Hund från england?

Zizzy

Trådstartare
Vet att ni har koll, hur får jag enklast en hund från England till Sverige?
Vad krävs? Kan kosta?

Sen omvänt, en rabies-vacc hund från Sverige till England smidigast och billigast?

Ha en fortsatt bra dag. :laugh:

Sv: Hund från england?

Rent spontant skulle jag säga flyg är enklast, men huruvida det är billigast vet jag inte. När vi tog över våra fyra till Sverige från England nu i januari bilade vi genom Europa. Då krävdes chipmärkning, rabiesvaccinering och pass. Med fyra hundar var det klart billigare den vägen än att flyga över alla, då Storbritanniens regler för flyg med hund är minst sagt jobbiga.

I samma veva var det några som tog över hundar via flyg från samma kennel och jag har för mig att bara flygbiljetten kostade 5000-6000 för hunden. UK har ju omständliga regler för flygning med hund och de får varken åka som handbagage eller som vanligt in-checkat bagage utan man måste boka via någon pet handling agency, om jag har förstått saken rätt; därav det höga priset.

Praktiska saker att tänka på vid flyg: from januari i år måste även flygande hundar rabiesvaccineras, minst 21 dagar innan avfärd, annars nekas de inkomst eller får sitta i karantän tills 21 dagar har gått. De måste ha pass och vara chipmärkta och jag tror även flybolagen kräver en veterinärbesiktning 24 timmar innan flygning.

Åker man landvägen krävs ingen vet.besiktning utan bara rabiesvaccinering minst 21 dagar innan avresa, pass och chipmärkning.

Åka från Sverige till UK har jag ingen koll på, men jag skulle gissa att det är samma procedur där. Rabies, pass och chipmärkning krävs alla gånger och det verkar som att samma regler gällande djur på flyg gäller resor till UK också.

Lägger man ihop alla kostnader skulle jag, utan att ha räknat på det för fem öre, tro att har man bara en hund är flyg smidigast och antagligen billigast också.

Tror jag fick med allt här, hoppas det inte är alltför förvirrande :p Ska själv ta över en hund i juni förhoppningsvis och hade bestämt mig för flyg, men hittar du något billigare och smidigare alternativ så får du gärna dela med dig :)

Vi åkte färjan via danmark med mina hundar denna gången - de får sitta i bilen under resan och jag tror att det kostade runt tvåhundra spänn per jycke. Chip, pass, rabiesvaccination (naturligtvis vanlig grundvaccinering också) samt avmaskning tidigast tjugofyra timmar/senast tolv timmar före avresa är det som gäller.

Förra gången tog jag valpen som handbagage och det var inga problem Ut från UK i alla fall, men detta var sex eller sju år sedan och jag tror mycket riktigt att de ändrat på reglerna sedan dess.

Ja de måste åka specialtransport. Kollade upp det iom att vovven på bilden eg skulle bo utanför London nu...

FRÅN storbrittanien och irland krävs det INGEN rabiesvaccin, och vad ni fått det firån vet jag inte...
sen beror det på vilket flygbolag du välkjer att åka med. till sas, norwegian o BA så gå hunden som vanligt cargo eller extrabagage...och det kostar inga 5-6000, utan snarare från 500 o uppåt.beroende på bolag.

eftersom båtresa tar så många fler timmar skulle jag själv aldig resa på det viset med hund sittandes i bilen. men vet flera som gjort det o det har gått bra, men har själv ingen koll på de reglerna.

Jag har för mig att det inte behövs någon rabies vacc från irland/england och australien? DIT är det väl en hel historia med vacc och väntan dock?
MIllispillis, är det så smidigt? Trots att det pratas om att det är ändrade regler etc?

Tänkte jag ska ringa på måndag och fråga på olika bolag, men kände att jag kunde fråga här först, ni brukar ju ha koll. ;)

Tror inte du har läst de nya reglerna som började gälla 1 januari i år. Innan nyår behövde man ingen rabiesvaccinering om man flög direktflyg mellan Sverige och UK, men med de nya reglerna efter nyår måste man som sagt ha rabiesvaccinerat.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...lfraneu2012.4.5075e861320679518380006989.html

Har du flugit över en hund från Storbritannien de senaste åren? Vet inte när de ändrade reglerna och blev krångligare, men det är definitivt inte så lätt och billigt som du säger. De har nämligen lite annorlunda regler än andra länder vad gäller flygning av hund/husdjur. Men jag har som sagt aldrig flugit med hund därifrån och min enda referens är bekanta som flugit över hundar och vad det kostat för dem, så har du mer erfarenhet i den frågan viker jag mig villigt om det är så att jag har helt fel. Ska ju själv flyga med hund därifrån senare i år och är i högsta grad intresserad av billigare alternativ.

jag har flugit med hund, 2008, 2010, 2011 och nu i januari. såå jag har erfarenhet. från dessa länder behövs ingen rabiesvaccin. och hur enkelt som helst. jag har då aldrig hört talas om dessa krångliga konstiga flygregler...o då har jag även varit involverad i föreningar som tar hem vinthundar från england till sverige.

Jag accepterar att du har erfarenhet och har flugit ett antal gånger, men jag får det fortfarande inte att gå ihop sig. På jordbruksverkets hemsida står det klart och tydligt att reglerna från och med i år har ändrats och att undantagen för djur från bl a Storbritannien har slopats så att nu är det samma regler som gäller överallt, oavsett vilket EU-land man kommer ifrån. Känner mig helt rudad, för jag trodde jag hade ganska bra koll på vad som gällde. Vad har du för källa på att rabiesvaccinering inte krävs? Jag är genuint intresserad och det skulle även vara mycket intressant att få veta vilket/vilka flygbolag du flugit med och hur det gått till rent praktiskt med allt förarbete, på flygplatsen och när hunden landade. Känns som jag har missuppfattat en hel del här...

vi har flugit med SAS, BA och Norwegian. man boka hundplats samtidigt som din egen biljett. de flesta tar max 2-4 så inte säkert det finns plats. man har med sig egen godkänd flygbur. man checka in hunden en timme innan planet ska gå vid specialbagage. stoppar du in hunden i buren och personal tar den med sig o lastar på planet. jag har alltid frågat vid gaten så de verkligen har lastat på hundarna. sen har de kommit med personal direkt uppi hämtningshallen vid landning igen. när jag åkte till spanien kom de ut på bagagebandet, mindre bra men de kom först iaf. mina hundar har varit väldigt vana att åka med mig på tåg o bussar o bil hemma och mkt van vid sina burar. vilket birde vara självklart om man ska flyga så hunden slipper bli orolig så det då är lätt att sätta in de i buren på flygplatsen.

*kl*

Från England är inga problem, det är värre dit. Det kostar rätt mycket på själva flygplatsen för att en veterinär ska godkänna att hunden får komma in i landet. Bara vissa flygplatser och flygbolag är godkända. Samma om du kommer med båt, bara vissa rutter är godkända.

Jag har hört priser från 2000-7000:- i avgift på själva flygplatsen för att få ta in hunden till England.

Det låter otroligt enkelt och smidigt. Varför tror jag då att det är så krångligt? :confused: Flög du såhär nu i januari i år från Storbritannien? Vilket bolag flög du då?

Vänta lite, stopp!

Vi kan väl avhandla UR England först? (för att göra allt lite enklare;))

1. vilket flygbolag, och hur bokade ni biljett med hund?
2. från vart till vart?
3, kostade?
4, krångel?

jag har åkt från heathrow och glasgow.
med SAS o BA. bara ringt och bokat som vanligt....vet itne varför ni vill få det till att vara så krångligt=)
120 Euros kostade det.
Norwegian kostar bara 40 E. men de flyger lte konstiga tider osånt med. men det gör väl sitt till priserna.
inget konstigt, krångligt alls=)

Jag har avstått fr att importera fr UK just pga att transporten av hund/hundar verkar bli både krånglig och dyr!

På SAS hemsida står i alla fall följande:
"På grund av myndighetsbestämmelser så är det inte tillåtet att ta med djur när man flyger till/från Storbritannien eller Irland, vare sig i kabinen eller som incheckat bagage. Kontakta TRUST för mer information."

Har även pratat med ett par andra bolag med samma resultat...

/Swat

http://www.defra.gov.uk/​files/pets-air-routes.pdf

På ovanstående länk kan ni läsa vilka flygbolag som är godkända och till vilka flygplatser de får ta in hundar. Man får numera flyga in hunden som incheckat bagage (överviktsbagage) dock EJ i kabinen.

Ta med sig hund till UK: pass, chip, rabiesvaccinering för minst 21 dgr sedan SAMT bandmask avmaskning för 24h - 5 dgr sedan.
Samt då att man måste ta in hunden via ovanstående flygbolag/flygplatser.

Ta in hund från UK är nu samma som för alla andra EU/listade länder, pass, chip och rabies vaccinering för minst 21 dgr sedan.

Detta står även på Engelska Jordbruksverkets sida, DEFRA.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 951
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka