Hund i sängen - för & emot?

Sv: Hund i sängen - för & emot?

Men jag hade mycket hellre haft dem i soffan, då kan man ju mysa mer med dem, dock tar jag upp dem i sängen ibland när sambon inte är hemma för att få lite mys;)

Det gjorde jag också en gång. Problemet var bara att hunden "skvallrade" till husse genom att självklart hoppa upp i sängen någon dag senare. Han fattade direkt vad som hade hänt och blev inte alls glad på mig :p

KL

jag är defenitivt för :D

är juh så underbart mysigt :love: min lilla söta JRT sover alltid under täcket när vi somnar (sover mellan mig och sambon) men när jag vaknar ligger hon på täcket :)

hon ska alltid ligga nära mig, och det är ju bara för gosigt :love:

nackdelen är juh håret såklart, men hon är juh släthårig och fäller inte så extremt mycket så det är ändå ok :)

Visst ska hunden vara i sängen!! Vad ska man annas ha hund till, dom bre ut sig skita ner snarkar och trängs, men mysiga är dom, skämt å sido med dom små går det väl ann, men dom stora får tjuvligga lite när dom tror jag sommnat eller när jag inte är hemma:)

Min första hund, en BC, hade jag i sängen, fördelar var att det var mysigt och nackdelen att sängkläderna blev smutsiga, det kändes som om man låg på sand & grus varenda natt trots att man borstade av dem innan man gick och la sig + att det blev hårigt. Hade några hantverkare hos mig en dag som var tvungna flytta sängen för att komma åt det de skulle fixa till och den ena säger på fullt allvar "det här är hundens säng va?" (syftar på allt hår), jag svarar "nä, det är min" varpå båda två ser ut så här: :eek:

Nu har jag 4 hundar av mindre ras (ca. 30-35 cm i mankhöjd) och de sover allihopa i sängen på "sina bestämda" platser, fördelen är att det är mysigt och nackdelen är att det blir varmt, sängkläderna smutsiga och att JAG inte kan sova om det saknas någon hund :angel:

Jag tycker det beror på en massa olika saker om hunden skall få ligga i sängen eller ej!

Hundens storlek, pälstyp, "intensitet" osv.

Mina stora påpälsade hundar sover inte i sängen eller i någon av möblerna. De har fina, mjuka bäddar att tillgå.
Den lilla "halvnakna" frysfisen däremot får både ligga i soffan och i sängen!

Med tanke på fästing-belastningen som var i fjol sommar skulle inte alla pengar i världen kunna övertyga mej om att de stora damerna hör hemma i MIN säng!
Den lilla fis-hunden är ju så tunnpälsad att en fästing som kryper ser ut som en märklig "utväxt", så efter en grundlig kontroll får hon trots fästingsäsong sova i sängen.

/Swat

KL

Inga hundar i sängen. Punkt.

Det är en regel som faktiskt tom gäller den lilla. :D De kan få komma upp i soffa nibland om de "frågar" och om de är rena osv.

jag har en liten kima puff o självklart ska han sova i sängen :love:
men ngn stor jycke hade jag inte velat dela plats med.

*kl*

Hur sketna hundar har folk? :p
Jag har två goldens som gladeligen får ligga i sängen med mig om de vill. Dock har vi regeln att man bara ligger i sängen på natten, inte på dagen, samt att de måste be om lov innan de går upp. De ska också gå ner om jag bestämmer det.

Jag tror jag har haft grus i sängen två gånger på åtta år. Man borstar väl av hunden? Päls får man leva med, de fäller trots allt ganska kort period, då får man bara byta lakan ofta. Är de av någon anledning blöta så får de vänta med att gå upp i sängen tills de torkat, alt. sova i hundsängen.

Jag och min PV hämtade hem vår hund föra några dagar sedan, körde en lady och lufsen 'nej, men okej, hon får sova här, men bara för inatt'.
Dem senaste nätterna har det slutat med att Simon håller om mig, medans jag håller om vovven.
Tycker det är så oerhört mysigt att ha hunden i närheten så, så skiten i sängen kan jag ta. Nackdelen med vår tik är väl att går man upp på toa under natten har man sin plats snodd när man kommer tillbaka :P

Här är det hundförbud i sovrummet, så inga hundar i sovrummet eller sängen! Men gästsängen är okej, vilket inte utnyttjas... Den store sover i sin biabädd hela natten, den lille får enligt husse vara i soffan vilket utnyttjas maximalt! ;)

Tycker det är skönt att slippa dom i sängen, vill jag gosa med dom så är det golvet som gäller!

Min hund får vila i sängen under dagen och kvällen när sängen är bäddad. Dock vande jag honom vid att inte sova i sängen från det att han var valp och han väljer själv att hoppa ner till sin korg när han lägger sig för natten.:)

Våran bamsing med überlång och supertjock pälls har egentligen aldrig lockats av att ligga i sängen. Han blir snabbt varm och föredrar golvet och det är jag väldigt nöjd med. Ingen päls och ffa inget grus och smuts i sängen. det räcker med det han lämnar efter sig på golvet :crazy:
Visst är det mysigt men myser gör vi så bra på dagtid, på natten sover vi.

Min hund får vara i sängen men hon ska fråga/bli inbjuden först. Jag tycker det är mysigt med hunden i sängen, hon brukar dock sällan sova där hela natten utan går efter ett tag bort till sitt hörn i soffan (hon påstår att jag knuffas, det är ju lite svårt att låta bli när hon sträcker ut sig i mitten av sängen).

Det blir ju mer hundhår i sängen än om hon inte hade legat där men inte smutsigt eller blött. Hon är ju korthårig och är hon smutsig efter en promenad så är det duschen som gäller!
En långhårig hund drar väl in mycket mer smuts och torkar inte så snabbt så där kan jag tänka mig att det blir värre.

Icke hund i sängen! Jag tycker faktiskt inte det är värst mysigt. Allt som oftast ska det rantas runt, bäddas, ligga en stund, hoppa ner på golvet och kyla sig, hoppa upp igen... Ganska få hundar tycks ligga stilla? Sen det faktum att det blir massor med hår i sängen.

Vår hund väger ca 45 kg, storlek som en rottis. Han får inte vara uppe i soffor eller sänger om vi inte bjuder in honom, vilket vi gör sällan. Dock har han kökssoffan som "sin", där han spejar ut över trädgården och vilka som är i stallet. Han är väldigt lydig och försöker inte hoppa upp i andra soffor när ingen ser osv. Han blir dock otroligt lycklig när han väl får komma upp ;)

På nätterna sover han dessutom i köket. Han vandrar hela nätterna genom huset annars och väcker alla, men när han är i köket ligger han lugnt och fint. Där har han sin madrass, kökssoffan och lite kallare vid ytterdörren i farstun.

Nää inga hundar i sängen här ,,då skulle vi inte få platts ens ..och jag tycker att det är lite äckligt att låta dem håra ner hela sängen och snart är det dax för fästingarna , uäk. Dem sover i varsina Bia bäddar i sovrummet och är nöjda med det :)

Va ihop meden tjej som hadde hund som löste problemet på sitt vis. Hon låg gärna mellan oss med ryggen mot matte. När matte somnat så väntade hon till jag var mitt i mellan sömn och vaket, då satte hon tassarna i sidan på mig. Kittlig som jag är så hoppade jag till och drattade ner för kanten. Nån gång vaknade jag inte förän tjejen frågade varför jag sov på golvet. Men gud vad hunden såg nöjd ut!

Mvh Ptr

Har en lagom stor hund (m pudel) som inte fäller. Sover både i soffan och i sängen, inte sett en enda fästing på någon av hundarna jag haft här uppe så inte heller dom är jag orolig över. Inte blir det grusigt heller, bara mysigt :)

KL
Mina djur ska självklart sova i sängen om dom vill!
när jag bodde hemma hade vi en bouvier, 35kg. Jag hade en 80cm säng, hunden i fotändan, jag ihop knölad i huvudändan, med katten på bröstet! MYYYYS!!!!!!

Nu har vi 180cm säng och kh collie på 23kg, så vi samsas utan problem, nja om man inte räknar in att sambon ligger ute på kanten...
Katten ska fortfarande ligga på mitt bröst... Verkar vara något speciellt med mig, tredje katten som vill ligga PÅ mig...

Jag har en stor beauceron. En hane som nästan alltid ligger i min säng o i mitt knä i soffan på kvällarna. Jag tycker inte att det är ngt problem alls, kanske är det lite bökigt just när han ska kravla/hoppa upp i knäet på en o innan han har hunnit lägga sig tillrätta, men när han väl ligger där så tycker jag att det är helt okej. En bra kontakt m hunden :)
I sängen... i början var det lite trångt då han hade tendens till att lägga sig tvärs över hela sängen o jag fick ligga på en liiten plätt :P idag har jag lärt honom att om man ska upp i sängen så hoppar man upp nere i fotänden o lägger sig där oxå :) vilket fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker inte att det är ngt negativt att ha sin hund i soffan/sängen, man FÅR gulla m sin hund! Så länge det sker på dina villkor :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 415
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 731
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 352
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna