Hund i sängen - för & emot?

Sv: Hund i sängen - för & emot?

båda mina hundar får sova i sängen om dom vill. Dock är det mest den "stora" ( 9kg) som gör det. Han sover perfekt längs ryggen på mig så jag slipper frysa :love: sen flyttar han sig när han själv blir varm :D jag är jätteglad att han vill sova hoss mig eftersom gammelgubben aldrig direkt gillat det och jag vill ju ha nån att mysa med ;)

Jag har bara en fråga, låter du verkligen hunden vara om den är blöt och lerig? :crazy:

/ P som är uppväxt med att man inte släpper runt hunden i huset förens den är ren och någorlunda torr.

Jag gör det. Låter vara alltså. Jag är uppväxt med 'hund bor i korg i hallen' iofs.

Men, skulle jag varje gång Viktor varit ute försöka ta honom genom huset till badkaret, lyfta i honom, bada, lyfta ur, torka med handduk och sen föna, så skulle jag inte göra annat på dagarna. Bor på landet, han är med mig ut så fort jag går ut, dvs många h per dag.

Däremot försöker jag undvika han ligger i sängen medan han är blöt, endera genom att jag håller koll och säger ifrån, eller så genom att jag blockerar sängen (jag lägger en för ändamålet designas skiva som 'överkast').

Hemma hos mig har hundarna fri tillgång till säng/soffa/etc. Just nu handlar det om jappe på 8 kg och aussie på 25..:D

*kl*
Innan jag blev sambo fick hunden vara i alla möbler, även säng.
Otroligt mysigt men han blev varm och ville inte ligga kvar mer än max en kvart...
Däremot låg han alltid i sängen när han var ensam hemma, och då var han ju tyvärr ofta blöt och lerig eller iaf fuktig och grusig...
Så jag sov ständigt på ett tunt lager sand och grus...

Nu har vi hundförbud i möblerna och det är skönt att säng och soffa är rena och fräscha, ffa eftersom vi köpt nytt i samband med flytten!

Dock så hoppar han upp om vi går hemifrån och glömmer stänga dörrarna...

Praktiskt är det skitjobbigt, hår överallt, grus, fästingar på sommaren, trångt...

Men det är så mysigt:love: Min stora kommer bara upp ibland, men lillen somnar med huvudet på min axel varje kväll.

/Migo

Jag ska också skaffa valp :) Letar för fullt.
Iaf, den är inte så stor och blir inte sååå stor heller, mellanpudel.
Men oavsett tror (läs; vet) jag att jag hade haft den i sängen om det inte vore för att min sambo inte är lika förtjust :confused:

Sen kanske det inte är så mysigt med ett halvt grustag i sängen och en hästluktande hund :angel:

Har haft det på diskussion många gånger här hemma, men han vill verkligen inte så jag får nog respektera det och kommer ha valpen i en korg vid sängen i stället.

Men som sagt, hade det bara varit upp till mig så hade den varit i sängen :)

Är upp till var och en tycker jag hur man vill göra.

Lycka till med valpen :banana:

Min Rottweiler sover i sängen. Har alltid gjort det. Han fattar dock direkt om man har sällskap att han ska sova i hundsängen på golvet. Det har också alltid varit så. Jag har 160 säng själv så hunden får gott och väl plats. Har alltid hans sida ordentligt bäddad med överkast och extra filt så jag har i princip alldrig hår och grus i sängen.

Min hund sover inte i sängen. Dels för att jag inte vill ha smuts i sängen, dels för att han ligger på täcket och snor därmed ungefär halva täcket och då fryser ju jag. Päls är inget problem, eftersom han inte fäller (Pudel) och inte heller storleken. Men han tycker också det blir för varmt, han har ju så mycket päls.

Men ibland när jag ligger och drar mig på morgnarna så får han komma upp i sängen, men det är bara då jag bjuder in honom till att komma upp som han får det. Annars sover han i sin hundbädd bredvid sängen och slipper bli varm och jag slipper frysa :) Win-win!

Nej ingen vovve i sängen, men sen maken kom in i mitt och vovvens liv så fuskas det när jag inte är hemma:angel: Nu har vi en hund som fäller ENORMA mängder. Tik dessutom så ibland är det lite blod också. Fästingar på sommaren och grus och hår året runt. Jusst därför var det nej från början. Har aldrig tillåtit henne att komma upp men iblad tar gubben sig en middagslur med sällskap....

Nu har vi barn också å så mysigt är det inte när alla ska knö i samma säng. Vill gubben gosa och få fästingar så får han lägga sig på golvet när vi ser på tv men resten av famlijen vill vara utan :D. Tänk bara på att låter du valpen vara i sängen nu så ska du fortsätta med det i 12 år till i alla väder. De fattar ju inte att de är smutsiga osv. Oshysst om man börjar vela med olika regler från dag till dag.

Min säng=min korg. :mad: Jag sover ju inte i hans.

Nu har jag turen att ha en påpälsad jycke, han tycker att det är för varm hos mig.

Jag är emot att ha hunden i sängen. Några skäl är...... fästingar! stor risk på sommaren om man bor som jag, hårar ner, smuts och grus, trångt med en stor hund, svårt att lära hunden att sova på golvet sen, om du träffar en kille som inte vill dela säng med en hund...

Jag och min pojkvän har våra hundar i sängen. Fyra stora à 35 kg och en liten à 8kg. Den lilla och en stor sover alltid nere vid fötterna, dom andra två går upp och ner lite under natten. Min Zipper väljer ofta soffan eller sin korg istället, han gillar inte att knö.

Jag har överkast på dagen och skakar lakan/täcke/kudde varje dag. Hellre lite jobb än inga hundar i sängen :D

*KL*

Nu är mina hundar inte speciellt stora, men de sover i sängen. Skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

kl

Ingen hund i säng eller soffa! Är lika benhård när det gäller bil,hund åker bak i skuffen,inga hundar i sätet.

Hur kul är det att sätta sig i bilen/soffan/sängen när en skitig hund varit där..

Min hund får inte sova i sängen. Största anledningen är att jag inte tycker det är speciellt mysigt av att vakna av att jag har hunden i hela ansiktet. Andra anledningar är att det blir skräpigt och att jag är pollenallergiker (hunden drar in pollen vårtid).
Men visst kan det vara mysigt att ha hunden i sängen att mysa med när man är vaken eller ensam. Vi har därför regeln att hunden inte får hoppa upp i sängen, men får vara där om han blir upplyft/inbjuden. Funkar faktiskt riktigt bra, i alla fall när vi är hemma (när han är ensam hemma verkar inga regler gälla :grin:).

Sambon (som inte ville ha hunden varken i säng eller soffa innan vi fick hem honom) älskar att ha hunden i sängen så när jag är bortrest sover han där varje natt.

"lite halvt kl"

Kul med alla svar!:)

Jag tänkte försöka lära hunden att jag bestämmer om den får sova i sängen eller ej, dvs bara hoppa upp på direkt inbjudan från mig annars sova i sin korg. Det borde väl gå utan att man "velar" o gör hunden förvirrad?
Och här är det inga djur i soffan istället, den är vit...:)

Min första hund, phalénen på 3.5 kg sov med mig i sängen. Men alltid längst ner vid fotändan och alltid på täcket så att det inte blev för varmt. Det var först när jag gick upp som han brukade gosa ner sig där jag sovit :)

Sen Turbo (TJT/papillon 5 kg) sov alltid under täcket, tätt, tätt intill mig. Så det var hud mot päls i princip. Så ruskigt mysigt. Han lyfte alltid upp täcket så att han kunde sova under. Och där sov han hela natten, trots värmen.

Och nu Zelda (bc-korsning), ska gärna sova brevid min huvudkudde, stor och bökig. Hon tar mycket av täcket och flyttar sig inte oavsett hur mkt jag sparkar på henne (är rööörlig i sömnen). Så har fått mer ont i ryggen sen jag fick hem henne. För hon anpassar sig inte ett dyft efter mig.

Nu har jag bara en liten dvärgpinscher, men han får alltid sova i sängen. Han sover dock under täcket så någon dragkamp om det uppstår aldrig, utan han ligger och värmer mig i knävecken! :love: (även dom fyra katterna sover i sängen, dock inte under täcket utan gärna på mig! :D)
Innan hade jag en Malenois som också alltid sov i sängen!

Kan inte hjälpas, det är mysigt med en massa pälsbollar i sängen! :love:

Jag är för. Tycker det är mysigt :love:
Det enda som är jobbigt är pälsen..

Min sambo däremot är emot. Han tycker det skulle bli för trångt.

Så vår hund får inte vara i sängen, inte i sofforna heller. Hon har fyra egna sängar utspridda i huset.
Och eftersom hunden inte får vara i vår säng så brukar vi knö ner oss i hundens säng när vi vill mysa och ligga nära :D
(jag har till och med somnat i hennes ena biabädd :p)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 415
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 731
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 352
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka