Jag har bott i lägenhet i hela mitt liv och har nu flyttat till hus och känner mig på något sätt inte trygg. Bor i ett villaområde, men ändå... Har en chihuahua som enligt mig vaktar oss perfekt, men tyvärr inger ju inte en så liten hund dessmer respekt Han vaktar på så sätt att han håller stenkoll på om någon kommer in på gården, om någon kommer upp på trappen springer han på en gång till dörren och om någon okänd kommer in skäller han och försöker stoppa dem redan i hallen, såklart går de bara förbi honom iom hans storlek men då går han efter och liksom kollar av med mig att det är okej. Sedan håller han sig lugn.
Eftersom jag bara haft chihuahua och en Spaniel i mitt liv kan jag inget om vaktande raser, är det lämpligt att ha sådana i en barnfamilj? Finns det raser med mer/mindre vakt och "hur" de vaktar? Hunden bör inte vara alltför stor men ändå lagom så man känner sig trygg. Jag promenerar iaf en timme om dagen och min favoritrunda går förbi några områden där en del tvivelaktigt folk håller till, även där skulle jag känna mig mer säker med en större hund. Men utöver mina promenader har jag inget större intresse i hundträning som sådan så det bör inte vara en hund som kräver alltför mycket psykisk och fysisk motion.
Vad tror ni?
Eftersom jag bara haft chihuahua och en Spaniel i mitt liv kan jag inget om vaktande raser, är det lämpligt att ha sådana i en barnfamilj? Finns det raser med mer/mindre vakt och "hur" de vaktar? Hunden bör inte vara alltför stor men ändå lagom så man känner sig trygg. Jag promenerar iaf en timme om dagen och min favoritrunda går förbi några områden där en del tvivelaktigt folk håller till, även där skulle jag känna mig mer säker med en större hund. Men utöver mina promenader har jag inget större intresse i hundträning som sådan så det bör inte vara en hund som kräver alltför mycket psykisk och fysisk motion.
Vad tror ni?