Hund i hundgård

P

PansParis

Min hund älskar att ligga ute och jag funderar på att hon ska få en egen hundgård. Idag ligger hon gärna i långlina på tomten - får hon välja ligger hon där istället för att vara inne. Hundgården ska vara mer som en hage (större än en traditionell hundgård) med hundhus.

Men samtidigt har jag dåligt samvete för att hon ska ligga där. Tanken är oxå att hon ska ligga där själv när jag är på jobbet och dagmatte inte kan ha henne hela dagen. Högst ett par timmar under dagen.

Har ni hund i hundgård, hur många timmar. Funkar det bra? Eller tycker ni det är värdelöst.

Min hund är en självständig Finsk Lapphund.

:)

Sv: Hund i hundgård

Hundgård funkar väldigt bra, har min hane där halvdagar under årets varmare hälft. Just nu har vi singel som underlag med jag föredrar plattor annars, bygg ett rejält, isolerat hundhus med "veranda" så att hunden har skyddad ingång samt kan ligga på trädäcket skyddad från vind, regn och sol men ändå kunna spana ut över sin gård.

På sommaren har vi dessutom ett sånt där jätteparasoll som vi fäster utanför ena hörnan av hundgården så att han har ordentligt med skugga.

Han stormtrivs i sin hundgård, enda nackdelen är att han är en riktig skällapa när han är därinne. Bara MÅSTE tala om för ALLA att "nu kom det någon på min väg igen"! Men så är han också schäfer:D

Min hund älskar att ligga ute och jag funderar på att hon ska få en egen hundgård. Idag ligger hon gärna i långlina på tomten - får hon välja ligger hon där istället för att vara inne. Hundgården ska vara mer som en hage (större än en traditionell hundgård) med hundhus.

Men samtidigt har jag dåligt samvete för att hon ska ligga där. Tanken är oxå att hon ska ligga där själv när jag är på jobbet och dagmatte inte kan ha henne hela dagen. Högst ett par timmar under dagen.

Har ni hund i hundgård, hur många timmar. Funkar det bra? Eller tycker ni det är värdelöst.

Min hund är en självständig Finsk Lapphund.

Bygger du en bra hundgård efter det regler som finns och kanske "lyxar" till den med extra yta som du skriver, ser till att hunden inte kan göra sig illa kommer det absolut inte vara några problem med att lämna den där. Du kan ju börja vänja den vid det på samma sätt du vid ensamhetsträningen, successivt gå framåt.
Sen tror jag nog att din hund uppskattar det mer än att vara "bunden" då hon kan röra sig fritt, samt att risken för "insnurrningar" blir mindre.
Tänk vad skönt att få vara utomhus och vänta på matte, än att ligga inne och glo. ;)

Lycka till!

Vi har hundgård, en större sådan med gräsyta och ingång i uppvärmd friggebod. Våran hund HATAR den... Hon demolerar allt som finns däri men som tur är har hon inte gett sig på friggeboden ännu- bara det gamla hundhuset utanför. Hon satt en del där förr, jag jobbar ju skift så oftast var det bara halvdagar från 13.30-18 typ och några heldagar. Men hon blir jättestressad av det, det märks på henne efteråt, och såklart när man ser allt hon tuggat sönder o alla hål hon grävt. Men jag skulle inte vilja påstå att hon har separationsångest- för hon är inte det minsta stressad när hon är inomhus själv lika lång tid. Inte heller när hon får ligga i bilen eller att vara ute i trädgården själv. Det är just hundgården hon har något emot. Så nu undviker vi den, hon får antingen passas hos "mormor" eller så får hon sitta i bilen eller vara inomhus om det inte är för lång tid jag är borta.

Jag tror ju förståss att hundgården skulle bli mycket bättre om vi dels tränade henne i att gå in där och acceptera situationen, och dels att hon satt där varje dag så att det blir en rutin och lika mycket "hemma" som inomhus. Det blir nog lite för mycket hit o dit för henne när jag arbetar skift och det bara blir ibland hon lämnas där. Vi har oxå funderat på lösningen att ha två hundgårdståliga hundar (vi har två men den andra är för liten och har för tunn päls).

Om din hund gillar att va ute själv på begränsad yta så är hundgård ett bra alternativ. Men det är ju bara något du kan veta om du prövar! Så bygg på och lycka till!

Tack för svaren, allihopa.

Hundhuset är redan klart, det blev en vanligt hus (enligt rekomenderade mått). Vi kan lätt isolera den. Hon kan hoppa upp på taket och ligga och titta. Hon har även ett tak över taket, så det ska skydda mot väder och vind.

Tanken är väl att det ska vara en hage, alltså med vanligt sånt där grönt, lite högre nät. Gräver ner en bit i fall hon skulle komma för sig att gräva sig ut. Runt hundhuset ska det vara uppgrusat.

Nu ska jag hålla tummarna för att hon kommer att trivas. Men hon är väldigt självständig av sig och hon vill vara ute så mycket som möjligt.

Jag rek varken gräs eller grus, det kommer att bli skitäckligt där efter några höstregn...plus att hundarna gärna går på toa där om du har gräs o grus. Been there - done that.

Min finska lapp älskar att vara i hundgård. När vi hälsar på hos "gammelhusse" springer han fram till hundgården direkt och vill bli insläppt, hellre än att vara lös på tomten.
Den måste dock ha en placering som gör att han har uppsikt över gården och in/utfart för att han ska vara nöjd.

Han har aldrig bajsat i någon hundgård, utan bara pinkat in reviret och sina behov sköter han på promenaderna. Gräs som underlag har fungerat jättebra åt oss :) . Han har bara grävt en "jordgrop" att ligga i när det är varmt.

Har två hundgårdar:

1. Anslutning till källaren med hundlucka i dörren. Hundarna har tillgång till halva källaren (ca 45 kvm) och en hundgård på ca 40 kvm med gräs. Här vistas hundar som trivs ute många timmar, då de har fri tillgång till detta.

2. Mindre rastgård, ca 20 kvm, utan något skydd. Detta använder jag enstaka timmar, när jag t e x håller på i stallet, hundarna vill vara ute en stund, löptik, besökare o s v. Dock givetvis bara vid ok väder, då det inte finns något skydd. Grusunderlag.

Vad gäller underlagen så måste gräset vara mycket.. hm..lättskött och tåligt, annars försvinner det snart. Grus är bättre ur den synpunkten, och nästintill underhållsfritt. Hundarna brukar dock uppskatta att gräva mer i grusen och är väldigt skitiga efter en stund i detta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
3 105
Senast: gammalek
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 597
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka