Hund i Golf

pimy

Trådstartare
Planerar hundköp till våren (mindre ras kanske ca 35cm i mkh/10kg) och vill då ha en bur till bilen så min hund kan åka säkert (och att min bil får fortsätta vara i gott skick). Har en "vanlig" Golf -04 (dvs inte kombi, vet inte om det kallas halvkombi) och vill helst ha bur i bagageutrymmet. Men frågan är om det ens går pga den rätt så höga tröskeln, man måste ju kunna öppna buren. Helst vill jag ha en krocksäker bur. Nån som har tips, råd, erfarenhet att dela med sig av?
Alt 2 är ju bur i baksätet - men hur fäster man en sådan så den står stadigt och inte åker fram och tillbaka?

Alt 3 är väl sele och hundbälte, men det känns inte som nåt jag vill ha. Funkar det?

Senast ändrad:
Sv: Hund i Golf

jag har en liten bur i min bil som jag kan öppna på sidan (så öppningen är inne i bagaget licksom) men de är ju en ganska liten bur och liten hund (6kg) kan ju inte öppna burdörren helt men iaf så agnes kommer in utan problem :)
buren är fastsatt med remmar så den står stadigt :)

Alt 2: går väl o fästa en bur i baksätet med bilbältet på något sätt?

//Mimmi

Hej!
Det finns bilburstillverkare som gör burar precis till den bil du har.
Jag hade en halvkombi när jag skaffade min första hund.

Bilburstillverkaren gjorde en halvbur som passade min bil.

Den hade en högre kant på buren än vad vanliga burar har. Problemet var att det blev rätt högt att hoppa ifrån vägen upp i buren, så vi fick hjälpa honom upp i buren jämt.

Buren var stadig, kunde fästa den i lastöglorna i bakluckan och den hade även evakueringlucka baktill.

Kolla in:
www.enason.se
Jeppe burar
Kulltorp
Robust mm.
Sök lokalt på bilburstillverkare/plåtslageri.
Ring o prata med dem.

Du skall inte ha någon utställningsbur/stålbur i bilen. Den är för tunn och kan både välta o gå sönder.
Lycka till!

Tack för bra svar, jag ska kolla upp de företag du nämnde och se om det finns några lokala plåtslagare!

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 214
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Till våren ska vi köpa en till bil. Den kommer att vara liten, vilket är en bilegenskap jag inte är så himla bekant med :o För mig är...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 254
Hundhälsa Jag har en kombi och har rejäla krocktestade dörrar bak. Jag har två hundar varav den ena blir väldigt stressad av att åka bil. Det...
Svar
5
· Visningar
2 503
Senast: Taxilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama