Hund i bur?

Sv: Hund i bur?

Vi tränar ju oftare fast det räknade jag liksom inte in... Hon är ensamhetstränad efter konstens alla regler, i början gick det jättebra men sedan kom hon på att hon kunde glappa.
Buren vet jag faktiskt inte riktigt hur vi började med, den står alltid uppställd och hon tycker om att ligga där och sova (med dörren öppen). Jag testade väl helt enkelt att lämna henne någon gång när hon låg där och trynade och det funkade. Skall kanske tillägga att det är en STOR bur, rymlig för en mastiff på 80 kg medan Leia väger drygt 8. Hon får alltså gott och väl plats att ligga bekvämt och ha en vattenskål mm.

Målet är ju som sagt att hon skall kunna vara ensam utanför buren men vi skyndar långsamt, i synnerhet som vi har retliga grannar. ETT skall är liksom ett skall för mycket.

*KL*
Jag tycker ju egentligen inte att man skall kringgå lagen men samtidigt får man ju titta på hur hundarna mår också.
Jag har tex en daghund som inte får vara tillsammans med Leia. Han är för det mesta i vardagsrummet - där jag bla har datorn - så när jag surfar kan Leia antingen vara undanstängd i ett annat rum (lagligt) eller sitta i en stor bur precis jämter mig (olagligt).
Går vi bort kan Leia antingen vara lagligt ensam hemma vilket hon mår dåligt av eller följa med och sitta i en bur precis jämter mig vilket alltså inte är lagligt. Fast jag skulle ju då kunna säga att jag tränar henne inför något prov vilket gör det hela tillåtet.

Som sagt, jag tycker inte att man själv kan välja och vraka vilka lagar man vill följa ("idag tycker jag att jag kan köra mot rött") men jag tror ju heller inte att lagen kom till för sådana situationer som det gäller med Leia utan för att hindra att folk förvarar sina hundar i bur vilket förekommer mer än man tror.

Jag är också en sån hemsk människa. På grund av samma orsak. Jag har ALDRIG sett min hund stressad. Hon är tryggheten själv, och hetsar inte upp sig för något. Har inte ens hört henne skälla, trots hundar brevid henne skäller järnet. MEN hon är en jäkel på att snika åt sig saker och ha sönder. När hon tuggat sönder mobilladdaren som satt i eluttaget BAKOM sängen så kände jag att nu räcker det, hon ska inte behöva dö. Hon trivs i sin bur som är så pass stor att hon kan ligga raklång utan problem och har tillgång till vatten. Hon reser sig inte ens när jag kommer hem när hon vart ensam. Jag hoppas beteendet att förstöra växer bort, men som det är nu är det förenat med livsfara att hon ska vara lös i huset.
Så ja, jag bryter mot lagen, men hellre det än att ha en död hund.

Utom på forum :idea: :D

Nähä du kan inte mena allvar :confused:

(
a040.gif
)

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 406
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 964
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 777
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka