Hund man inte kan gå ut med

K

karbens

Hallojsan

Har någon något träningstips vad man kan göra,om man kan göra något åt en hund som blir alldeles extas när han går ut.Varje gång vi går ut så är det bara lukta,lukta och lukta som gäller.Jag vet,han är en hanhund,men har aldrig varit med om något liknande.Enda stället han har nosen är strykt mot marken.Slickar på det han tycker luktar gott,sen kissar han själv på det och tuggar fradga typ.Om han fått upp ett spår på något intressant,så blir han helt till sig,ibland reser ragg,springer i sick sack och nosen i marken.Han hinner inte ens göra sina egna behov.Vad kan man göra?
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Var konsekvent; Lat honom inte lukta pa och framforallt inte slicka pa kissflackar!!!
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Håller med, låt honom inte lukta, ha typ korv i handen och lek med honom, om det går, men låtsas som om du har något superspännande att erbjuda, typ korven eller nått. Och bara gå ,stanna inte för att han stannar. Jag har precis kastrerat min hanhund, inte pga det men han nosar också. Ibland kan kastrering vara lösningen men ingenting förändras om man inte tränar det. Jag har bara gått och när han inte har luktat har jag berömt och gett honom godis..har funkat bra faktiskt, men alla är ju olika....:crazy: LYcKA TILL!! ha tålamod, eller mer tålamod..
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

kämpa på vet det är pest att alltid behöva stanna eller dra i de för att komma framåt...
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Låter som en Duki, han stannar, nosar, slickar. han får alltid 3 sek på sig . sen så nosar han bara så får han skylla sig själv då fortsätter vi framåt. Men han är inte likadan som din hund, men det är bara att inte låta han stanna.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Som en del av vardagslydnaden ingår att vår hund inte får göra sina behov förutom på kommando. Dvs, han får inte fara iväg direkt han kommer utanför dörren och lukta och dra, utan ska gå sidan om oss och när vi säger varsågod så kan han lukta och göra sina behov. Nu märks det att det är vår på gång och fler lukter och då är vi ännu hårdare. Vi kallar in honom oftare och så får han gå bredvid, allt för att han inte ska bli så uppjagad och yra runt. Det är även vi som bestämmer hur länge han ska lukta på varje ställe. Säger vi kom så är det kom som gäller så spelar det ingen roll hur gott det luktar!

Nu låter det som om vi är rena nazi-ägare. Men när vi släpper honom lös så kan han lukta hur mycket han vill, men i koppel så är det vi som bestämmer. Det viktigaste är att han blir mycket lugnare när vi gör så här, än om han får yra runt som han skulle vilja.

/Timsetim
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

jag hade tagit mig en allvarlig funderare på att klippa kottarna på en sån hund... jag brukar inte rekommendera det, men det här låter som en hund med allt för mycket testosteron i knoppen.

sedan får ni se till att hunden har mer uppmärksamhet riktad mot er under era promenader och att ni bestämmer när han får lukta och när han inte får. att stanna 2-3 sek vid varje blir bara stressande, välj du några ställen som han får lukta färdigt på och förbjud de andra. lite gamla hederliga ledarskapsövningar och attitydförändring från er sida kan nog också hjälpa.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Alltså jag ser inget direkt fel i hundens beteende.

Jag menar att lukta på kiss/löptiksfläckar kanske är hundens enda roliga den tillfälle den har, eller? Vad får den för annan spännande aktivering? Och vad får den för motivation att inte lukta på kissfläckar?
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Tack för era svar.Jag har funderat mycket på en kastrering.Men man vet ju aldrig om det funkar.Pratade med en veterinär,och han berättade att man kan ge en spruta innan för att just se om hunden verkligen förändras.En kemisk kastrering.Om han förändras så kan det vara en ide att kastrera men om inte så ska man inte utsätta hunden för en kastrering.Sprutan ska verka i ca 2 månader.Kanske det är en ide att göra först.

När jag går ut med Hugo och han luktar och slickar på kiss.Då försöker jag att ropa på honom först,eftersom det är det bästa,så man slipper dra iväg honom.Men oftast kommer han inte,och då drar jag iväg med honom.Och jag säger nej varje gång.Men efter 5 sekunder så är han där igen.Men jag ska prova det förslag jag fått från er.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Som sagt kan du svara på varför han skall komma när du ropar på honom?
Skall han komma bara för att du säger så eller för att du är flockledaren eller för att du har godbit i handen?
Att säga nej varje gång och sedan låta honom gå dit igen bevisar ju enbart för honom att kan skita blankt i dina nej. Han har ju enbart vunnit på att skita i att lyssna för han fick lukta lite till.

Din hane kommer säkerligen snusa mindre på löptiksfläckar och slipper klapprande med tänder, tuggande fradga om du kastrerar eftersom han tappar sexualdriften. Men han kan likagärna hitta något annat snusa på som du kan finna lika irriterande..

Vad jag försöker säga till dig är för att din hund skall sluta snusa konstant på promenaderna så måste det finnas en orsak till att göra det. Han kommer inte sluta för att du säger Nej om det inte finns en konsekvens bakom nej osv osv
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

cillamuffins skrev:
jag hade tagit mig en allvarlig funderare på att klippa kottarna på en sån hund... jag brukar inte rekommendera det, men det här låter som en hund med allt för mycket testosteron i knoppen.

.

Kottar hihi
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Geezer skrev:
Som sagt kan du svara på varför han skall komma när du ropar på honom?
Skall han komma bara för att du säger så eller för att du är flockledaren eller för att du har godbit i handen?
Att säga nej varje gång och sedan låta honom gå dit igen bevisar ju enbart för honom att kan skita blankt i dina nej. Han har ju enbart vunnit på att skita i att lyssna för han fick lukta lite till.

Din hane kommer säkerligen snusa mindre på löptiksfläckar och slipper klapprande med tänder, tuggande fradga om du kastrerar eftersom han tappar sexualdriften. Men han kan likagärna hitta något annat snusa på som du kan finna lika irriterande..

Vad jag försöker säga till dig är för att din hund skall sluta snusa konstant på promenaderna så måste det finnas en orsak till att göra det. Han kommer inte sluta för att du säger Nej om det inte finns en konsekvens bakom nej osv osv

Varför han ska komma till mig är just för att jag säger så,och är flockledaren.Det är svårt att förklara hur jag går med honom,det l åter som att jag låter honom gå till ett visst ställe hela tiden där han luktar.Men så är inte fallet.Jag har honom på långt koppel längs med vägen,så att kan göra sina behov längs med vägkanten.Och då går han ju och luktar automatiskt,och plötsligt stannar han till där han tycker det luktar gott.Om jag skulle gå med kort koppel hela tiden så kan han ju aldrig göra sina behov. Självklart får han lukta och kissa.Men han är lite till överdrift.En del är ju så,men är väldigt jobbigt när han ska stanna var 5:e sekund.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Vad har du gjort för att träna bort problemet?

Det låter precis som att du beskriver min hund som han var förut när man kom på tex brukshundsklubben (=främmande plats där det exploderar av hunddofter). Han körde ner nästan och blev helt blockerad.

Jag började vara stenhård med nosandet på träning. Inte en endaste gång fick han doppa nosen, jag var beredd och drog upp huvudet med ett ryck (strypkedjan på) samtidigt som jag röt "NEJ". Det tog inte många minuter innan han insåg att det inte lönade sig.
Under rastningspauserna var det "varsågod" och då fick han nosa/vad han ville.

Numera är min hund ganska trevlig att ha med sig på "hunddoftande" platser. Han provar ibland att köra ner näsan men jag behöver bara påminna honom om konsekvensen så slutar han.:devil: (löptikdofter är svårare förstås;) )

Jag förstår att det är svårare att ha det här problemet på promenader. Träningen är platsbunden och betydligt lättare att få bukt med än vardagen, eftersom det gäller jämt och ständigt...
Men det kanske är värt att prova?
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

karbens skrev:
Självklart får han lukta och kissa.Men han är lite till överdrift.En del är ju så,men är väldigt jobbigt när han ska stanna var 5:e sekund.

Varför ska han stanna var 5:e sekund?

Min hund skulle mer än gärna låta vår 45-minutersrunda ta tre timmar om han fick bestämma. Han skulle då stanna varannan meter, lukta och slicka marken hela tiden. Men det får han inte! Enligt mig gör jag honom en björntjänst eftersom hormonerna kommer att hoppa och skutta omkring ännu mer då, ju mer han får utsättas för dofterna.
Man kan inte hindra dem helt och hållet förstås, det hör till deras natur. Men jag som ägare och ledare måste kunna stävja det - annars blir våran vardag jättejobbig - för att inte tala om kontakten oss emellan.

Jag promenerar i min takt, stannar till när hunden vill kissa eller lukta lite, men någon måtta får det vara. Tycker jag att vi ska gå så gör vi det, och då är det bara att hänga med i snöret vare sig man vill eller inte. Min hund åker kana på tassarna ibland, men oftast vet han att det inte är så bekvämt så då väljer han att följa med istället.;)
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

karlsson skrev:
Varför ska han stanna var 5:e sekund?

Min hund skulle mer än gärna låta vår 45-minutersrunda ta tre timmar om han fick bestämma. Han skulle då stanna varannan meter, lukta och slicka marken hela tiden. Men det får han inte! Enligt mig gör jag honom en björntjänst eftersom hormonerna kommer att hoppa och skutta omkring ännu mer då, ju mer han får utsättas för dofterna.
Man kan inte hindra dem helt och hållet förstås, det hör till deras natur. Men jag som ägare och ledare måste kunna stävja det - annars blir våran vardag jättejobbig - för att inte tala om kontakten oss emellan.

Jag promenerar i min takt, stannar till när hunden vill kissa eller lukta lite, men någon måtta får det vara. Tycker jag att vi ska gå så gör vi det, och då är det bara att hänga med i snöret vare sig man vill eller inte. Min hund åker kana på tassarna ibland, men oftast vet han att det inte är så bekvämt så då väljer han att följa med istället.;)

Alltså när vi är ute och går,så har jag honom på lös koppel.Självklart har han nosen tätt mot marken.Och när han fått upp något gott,så stannar han och luktar ett par sekunder,antingen kissar han bara på det,eller så slickar han på det för att sen kissa.Ikväll när vi var ute så sa jag NEJ varje gång jag såg tungan sticka ut.Och det funkade ganska så bra.Efter han kissat så går vi vidare,nosen ner mot marken,och får upp något gott i näsan,och samma visa igen.

Ska jag alltså gå vidare om han stannar för ofta,och inte låta honom lukta och kissa?Om jag håller honom i kort koppel så att han inte kan lukta hela tiden,så gör han ju inte sina behov.Det största problemet för mig är egentligen att han slickar på det.Sen luktar han ju väldigt mycket i och för sig.

Om vi möter en hund som han inte får hälsa på,utan vi bara går förbi varandra,direkt efter jag släppt honom på löst koppel så springer han i extas i sick sack för att få upp doften.

Det är väldigt svårt att förklara detaljvis när man skriver,men försökt så gott det går.Bättre att se framför sig för att kunna kommentera det.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Har han alltid varit såhär eller hur länge har beteendet varat?
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

alltså, jag menade att en kastration kan hjälpa mot det fanatiska i luktandet så att han åtminstone inte glömmer bort att uträtta sina behov. men det låter på digsom om du har tydliga brister i ledarskapet och mot det hjälper inte kastration.

jobba på ledarskapet, sätt tydliga gränser för vad du accepterar och inte accepterar och erbjud samtidigt ett alternativ till det han ändå får ut av att gå och lukta.
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Jag har gjort som dig med min hund, han blev ganska jobbig ett tag när det började var löptikar i området... Han har dock lärt sig att när kopplet tar slut så tar det slut. Har släpat honom efter mig ett par gånger i början men han lärde sig snabbt vad som gäller.
Till trådskaparen: Tror du inte att om du inte låter honom koncentrera sig så förbenat på att lukta på varenda kvadrat cm så kommer han kanske koncentrera sig mer på att uträtta sina behov. Han har ju fullt upp men att markera överallt och tänker bara på det. Dom kan faktiskt kissa o bajsa fastän kopplet inte är i sin fulla längd...
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

cillamuffins skrev:
alltså, jag menade att en kastration kan hjälpa mot det fanatiska i luktandet så att han åtminstone inte glömmer bort att uträtta sina behov. men det låter på digsom om du har tydliga brister i ledarskapet och mot det hjälper inte kastration.

jobba på ledarskapet, sätt tydliga gränser för vad du accepterar och inte accepterar och erbjud samtidigt ett alternativ till det han ändå får ut av att gå och lukta.

Vad är det som jag skrivit som låter som bristande på ledarskapet.Nu menar jag inte med nedlåtande ton,utan jag vill veta så att jag kan ändra på det.Hur skulle du göra med ditt ledarskap om det var din hund.Ge mig råd!
 
Sv: Hund man inte kan gå ut med

Knapplån.
Lite angående kastration,.
Även om en hund inte svarar på hormonsprutor kan en riktig kastration hjälpa, sprutorna ger intelika stark effekt.
Kastration kan mkt väl vara en del när det gäller att komma tillrätta med ett ledarskapsproblem hos en hormonstinn hanhund.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 562
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 169
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp