Hund & häst

Erikaa

Trådstartare
Idag var första gången som jag åkte iväg och red sen jag skaffade min hund som är snart 3 år. Under tiden har hon dock fått följa med en släkting och varit med honom i stallet vilket jag nu märkt varit ett stort misstag. Hon lyssnade verkligen ingenting i början och sprang runt och skällde och hade sig. Efter ett tag fick jag henne att lugna ner sig och vi kunde rida iväg en liten skogsrunda men hon lyssnade inte på vanliga kommandon som hon vanligtvis kan :mad:

Så ni som har hund och häst, har ni några tips på hur man kan få hunden mer uppmärksam från hästryggen? Ska iväg imorgon igen men jag tror att det kommer gå bra från marken då, inge mer springande och skällande men jag tycker att det är en självklarhet att hon ska kunna stanna när jag ber henne. Alla tips mottages :laugh:

Sv: Hund & häst

Hur beter hon sig när du går med hästen och har henne kopplad? Viktigt o kunna korrigera henne när hon skäller.

Min har varit ganska lätt för hon är så godisfixerad och sen har jag tränat med hästar som är väldigt lugna. Så har de varit problem har jag hoppat av snabbt och sagt till henne. Tränade först med att få henne att titta på mig när jag satt på hästen o gav henne då godis.
Sen började jag i paddocken och fick henne o följa mig o hästen där i alla gångarter

Börja med att träna när du går på marken bredvid hästen, sedan bygger du på det succesivt. Jag har en körpisk med mig när jag rider med hundarna, speciellt min lilla är väldigt hjälpt av att jag pekar och sätter gränser med den, tex får hon inte gå före pisken och håller avstånd med hjälp av den.

En spaniel som jag tog hand om nu och då innan jag skaffade min hund blev likadan. Trodde att när jag sitter uppe på hästen så gäller inte mina kommandon längre och ignorerade dem, så jag satt av snabbt som ögat och sa till på skarpen, hoppade sedan upp igen, Drygt, men tillslut förstod hunden att det är samma människa på ryggen som på marken.

Min nuvarande hund läxade min polla upp på ett väldigt snyggt sätt. :)

Han hade en period då han bara fick för sig att sticka andra hållet och det fanns något roligare där, hände under en ridtur och jag skänklade efter fort som f*n, hästen tog upp jakten direkt och sladdade in framför hunden med sänkt huvud och bakåtstrukna öron. På backen låg hunden och skämdes och kom sen snällt efter oss. Sen dess har rangordningen varit väldigt klar mellan pollan och voffen :) Men dom trivs och går bra ihop idag, och hunden har lagom respekt.

Jag var rätt impad av min häst den dagen :) tål att nämna att hunden inte var fullvuxen och därför inte lika snabb som en vuxen hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 187
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka