S
saraah
Idag sa min kompis att man inte får ha en okastrerad hanhund lös enligt lag. Är det sant?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag sa min kompis att man inte får ha en okastrerad hanhund lös enligt lag. Är det sant?
Och om det är någon tikägare som klagar så tala om för honom/henne att våldtäckter förekommer ytterst sällan i hundvärlden. Vill inte tiken så blir det inget.![]()
Det råder strikt ägaransvar, hundägaren är alltså alltid ansvarig för de skador hunden orsakar oavsett var den är lös. Sen finns det ju visserligen fall där summorna blivit jämkade där den andra djurägaren av en eller annan anledning räknats som medskyldig men exakt hur, var, när det händer kan jag inte uttala mig om.Lånar tråden lite, hoppas det är ok?
Om en terrier (som inte används till jakt) är lös på annans tomt och tar en katt och skadar den, anses den då som "olovligt lös"?
Hände nämligen min kisse i fredas![]()
Var inte meningen att såra någon, bara ett konstaterande faktiskt. Har man katten lös utomhus finns det alltid en risk att någonting händer, oavsett om det är en annan katt, en räv, en bil eller en hund. Därmed inte sagt att hundägaren inte har ansvar som jag också påpekade.Viva, självklart är vi inte rädda om katten utan ville att hon skulle bli ihjälbiten. Det är vad jag läser ut att du tror av ditt sista stycke. Känns rätt sårande faktiskt.
det har dock inget med juridiken att göra, tyvärr
Där är vi helt enkelt olika, jag tycker inte att man ska få ha sina katter springandes lösa vind för våg överallt. Precis som man inte får ha sina hundar springandes lösa vind för våg överallt. Tyvärr har kattägaren inget ansvar, inte ens när katten promenerar in på min tomt och orsakar mina djur skada verkar kattägaren vara ansvarig. Därav mitt tyvärr, jag tycker att lagen är allt för slapp i det avseendet men det har återigen inget med juridiken att göra utan är enbart min åsikt.Fast om man resonerar så kan man ju aldrig göra nåt , man vet ju aldrig när något kan hända och jag anser att man ska kunna ha sina katter överallt, för jag resonerar också som så att tar man med sina hundar till ett nytt ställe så har man bra pli på dem. Särskilt som det var våra grannar som bor 300m bort.
Så du menar alltså också att det är kattens = mitt fel? eller misstolkar jag ? förklara gärna i så fall.