Hund i bur?

Sv: Hund i bur?

Vi har haft våran unghund instängd i bur periodvis här hemma, men han är opererad och var tvungen att hållas i absolut stillhet i först två veckor och sedan skulle vi se till att han inte rörde sig för hastigt...

Men våran bur inne är rätt stor, han kan sitta i den på höjden och än inte med huvudet allra högst, och det får plats två springer spaniel som ligger, (Det provade vi med förra hunden och hans syrra på agilitytävlingar).

Nu mera står buren öppen och han har den som sovplats på nätterna, på dagarna sover han helst i sin korg köket.

Jag bara antar att hundar som är vana att vara ensamma och inte har "problem" skulle få panik av att vara instängda i en bur?

Då skulle jag verkligen undra hur det var ställt med de hundarna. En hund accepterar normalt att bli satt i bur om husse eller matte säger att de ska vara där. Det är inte samma sak som att de mår bra av att sitta där timme ut och timme in, men de som blir så utåtagerande att de får panik är nog lätträknade.

Du har säkert rätt. Det var bara ett antagande. Min vovve är alltid i sin bur (med öppen dörr) och har aldrig haft problem med det. :laugh:

Din vovve vet väll nt att man kan bli inlåst om "dörren" alltid är öppen? Då är det ju en sovplats och nt en bur för vovven ;)

Jag kan inte heller riktigt förstå att man löser det med att sätta hunden i bur?
Varför kommer man ens på tanken liksom?

För att man inte vill att hunden ska dö.... jag har en sån som måste sitta i bur, hon kan öppna dörrar, fönster, luckor, klättrar på bokhyllor och äter ALLT. Världens cooling annars, men hennes separationsångest är nåt av denna värld, då har vi ändå lyckats få 6 hundar trygga att lämna innan.

samma här, vår förra schäfer tuggade sönder väggarna innan han fick flytta in i buren när matte och husse var borta. allt "farligt" undanplockat, hunden avgränsades till hallen med hjälp av kompostgaller. då gick han på väggarna istället. eller plockade ut eluttag från väggen. så för hans säkerhet (och lägenhetens välmående) bodde han i buren under den vilda perioden i sin uppväxt (ca 1-1½ års ålder) när ingen var hemma. när han sen lugnade sig var buren givetvis bara sovplats.

Det ör förbjudet att ha hund i bur även om det är bara ca 20 min och du är hemma...hade besök av länstyrelsen för en vecka sedan och frågade dom.
Då jag har löptikar och hanar, så undrade jag om jag fick ha tiken i bur under matning och in och utsläpp av hundarn genom dörren..för att ingen olycka skall hända...men det blev ett blankt NEJ! :o Du får bara ha dom i bur under transport och tävling. :crazy:

Så alla där ute om ni har hunden i bur ibland nämn det inte för kleti och pleti...;)

Du får ha hunden i bur under träning och du får faktiskt lov att burträna hunden!

För hur ska den annars kunna vara trygg i buren och kuckan stängd om den inte tränat på att vara det?

Jag har också haft länsstyrelsen här och de frågade då om den stora buren i v-rummet. På mitt svar att det var för att stoppa in stora hunden en stund när det kommer folk då hon blev överglad och det underlättar om folk får komma in och ta av sig utan att bli attackerade. Det var helt ok enligt de.

Så det är uppenbarligen olika beroende på var i landet man bor!!

Det ör förbjudet att ha hund i bur även om det är bara ca 20 min och du är hemma...hade besök av länstyrelsen för en vecka sedan och frågade dom.
Då jag har löptikar och hanar, så undrade jag om jag fick ha tiken i bur under matning och in och utsläpp av hundarn genom dörren..för att ingen olycka skall hända...men det blev ett blankt NEJ! :o Du får bara ha dom i bur under transport och tävling. :crazy:

Så alla där ute om ni har hunden i bur ibland nämn det inte för kleti och pleti...;)

Lite fel där, du får ha dem i bur även för att träna inför tävling o vid jakt, de får även sova i bil bur vid samma slags tillfällen.
För oss vanliga hundägare gäller tid i bur 3 timmar (förutom sömnen) o för jakthundar gäller 8 timmar, o med det menas inte bur innimhus i hemmet.

:devil:
Hur i helskotta kan du uppmuntra till lagbrott?
Jag har haft hanar o tikar samtidigt o inte tusan behöver man ha bur för det.
med senaste tiken använde jag bur, men det var före förbudet.
När jag inte hade dem båda eller den ena under uppsikt, duscha sova etc, så fick de turas om att vara i buren.

Dörrar, fönster, luckor går att fixa.
Och farliga lösa saker går att plocka bort?

Min undran var mer hur man kommer på tanken från början.
Jag menar, om hunden blir tokig, så kanske man måste förändra sin "invänjningsperiod" då den måste vara själv?

För hunden kan ju omöjligt automatiskt må bra av att bli satt i bur.

Då får man ha ett helt rent rum där man stänger låser dörren och det hade inte jag tillgång till. Och då var det fullt tillåtet att ha hund i bur, min har en STOR bur så det är inga problem och hon älskar sin bur.
I min lägenhet är hon inte i bur, bara hos mina föräldrar.
Och för min del var invänjningsperioden lååååång, vi försökte sakta och säkert tills hon var 2,5 år.

Och jo, för min hund minskade stressen och hon kunde koppla av, äntligen. Dessutom kunde de andra hundarna koppla av när inte hon körde rundor.

Men jag tycker inte att det är en allround-lösning. Min omplacering fick jag med orden att hon var tvungen att sitta i bur när hon var själv (separationsångesten finns i rasen), men vi körde med bur nån månad och sen förstod vi att hon absolut inte behövde bur så den är inpackad sen flera år tillbaka.

Kan ju dra en lite story om min burhund för att du ska förstå. När hon var 2 år var vi på kennelläger, bodde i små stugor på en camping och där bodde jag med en annan tjej med en likadan hund. Vi hade varit där några dagar, hon kände tjejen ganska bra och där var dessutom ett annat par i stugan. När jag går och duschar stannar ju hunden kvar i stugan med sällskap - men hon ser ganska snart att fönstret är på glänt och tar helt enkelt sats, hoppar över ett bord och sen ut genom fönstret för att hitta matte.
Hon letar hela, hela, hela tiden efter en utväg om hon inte är i bur.

Fast en hund som har sönder halva hemmet av stress mår inte heller speciel bra :cool: Då mår nog hunden bättre i en stor bur där den slappnar av och sover.
Jag vet att det är emot lagen att ha hund i bur men alla hundar fungerar olika och för en del hundar så är det lättare att lära dom vara ensamma eftersom dom känner sig trygga i buren, efter att tag brukar man kunna öka ytan. Hellre en lugn harmonisk hund i en stor bur en kort tid i livet än en stressad hund!

För att man inte vill att hunden ska dö.... jag har en sån som måste sitta i bur, hon kan öppna dörrar, fönster, luckor, klättrar på bokhyllor och äter ALLT. Världens cooling annars, men hennes separationsångest är nåt av denna värld, då har vi ändå lyckats få 6 hundar trygga att lämna innan.

+ 1 på den.

Vita_N_6520, man kommer på det, när man helt enkelt testat allt anant, och efter X anta lresor till Vet, och när man märker att hunden mår BÄST av att sitta i sin stängda bur korta stunder, han varvar ner och sover, att han kan ta det lugnt, att hans värld just då bara består av hans bur (vilket är av sizen tre vuxna får plats i den.)

Sen får du gärna säga hur man då fixar dörrar och fönster när man har en hund som får upp säkerhetsspärrar och lås? Som hoppat ut genom fönster från fjärde våningen.

Och jag köper inga mer "din hund kan inte må bra" nä, han är lättstressad och med en separationsångest jag aldrig någonsin skådat innan. Är han inte själv är han hur cool som helst. Jag har haft flera hundar innan och aldrig någonsin behövt använda bur.

Du får mer än gärna komma med tips på inväjningssätt, som jag inte testat också. Hundar är individer!

JAg har min hund i bur, korta stunder, för jag är rädd att han dör ananrs. Punkt.

Min fungerar numera om jag går ner i tvättstugan, eller ringer på hos grannen eller liknande där jag är kvar i själva huset. Tar jag på mig skor, ytterkläder osv funkar det inte. KAn säga att han precis fyllt fem år..

Varför han blivit så, tror jag kan bero på att han är omplacering som sina första sju månader i livet blev lämnad själv 11 timmar om dagen.

men ni som använder bur, hur har ni tränat era hundar att acceptera den? Om de nu har separationsångest?

Jag behövde inte "träna", buren är liggplats alla annan tid med, fast då öppen. Precis som de självmant går och lägger sig i biabädden tex.

Jag är en hemsk människa! :eek:

Min malletik är praktiskt taget uppvuxen i bur. Hon fick sova och vara i den när vi var borta. Hon sov nog i bur i ungefär ett år och fick vara i den när vi inte var hemma tills hon var 2 år.

Varför då? Har min hund seperationsångest? Inte ett dugg. Det råkar bara vara så att min mallenutt satte i sig halva huset om hon kunde. Strumpor, trosor, köksbordets ben, kuddar och all form av inredning. Detta gjorde hon såklart inte när jag var närvarande. Dvs inom synhåll. Däremot när jag sov.

Inte heller satt hon och skrek och försökte ta sig ur buren i ren panik. Istället kurrade hon ihop sig till en liten boll och somnade. Ett mycket enkelt val för mig och min hund.

Man kan skylla på att hunden är understimulerad, överstimulerad, grav seperationsångest eller dyligt. Men vissa hundar gillar faktiskt att tugga och förstöra.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 406
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 964
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 777
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka