Hund,hynda,tik o hane

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 5 700
L

liljekonvall

En ganska oväsentlig fråga,men för att få svar måste man ju fråga;)

Har letat lite på nätet men hittar ingen betydelse till ordet "hynda".Får för mig att en del mer använder det som skällsord på en hund av tikkön.

Vad betyder det igentligen?Någon som vet?

Anledningen till frågan är att min sambo och hans mamma ofta använder ordet och jag fick för mig att det var för att mamman är från Dalarna och att det kanske är ett vanligare uttryck därifrån?

En annan fundreing som kom upp var varför det inte finns någon motsvarighet till hanhundens "tik"?

Alltså du måste lägga till hund för att få till det om vad för slags djur det handlar om?

Inom de flesta andra djur finns ju benämningar som sto/hingst,Ko/tjur,Sugga/galt,höna/tupp ,ja ni fattar vad jag menar.....

Sv: Hund,hynda,tik o hane

ok:)Tack!
Hittade inget när jag sökte:angel:

Sv: Hund,hynda,tik o hane

Hittade detta i ett allmogelexikon :D

Hynda - ovettigt fruntimmer (Användes mest i svealand om det sades om människor, annars var betydelsen en tik redan på den tiden :) )

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 338
Senast: moiran
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat