hund och barn

Lena

Trådstartare
Är jag konstig som inte vill att barn i min närhet ska försöka styra min hund och ge honom kommandon? Barnen i fråga är min systers barn och det är den familjen som fött upp honom så hunden känner dom väl men sen han blev 12veckor har han bott hos mig, utan barn, och bara träffat dom ibland.

Jag uppskattar inte att det tjatas på min hund, jag säger åt honom vad han ska göra och sen är det bra med det. Lyssnar han inte första gången så visar jag tydligare vad jag förväntar mig att han ska göra så han förstår mig. Nu senast igår så besökte vi min syster och när jag bad hunden lägga sig så kommer ena barnet sekunderna efter och säger hundens namn och upprepar kommandot gång på gång och "tjatar" på honom fastän han är på väg att lägga sig. Detta upprepar sig på olika sätt under kvällen fastän jag ber barnet i fråga låta hunden vara, jag blir så trött på detta. Vet egentligen inte var jag egentligen vill komma med denna tråd, kanske höra andras erfarenheter med barn och hund.

Jag skulle säkert handla annorlunda om det var mina egna barn som sa något åt hunden men då skulle jag även lärt barnen att bemöta hunden som jag vill han ska bli bemött och hanterad samtidigt som hunden skulle fått lära sig se familjens barn som högre i rang. Jag kräver inte att min hund ska lyda alla han träffar så länge han lyssnar på mig.

Sv: hund och barn

Nej. Din hund du bestämmer. Jag tycker att man har ett ansvar som ägare att hunden får slippa att bli tjatad på. Särskilt av folk som inte har med hunden att göra.
När mina barn var små så lärde de sig omgående att man tjatar inte och man upprepar inte det jag har bett hunden om eller säger något annat när jag har sagt något. Det stressar bara hunden i onödan.
När det kommer barn hit så får de inte köra med min hund utan jag bestämmer vad han ska eller inte ska göra.

Det är ju din hund och du bestämmer.

Själv har jag inga problem med att barn ger kommandon till min hund. Min pappas styvbarn och deras vänner brukar gilla att träna tricks och göra små banor med hinder och dyligt med Uno när vi är på besök och visst blir det endel tjat men tycker inte han påverkas negativt på något sätt, han blir inte stressad och det påverkar inte hur han lyssnar på mig och andra vid klara kommandon.
Men det är säkert individuellt från hund till hund, alla hundar tycker ju inte uppmärksamhet och stojj är lajbans heller.

Som det redan nämnts, din hund så du bestämmer.
Jag själv vill gärna att min hund ska lyda andra också, iom att han t.ex. måste vara hos andra ibland som t.ex. hundvakter. Men självklart vill jag inte att någon tjatar på honom eller tjatar sönder ett kommande så han slutar lyssna till det sen. Jag har själv småsyskon hos min mamma på 3 och 5 år, och visst vill dom gärna upprepa mina kommandon tills han lyssnar, men jag säger alltid ifrån och lär dom hur dom ska säga kommandona istället, alltså en gång men bestämt..och lägga till handtecken vid behov. Jag vill ju gärna att han ska lyssna på andra som sagt, så så länge kommandona används rätt så ser jag inga problem med att småsyskonen använder dom på honom om dom vill "leka lydnad" lite.. Han ska ändå veta att han är lägre i rang än dom, och vill han ha godis/något gott från dom så ska han lyda dom också.

Jag vill inte att syskonbarnen/dagbarnen ska hålla på och tjata på hundarna hela tiden, det talat jag också om för dem. Däremot kan de ibland få 'träna' med hundarna (typ sitt,ligg), men det är bara när jag är med och enligt mina instruktioner. är speciellt noga med att de inte håller på att tjata hål i huvudet på valpen.

Tycker det är helt självklart att de inte ska gå och slänga ur sig massa kommandon till hundarna och förvirra dem då barnen inte alltid själva vet vad de vill. Det vet mina syskon om och accepterar så därför är det inga problem att säga till barnen heller. :)

Jag avskyr när personer, oavsett ålder, ska kommendera runt främmande hundar, framförallt om det är bara "för att".

Jag fattar inte varför i hela världen min hund ska behöva stå ut med att hunsas omkring, av kända eller okända. Lämnar heller inte bort hundar till främmande, de har vid sådana tillfällen bott hos mina släktingar eller nära vänner, som de är bekanta med och vilka känner hundarna väl.

Förvånansvärt ofta är det första som händer att helt nya personer vill se om hunden sätter sig när hon/han säger "sitt", eller "tass". Helt främmande på gatan som ska hälsa och genast börja se om hunden lyder... :devil: Barn ska lära sig att respektera andra levande varelser - inte tjata, inte jaga hunden. Det har alla mina småkusiner fattat på mycket kort tid.

Och nej - hunden behöver inte veta att den är "lägst i rang". :crazy: Men den ska lita på mitt omdöme, och veta att jag skyddar den om problem uppstår. Finns inte jag där så finns ställföreträdande matte på plats.

Jag blir så sjukt irriterad på alla min kompisar som ska ge kommandon "bara för att". Det är ofta jag har hört kompisen ropa på Grimm när han ligger och sover i soffan, och jag frågar varför hon ropar på honom då får jag svaret " Jag vet inte, skulle bara kolla ifall han lydde mig "

Sen har vi jobbat supermycket med inkallningen, att jag ropar = han kommer och det blir superkul!
Så är man ute med hund och kompis så står kompisen och ropar på hunden utan anledning?!

Men det kan också vara för att jag tycker att " Mitt sätt är rätt sätt ". Men jag blir sjukt sur när någon tjatar på honom... Så nä, alla andra kan överlåta träningen, och lydnaden, till mig :)

Om du umgås ofta med dessa barn tycker jag du sätter upp reglerna för hur de får göra, snackar igenom det, förklarar för föräldrarna och så håller du konsekvent på detta när hund och barn träffas. Annars blir detta bara irritation mellan er och det är ju inget trevligt för någon.

Mina brorsbarn får inte tjata på mina hundar, då säger jag till. Det är inte snällt mot varken hundar eller barn att de får lära sig att göra fel. Sen visar jag dem hur det ska "träna" några saker som inte spelar någon roll. Typ något trick eller så. Oftast är de helt nöjda med det. Men även om de skulle träna riktiga kommandon där jag vill ha det på mitt sätt tycker jag inte det brukar spela någon roll för hur hunden sedan utför kommandot med mig. Hundar skiljer på situationerna och vet att det krävs lite mer för att husse/matte ska belöna.

Hundar är en baggis att uppfostra om man gämför med människor. Antingen har man nån svåger som "kan det här med hund, förstår du.."

Eller nåt barn som bara inte kan låta bli, allt ifrån att kasta pinnar till nån sorts märklig lydnadsträning. Pinnarna förekommer gärna när det är fler än en hund och hundarna inte känner varandra.
Här gäller det att gaska upp sig mot släkt och vänner och förklara, min hund mina regler, köp en egen och ge f*n i min.

Jag tycker absolut inte att du är konstig.
Jag låter inga barn ge mina hundar kommandon/springa och jaga dem/hålla fast dem. Inte mitt eget barn heller.
Min dotter får ibland be vår vuxna hund sittkommando, innan maten, men då är jag ALLTID med (och ger oftast handkommando bakom ryggen på dottern :angel:). Vår valp får hon inte säga åt någonting, möjligen om valpen försöker ta något ur händerna på dottern. (kanske ska tillägga att dottern inte bryr sig så mycket om hundarna öht, hon är ju uppvuxen med dem, så de är lite bakgrundbrus för henne ;))

Vi har ett par tjejer på gatan som är något år äldre än min dotter (som är 3). De kommer ibland "för att leka" med dottern. Säger de, men jag har märkt att de bara är ute efter valpen. Så numera delar jag av barn och hundar när de kommer, och genast får jag tusen frågor á la: "Meeen Martiiina, varför får inte Rut komma uuuuut???".
Besöken har minskat med ganska mycket...typ 99%

Jag tycker inte att hunden ska behöva lyda varken barn eller personer utanför närmsta kretsen. Det känns inte naturligt för mig. De gånger någon kompis har försökt säga till min hund att utföra något (inte typ gå bort, det får folk gärna säga om hunden är för påflugen) så avbryter jag, och ber hunden komma till mig istället.

(Ursäkta om det blev svamligt, är inte riktigt vaken ännu)

Det spelar ingen roll vad barnen gör, jag är alltid noga med att barn inte får hålla på med mina hundar eller hästar av f f a säkerhetsskäl. De får vara med mina djur när jag är där i övrigt är det tabu. Kommer det små barn avgränsas området med grindar. Ska vi ta ut eller in hästarna får barnen vara inne.
Djuren är snälla men barnen kan inte läsa kroppsspråket och förstår inte faran med att t ex ta ett tuggben, eller ha något godis som kan leda till "diskussioner" mellan djuren vem som har rätt till det.
Jag har sett skräckexempel när föräldrar skickat fram ett litet barn med en morot i handen till hästarnas staket och hästarna biter efter varandra.
Samma sak att med hundgodis.

Detta talar jag tydligt om SÄRSKILT för de som är ansvariga för barnen.

Ne du är inte konstig!

Min sambos brors barn träffar ofta min hund på "dagis" (hos mina svärföräldrar) och de vet att de får inte leka och busa med hunden.
De får gå fram å klappa försiktigt och ev får de gå med på promenad och då får barnet ett litet koppel att hålla i och ansvarig vuxen håller i det vanliga ;)

Fungerar kanonbra alla nöjda å glada :)

Sådant som du beskriver gör även mig irriterad. Ingen skulle komma på tanken att sadla en av mina hästar och hoppa upp och testa att rida lite eller ens ta ut dem ur boxen och lära dem att lyfta på hovarna.

Det är bara att säga till. Det är din hund, dina regler och de ska ge sjutton i att kommendera din hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 460
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka