Hund död efter kastrering!

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare araben0
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 18 752
Sv: Hund död efter kastrering!

Apropå sedering kanske du kan svara på en lite OT grej? :o

Jag åker till klinik 1 gng per år för att ta bort tandsten på min hund. Jag sköter det själv resten av året men vill emellanåt få munnen genomgången under sedering för att få bort allt jag inte kommer åt och att någon ser så allt verkar bra.
Men varje gång detta sker är hunden "bakfull" efteråt. Min hund frambringar normalt sätt inte gnäll och pip-ljud. Men när hon varit hos tandläkaren går hon runt och piper och "gråter" hela kvällen, och ibland förmiddagen efteråt. Hon blir även väldigt mammig och tycker jättesynd om sig själv :angel:
Är detta normalt och varför blir det så? :o

Japp, nu är jag med, tack så mycket!

Blev bara lite fundersam då termerna "söva" och "narkos" användes, men sen vad man menar med det kan kanske variera i vardagstal och fackmässigt tal;)

Är det normalt att en hund inte kan gå efter en kastrering? är det normalt att de varken vill äta eller dricka?

--

anledningen till att jag oroar mig är för att min hund, även han kryptocid, ska kastreras i december. Grymt orolig nu, även om jag är supernöjd med min vet.

Nej det är inte 'normalt', men man ska inte glömma att vissa hundar reagerar 'starkare' på narkos än andra. De är också olika smärtkänsliga.

Men jag har haft mer än en hund som blivit mer medtagen än normalhunden av narkos, och som man verkligen fått 'truga igång' att äta och dricka (majsvälling är tricket..) efteråt. Vissa har inte lyckats, de komemr inte igång, blir uttorkade och man måste droppa för att vända det. Andra har vaknat på ett kick, och sen kört sitt vanliga fullt ös medvetslös och 'öh, var är maten, vad har hänt med personalen på det här stället egentligen?' redan på kvällen. Individuellt helt enkelt.

När lilltiken blev gammal tog det henne ett dygn att hämta sig från en normal narkos, och jag var säker på att hon dött flera gånger för hon bara sov och sov och - sov.

Så nej det är inte normalt det du beskriver, och det bör uppmärksammas. Men det behöver inte betyda det är allvarlig fara heller.

Mina kastrerade hanar (3 st) har varit väldigt olika direkt efter. Nr 1 tyckte vääääldigt synd om sig själv och hade 'jääääätteoooont' (tyckte han) hela första dygnet, låg mest och blängde. Nr 2 HADE väldigt ont (knepigt då han var smärttålig), men ömkade inte sig själv, dock gick han inte mer än nödvändigt första dygnet och lätt bredbent NÄR han väl gick. Nummer 3 fick inte ens smärtis dagarna efter, han körde bredsladd in genom dörren redan när han kom hem och körde på som vanligt, helt oberörd.

Och, inför när du ska kastrera din - narkos är alltid en risk, men det är en LITEN risk =)

Sedan undrar man ju hur hunden warit söwd. War den inte waken när den kom hem? I Swerige är det mkt sällsynt att man utför operationer på hund på en sådan narkos, här är hundarna alltid (med undantag för nån gammalmodig wet antar jag) wakna och går hem för egen maskin. Om hunden inte waknar ordenligt efter narkosen så uppmärksammas det på kliniken och ewentuella åtgärder kan sättas in.

TYvärr skiljer det mkt från klinik och klinik och veterinär och veterinär. Här har de flesta skickat hem rejält groggy hund. Det har hänt att det fått BÄRAS ut till bilen för hunden inte kunnat gå själv, och de som gått för egen maskin så de flesta har snarare raglat/vacklat ut och behövt stöd. TYvärr bara enstaka fall där det väntats till hunden är med i matchen igen och bara lite 'dämpad'.

(Jag tycker det är skitläskigt att ta hem dem när de inte är 'riktigt vakna')

Det är möjligt att det inte är vanligt i södra sverige, men det känns som att i norrland drar man till ordentligt. Det är inte bara i 1 djurklinik eller sjukhus det skett sista 3 åren bara på mina eller mina uppfödda hundar.

Min erfarenhet är att de snarare doserar i 'nederkant' än överkant. Inte det snålas, men absolut inte ens maxas rek doser. Dvs de brukar oftare få fylla på, för det inte gav tillräcklig effekt, och det redan vid premedicineringen, än att 'oups, det här blev väl bra'.

Sen är ju individuell känslighet stor med, dvs en hund reagerar mer på normaldos än en annan hund. (Jmf med hästar, vissa hästar kan knappt stå av en normaldos domosedan, medan andra nyter kikar sig omkring och är helt opåverkade)

Sen är ju individuell känslighet stor med, dvs en hund reagerar mer på normaldos än en annan hund.

Huvudet på spiken skulle jag tro!

Ex: Var och röntgade två hundar samtidigt, på samma ställe. Båda vägdes och fick normaldos utifrån sin vikt och det blev 2 helt olika reaktioner på hundarna.

Hund 1) Den gamle - lade sig ganska kvickt ner, slocknade som ett ljus och snarkade gott till vettens stora förvåning, då tydligen jämthanar brukar "kämpa emot" och försöka hålla sig både vaken och stående in i det längsta.

Hund 2) Då två år - Höll ut ganska länge i sittande position och kämpade emot kroppens vilja att lägga sig ner. Matte fick kommendera ligg till slut.. Var hela tiden fullt medveten om vad jag gjorde och befann mig - släppte mig inte med blicken och var således tämligen vaken, fastän kroppen pga det lugnande inte var alert sas.

Båda fick "motspruta" sedan och den yngre "studsade upp" och var tämligen återställd väldigt snabbt, men den gamle snarkade på i godan ro rätt länge innan han började klippa med ögonen och sedan tog det en bra stund till innan han ens försökte kliva upp.

Ja precis. Och Viktor var lika glad och energisk som vanligt efter första normaldosen lugnande. Påfyllning, påfyllning igen. Då stod han upp, iofs något svajig, och skällde glatt på veterinären. Sen fick han en FJÄRDE påfyllning (eller annat medel eller ngt inte vet jag), då somnade han. Bara för att 15 minuter senare börja vakna. Då fick han något i blodet och sen var det godnatt för lilla herrn.

Efter så fick han uppvakningsspruta (antisedan) och PLING så var han vaken, och ställde sig upp - och pinkade en flod på golvet hos veterinären. Då tyckte de att 'ni kan nog åka hem nu'. Då hade hunden som kastrerades strax INNAN knappt börjat vakna ;)

Utter kastrerades ju hos samma vet (dvs samma premedicinering osv, i samma normaldos) och han la sig fint och snarkade och tog sen normallång tid för sig att vakna osv.

Min katt var nära på att dö efter en kastrering
jag fick åka akut in eftersom hon hade såna smärtor och hade slutat andas en gång.. sen blev andningen bara sämre o sämre
Men hon fick läggas in och få både smärtstillande och drop.
Det jag fick veta efter att ha gått till högsta chefen och hotat med att gå till tidningen så ville dom att dom skulle få öppna upp henne igen för och se vad som var fel på henne.. (hon löpte fortfarande) o efter mycket om och med o tanke på min lilla bebis katt så gick jag med på det.
Jag betalade 4500 för första operationen och fick tillbax 3100 + gratis operation
där det visar sig att dom sytt henne med fel stygn
Dom hade gjort ett STORT misstag genom att sy yttertråden inne i buken på henne och innetråden utanpå kroppen.
Därför hade hon haft såna plågor och inte alls mått bra.
Hade jag inte åkt in med henne akut så hade hon varit borta nu.

Nu mår hon bra som tur är.

Hur snabbt effekten sätter in beror i de flesta fall på war injektionen träffar, hur nära blodkärl osw. Djuret hull påwerkar också mycket eftersom de flesta preparat "binds" till fett - då kan det ta längre tid både innan effekten ses och innan den awtar. Sedan påwerkar hundens mentala tillstånd när den får sprutan - en nerwös hund håller sig ofta waken längre, medan en lugn och tryggg hund somnar snabbare.

Natruligtwis finns det indiwiduella skillnader, men med de dosinterwall som finns är det inte direkt så att en hund som wäger 20 kg inte somnar alls medan en annan hund med samma wikt och samma dos lägger sig ner och dör ihjäl. Då är det något fel på den senare, kanske nedsatt lewer eller njurfunktion, ett hjärtfel som inte hörs wid auskultation.

Det där låter faktiskt wäldigt märkligt. En katt dör inte för att den blir sydd med icke-resorberbar tråd i bukwäggen och definitiwt inte aw resorberbar i huden. Warför kostade kastrationen 4500?

Hur lång tid efter ingreppet fick hon de här beswären?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 738
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 318
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 668
Senast: Bri
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 499
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka