Sv: Hund från england?
Rent spontant skulle jag säga flyg är enklast, men huruvida det är billigast vet jag inte. När vi tog över våra fyra till Sverige från England nu i januari bilade vi genom Europa. Då krävdes chipmärkning, rabiesvaccinering och pass. Med fyra hundar var det klart billigare den vägen än att flyga över alla, då Storbritanniens regler för flyg med hund är minst sagt jobbiga.
I samma veva var det några som tog över hundar via flyg från samma kennel och jag har för mig att bara flygbiljetten kostade 5000-6000 för hunden. UK har ju omständliga regler för flygning med hund och de får varken åka som handbagage eller som vanligt in-checkat bagage utan man måste boka via någon pet handling agency, om jag har förstått saken rätt; därav det höga priset.
Praktiska saker att tänka på vid flyg: from januari i år måste även flygande hundar rabiesvaccineras, minst 21 dagar innan avfärd, annars nekas de inkomst eller får sitta i karantän tills 21 dagar har gått. De måste ha pass och vara chipmärkta och jag tror även flybolagen kräver en veterinärbesiktning 24 timmar innan flygning.
Åker man landvägen krävs ingen vet.besiktning utan bara rabiesvaccinering minst 21 dagar innan avresa, pass och chipmärkning.
Åka från Sverige till UK har jag ingen koll på, men jag skulle gissa att det är samma procedur där. Rabies, pass och chipmärkning krävs alla gånger och det verkar som att samma regler gällande djur på flyg gäller resor till UK också.
Lägger man ihop alla kostnader skulle jag, utan att ha räknat på det för fem öre, tro att har man bara en hund är flyg smidigast och antagligen billigast också.
Tror jag fick med allt här, hoppas det inte är alltför förvirrande
Ska själv ta över en hund i juni förhoppningsvis och hade bestämt mig för flyg, men hittar du något billigare och smidigare alternativ så får du gärna dela med dig