Vi har det ganska flexibelt. Ibland har alla med sig hundarna, ibland inte. Alla frågar alltid om det är okej, inget man förväntar sig. Jag är aldrig borta speciellt länge så Tinja klarar sig ju utan mig den tiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast nu handlar det väl inte om att ta med sig hunden till familjen, där den varit flera gånger, utan om man drar med sig hunden överallt om man är inbjuden av andra, även nya bekanta? Jag vill inte att man tar med sig hund hit utan att fråga trots att jag har hus och stor tomt, när jag bodde i lgh innanför tullarna hade jag inte heller gillat att man tog med sig en hund utan att kolla om det var ok först.
Lite skillnad på att äta mat med familjen och åka på släktmiddag eller annat festligt.Tycker du det är en bra jämförelse att ta med hästen vs att ta med hunn? Min hund följer alltid med till middagarna hos familjen, vad skulle vara problemet med det liksom? Han ligger bredvid bordet.
En skillnad är väl att hundar ser människan som en del av sin flock och det handlar ju inte enbart om enbart om vad de klarar utan också vad som är juste mot hunden. Det är ju tyvärr inte alltid så att man bara har den där middagen att ta hänsyn till.Och ja en häst är iofs lite större än en hund vanligtvis men jag förstår inte varför just hundar tvunget ska få följa med överallt. Ensamträning ser jag som väldigt viktigt för att man ska ha någorlunda frihet att kunna röra sig fritt utan att behöva ha ett husdjur i släptåg bara man ska till affären.
Lite skillnad på att äta mat med familjen och åka på släktmiddag eller annat festligt.
Min syster har alltid hunden med hem till våra föräldrar, inga problem då de har hund och ofta passar hennes. Men att åka iväg till våra farföräldrar på kalas t ex med hundarna i släptåg hade definitivt inte uppskattats, de har inget emot hundar i sig men med hund så kommer det en hel del päls och smuts vilket i alla fall jag tycker att de kan skonas ifrån.
Och ja en häst är iofs lite större än en hund vanligtvis men jag förstår inte varför just hundar tvunget ska få följa med överallt. Ensamträning ser jag som väldigt viktigt för att man ska ha någorlunda frihet att kunna röra sig fritt utan att behöva ha ett husdjur i släptåg bara man ska till affären.
Löjligt? Hur då? Både hund, häst och katt gör att jag inte kan åka iväg hemifrån under för lång period utan att skaffa någon djurvakt eller ta med mig dom dit jag ska.Jag har inget problem med att folk inte vill att man tar med hunden som sagt. Svarade bara på den löjliga jämförelsen med häst (och katt också för den delen).
Jag tolkar det som att du inte gillar det? Eller tar illa upp? Varför då?
Låt mig vända och vrida på frågeställningen lite.
I princip har jag inget emot att en gäst har med sig en hund när denne kommer på besök, men för åtminstone två av våra fyra katter, så är en besökande hund en traumatisk upplevelse.
Vid hundbesök måste de stängas in i något lämpligt rum i huset, och de vågar sedan inte lämna det rummet på många timmar efter att hunden "försvunnit" igen.
Skulle någon av de värst hundrädda katterna råka vara utomhus när en hund dyker upp på gården, kan det ta många, många timmar, kanske ett dygn eller mer, innan de vågar "komma hem" igen.
Så jag ber nog gäster att undvika att ta med hund om möjligt, även om jag gillar hundar, och egentligen inte har något problem med vare sig hundhår, allergier, eller allmänt hundstök.
Ok ja om hund inte är välkommen kan det innebära att vissa väljer att avstå från besök.Tvärtom, jag har full förståelse för att man kan tycka mina hundar är lite för mycket. Jag funderade mest på hur man kan hantera det, i mitt fall handlar det om väldigt nära familj och det kommer försvåra umgänget mellan oss en hel del.
Tvärtom, jag har full förståelse för att man kan tycka mina hundar är lite för mycket. Jag funderade mest på hur man kan hantera det, i mitt fall handlar det om väldigt nära familj och det kommer försvåra umgänget mellan oss en hel del.
Är Monster inte välkommen så stannar jag inte länge, eller kanske åker inte alls. Det handlar inte om att "straffa" på något sätt (är inte Min Älskling välkommen så är inte jag välkommen! *fnys* ), utan helt enkelt om att jag gillar min hund och vill vara med honom... Jag förstår verkligen att han inte är välkommen överallt, han är inte den enklaste vovven här i världen (vare sig med sin storlek eller sitt temperament) och en del har egna hundar eller katter som inte uppskattar att få en stor klumpeduns i huset. Men jag trivs inte utan honom, så då åker jag, säger hej, tar en kopp kaffe och åker hem igen, typ. Vill man träffa mig längre än så får man komma hem till mig eller välkomna Monster också, sånt är livet.
Skulle du svänga förbi här så är du inte välkommen utan Monster, så det så!Är Monster inte välkommen så stannar jag inte länge, eller kanske åker inte alls. Det handlar inte om att "straffa" på något sätt (är inte Min Älskling välkommen så är inte jag välkommen! *fnys* ), utan helt enkelt om att jag gillar min hund och vill vara med honom... Jag förstår verkligen att han inte är välkommen överallt, han är inte den enklaste vovven här i världen (vare sig med sin storlek eller sitt temperament) och en del har egna hundar eller katter som inte uppskattar att få en stor klumpeduns i huset. Men jag trivs inte utan honom, så då åker jag, säger hej, tar en kopp kaffe och åker hem igen, typ. Vill man träffa mig längre än så får man komma hem till mig eller välkomna Monster också, sånt är livet.
Hundarna är aldrig med vid några sådana tillfällen, så för mig är det utgångspunkten i mitt sociala umgänge. Har jag en sjukskriven hund får den stanna i bilen.
Det har jag jättestora problem med (om det inte är nödvändiga besök som ex sotare eller hantverkare). Men aldrig att jag skulle stänga ute Svansson för att någon kommer och hälsar på. Jag kan hålla honom kopplad eller sysselsätta honom med annat, men med får han vara - han bor ju liksom också här.