hund biter sönder allt.

F

Falskhet_

Har en han hund på nästan ett år. Han är fortfarande valpig. Biter när man ska klappa och tror man ska busa med han varje gång. Har även bitit sönder vår soffa, säng, ppiller, byrås och massor annat när han är ensam hemma. Nu har vi fått stänga alla rum med kompost galler. Vad ska man göra åt detta beteendet? Min mamma som tror hon kan det mesta om hundar kan inte få väck det. Börjar bli trött på detta! så snälla ge mig tips!!!!

Sv: hund biter sönder allt.

Smörja in rummen i tabasco! neej tyvärr har jag ingen bra ide.. får man fråga vad det är för ras?

Det låter som att ni inte har varit tillräckligt tydliga med vad som är tillåtet och inte. På ett år ska ju hunden ha förstått att man inte får gnaga på människohänder.

Att hunden biter sönder inredning kan bero på många olika saker; överstimulans, understimulans, otrygghet, inte tillräckligt med egna leksaker, lämnad ensam för mycket/i för långa tidsintervaller mm...

Köp en stor bur och släng in hunden i den.

Det är väldigt svårt att korrigera en hund med egenbelönade beteenden. Man kan ju inte rya åt den efter att det är bitet på sakerna.

Bur helt enkelt.

Eller så kan man ju fundera över orsaken till beteendet först..

har två hundar. pappan och lillen. Han är ute 2h varje dag på promenad. skog som han får springa i 40 meters lina på. Mkt leksaker. Är ensam hemma kanske 5h varje dag som mest men oftast mindre. är bara så jobbigt när han biter sönder allt.

Senast ändrad av en moderator:

Eller så kan man ju fundera över orsaken till beteendet först..

Allt tuggande behöver inte ha något med "problembeteende" att göra. 90% av alla i min närhet vars hundar ätit saker har då inte haft några problem.

Min hund åt upp allt han kom över, han var väl motionerad och trött innan man lämnade honom. Bur varje gång, nu biter han inte på en pinal.

Men visst, hundarnas Dr Phil. Spåna i beteende kan man göra i evigheter på nätet.

Men får han någon mental stimulans? det kan ju vara en del av problemet.

Vad fint det hade varit om ts's hund led av understimulans och h*n lyder ditt råd att sätta hunden i bur. Tack så mycket säger nog hunden då..

Får den använda hjärnan, alltså psykisk stimulans, eller får den bara fysisk motion?

jag brukar göra lekar med honom tex gå i en åtta genom benen och träna den på sitta och ligga m.m. ska låta han hålla på med en kub imorgon se om han kan leta reda på godiset. Något mer tips man kan göra?

Ok jag tar det som att ni inte aktiverar honom så mkt då. Det kan mycket väl vara där skon klämmer. Foxterriers är väl en ganska aktiv ras?

Du kan göra allt möjligt med honom! Lydnad, spår, agility.. you name it! En bra början och inspirationskälla är att ta kontakt med närmaste brukshundklubb och höra efter vad för kurser dom anordnar.

*Instämmer om att se över om hunden får tillräckligt med stimulans varje dag.

*Är han ordentligt ensamtränad, eller gör han detta som protest?

*Hur länge lämnar ni honom ensam hemma?

*Om inte, ensamträna i bur. Gör det trevligt, med att tex; låta honom tugga ben med öppen grind till att börja med, så slipper du förhoppningsvis bieffekten i form av yl / skällande.

*Att dela av och minska ner så hunden enbart har tillgång till 1 rum är också en metod, men då är ju frågan om du skall offra tvn, eller köksbordet? ;)

Jag antar att en hund som är 1 år och tuggar på allt har ett befäst beteende. Just därför har jag svårt att tro att om tjejen tränar ännu mer med sin unga hund så försvinner problemet.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 022
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 356
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?