hund + barn

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Zid06
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 787
Z

Zid06

Jag skulle behöva en massa råd och hjälp.

läget är så.
jag har en hund, hanhund, blandras rottis/schäfer på strax över 2 år...
han är mycket lydig och har varit sen han var valp. inga problem att ha lös ute osv.

problemet är nu att han inte alls verkar komma överens med våran dotter på 1 och 1/2 år. hon får sällan vara i närheten av honom. morrar ofta, händer att han visar tänderna åt henne. oftast morrar han och går sin väg.han har även blivit aggresiv mot min man, om han tex blir tillsagd att gå och lägga sig om han tex morrat åt lilltjejen. han kan morra och visa tänderna i flera minuter och vägra ge sig. tar ibland lång tid innan han ger sig ibland.

vi hade absolut inga problem innan vi fick barn.. hunden var alltid super snäll..
kan även tillägga att han börjat skälla på senare tid när han är ensam hemma. detta har inte heller hänt förut.

Jag undrar nu hur jag ska göra??????????????????????
är ju självklart rädd att något ska hända mitt barn.
vi väntar dessutom ett till barn om 3 mån..
fixar hunden detta?
kan jag göra något för att försöka ändra beteendet?

(vi skaffade hunden innan barnet. då fick han massa mer uppmärksamhet. är det detta som har lett till problemen? att han inte hinner få lika mycket nu)

:confused:

Sv: hund + barn

Det finns så många olika sätt en hund kan morra på.

Oavsett så skulle jag aldrig ge mig på hunden när det händer utan att ha bra på fötterna om varför han gör det. Är det tex stressrelaterat kan en fysisk korrigering förvärra situationen.

Självklart påverkar det att hunden nuförtiden får mindre aktivitet och stimulans.

Jag skulle nog kontakta en hundpsykolog för att reda ut problemet på plats, så psykologen har hela bilden klar för sig innan ni tar till nån åtgärd.

Hur ser tex hunden vardag ut idag till skillnad från innan ni fick barn?

Sv: hund + barn

I tvåårsåldern kommer också den psykiska mognaden. Hunden börjar visa sitt rätta jag i den åldern. Det du har är med största sannolikhet en arbetskrävande hund. Får han ordentligt med psykiska och fysiska utmaningar? Många problem sticker upp sina fula huvuden pga understimulering i vardagen.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 326
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 008
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 912
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V