uppfyllt eller hunden blivit 5 år. En variant till är att man köper hunden för halva priset medan säljaren behåller rätten till 1 kull. Bägge varianterna är bra om man vill lägga vantarna på bra avelsdjur och/eller är intresserad av att tävla. Nackdelen med att ta tikar på foder är den saknad man drabbas av när hon är borta för att få sin kullar. Det finns inget sådant som en gratis hund, på ett eller annat sätt får man betala även om det inte alltid är i pengar. Det kan dock helt klart vara värt det om man har god kontakt människorna emellan.

Summa summarum lever hundar så nära inpå oss att man inte ska ta sig an en hund utan att vara väldigt övertygad om att det kommer att fungera. Naturligtvis kan det skita sig ändå, men det är en annan historia. Jag som uppfödare skulle inte placera ut en hund på foder, eller sälja, till någon som vill kolla hur det går med de hundar som redan finns. Det känns redan från scratch som om risken är stor att det blir en omplacering när man inte vet om de egna hundarna kommer att acceptera en ny. Man måste veta vad man har hemma och vara rätt säker på att kunna reda ut ev. problem innan man tar det stora steget att utöka flocken. Är man osäker är det bättre att vänta tills nuvarande hundar gått ur tiden innan man tar hand om ett nytt liv.

My humble opinion.
 
Sv: Hund på foder!

Att mina hundar kommer funka med en ny är ja rätt säker på. Dom är vana att träffa andra. Va väl mest så man skulle se så den andra hunden skulle trivas å så å att den gillar mej och mina andra hundar.
Min Flatte hade jag på foder först och fick köpa han efter några år. Å de funkade hur bra somn hellst.

va mest att jag ville ha lite tips :)

Tack tack
 
Sv: Hund på foder!

Där imot så kan man ju ha en omplacerings hund på prov ett tag för att se om det funkar...

Seriösa hund ägare som måste omplacera vill ofta se att det funkar och att hunden får det bra... Att ta en valp på foder för att se om det funkar tror jag inte det finns så många vettiga uppfödare som nappar på...
 
Sv: Hund på foder!

Har fått kontakt med en som har en som hon vill omplacera så nu får vi bara vänta och se hur det blir.
Vet inte så mycket om han än. Men på bilderna verkar han fin :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 340
Senast: Lillefrun
·
L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 976
Senast: WildWilma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 172
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vinterridbyxor
  • Vetrinär besiktning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp