Hund på balkong - lag?

Caoimhe

Trådstartare
För katter så måste balkongen vara innätad om den är mer än 5 meter ovan mark. Detta för att förhindra att de trillar ut och skadar sig. Finns det någon liknande lag för hundar?

Jag har vid flera tillfällen sett en hund som brukar vara ensam (ej utestängd) på en ej inglasad eller innätad balkong på fjärde våningen. Det är en mellanstor/stor hund som utan problem borde kunna hoppa över balkongräcket om det föll den in. Det är ju en bra bit till marken om det skulle hända. :(

Så, finns det någon lag för hur hundar får vistas på balkonger, så som det gör för katter? Eller anses det inte finnas en risk att de trillar ut? :confused:

Det gäller bara katter, antagligen för att de är extremt mycket mer benägna (och kapabla) att hoppa upp och balansera på smala kanter. Kan inte tänka mig att en hund skulle vilja balansera på balkongräcket, men många katter gör det ju stup i kvarten.

Jag är dock livrädd för att hundarna ska få för sig att ta ett språng ut i luften och stänger antingen in hundarna när inglasningens fönster är öppna eller öppnar bara fönstren några centimeter så att de inte bara kan studsa ut. De skulle antagligen inte få för sig att göra det men jag är nojjig. :nailbiting:

Hade grannar med en blandis av något slag, såg ut som en jätteschäfer med för mycket päls. De brukade stänga ute hundstackaren på balkongen på tredje våningen i nån timme då och då. Jag var rädd att hunden helt enkelt skulle tippa över räcket när den stod där och vrålskällde för att man fick förbi med hund.

Där jag bodde innan var det en person som hade en större hund på fjärde våningen. Den var på väg över räcket på balkongen flera gånger när jag passerade med min hund nedanför på gatan. Det var ren tur att ägaren hann få tag i den innan den drog över kanten. Vissa hundar har ingen självbevarelsedrift öht och jag är rätt övertygad om att hade ägaren inte fått tag i den hade den kastat sig från balkongen bara för att komma åt min hund nere på gatan, och troligen slagit ihjäl sig på kuppen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 151
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·
Hemmet Postar här istället för i kattforumet eftersom det egentligen inte handlar om djuren. Jag har köpt en bostadsrätt och vill då näta in...
2 3
Svar
42
· Visningar
12 916
Senast: Ramona
·
Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 674
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg