Humörsvängningar som håller i sig

salladfinger

Trådstartare
Jag har alltså börjat fundera över min hästs humörsvängningar

när vi köpte henne för två år sedan (maj) hade hon nog det mest stabila humöret, alltid skvätträdd :crazy: men när hon började få lite tillit, muskler och fett på kroppen så kom humöret med det. Ena dan kunde hon bara helt sonika bestämt sig för att det är jättefarligt att gå genom dörröppningar, andra dan kunde hon vägra komma in ur hagen, en tredje dag skulle alla andra hästar som kom i närheten få veta sin plats osv. och därimellan har hon alltid varit en stjärna. går dit jag går,står still då jag ber henne, lyssnar under ryttare och försöker verkligen vara till lags. Hon har aldrig gjort något större "utfall" mot en mänsklig varelse mer än ett hovlyft som varning kanske. Tidigare har jag alltid avfärdat hennes humörsvängningar med att hjärnan och kroppen utvecklades så intensivt och att hon behövde tid och förståelse, (vilket säkert stämde till viss del) men

Nu senaste halvåret har vi stått i ett nytt stall och hon har aldrig varit så fin förut, Hon äter bra och musklar på sig, hon är lugn och uppmärksam och väldigt behaglig att ha och göra med. Men fortfarande är det något som håller i. det går från dag ett till dag två att hon inte vill komma in ur hagen, oavsett väder eller tid på dan, ibland kan hon vara på sååå pissigt humör att man tvekar över om det är värt att försöka få något gjort (när man sen väl tar sig ut kan det vara som bortblåst) Man kanå andra sidan sitta upp och helt plötsligt befinna sig i en orkan av stofasoner. Under brunsten brukar hon vara lite jobbig i boxen (piper och skvätter åt valacken bredvid) men man märker aldrig något i hanteringen eller på hästryggen.
Samma lika kan "gamla shae" komma tillbaka, känslig och hispig så hon nästan ska hoppa upp i knäet på en:(.

kan det bero på någon anledning?
eller är det bara hennes personlighet?

Kan tillägga att detta garanterat inte har något med foderstaten att göra heller.

Sv: Humörsvängningar som håller i sig

Glömde: Någon som har träffat på något liknande?
och vad är det bästa sättet att reagera när hon "dummar" sig (i hagen framförallt)? med förståelse eller med att stampa ned foten och ta upp vem det är som är ledaren även i hagen?

Jag hade en riktig surpuppa. Tyvärr fick jag aldrig bort den surigheten, men jag hade inte tålamodet till det heller utan lämna tillbaka henne.
Hon hade riktiga humörsvängningar, och brunstade som in i! Jag säger då det, ston;)
Vi passade dessutom inte ihop.

Vet inte om jag kan komma till någon hjälp men har hört att homopatmedel kan vara att rekommendera för de damer och herrar med humörsvängningar.

vad är det förnågot då?, hon är verkligen ingen sur häst, inte alls, bara helt sonika stentjurig

Vi har haft två ston på ridskolan, som varit obstinata käringar, men blivit som drömmar av vad jag tror var P-sprutor.

vad är det förnågot då?, hon är verkligen ingen sur häst, inte alls, bara helt sonika stentjurig

Ja du jag har ju sj aldrig använt sånt, sök på internet vettja:) Finns ju att hitta o beställa lite här o var. Tog faktiskt kontakt med en homopat.
Du får 100 frågor att svara på så att hon vet vad det är för homopatmedel du ska använda till din häst.

Jag har hört att många hästar med humörsvängningar äter sånt och verkar ha funkat! Tycker du ska testa, jag var ju nära.. svarade på alla frågor o så, men bestämde istället för att lämna tillbaka hästen.

Mitt råd är att ta kontakt med en veterinär - innan du börjar mixtra med homeopatmedel på egen hand... ;). Det finns hjälp för ston med jobbiga brunster och obalans i hormonerna - vilket skulle kunna vara fallet med din.

Mitt råd är att ta kontakt med en veterinär - innan du börjar mixtra med homeopatmedel på egen hand... ;). Det finns hjälp för ston med jobbiga brunster och obalans i hormonerna - vilket skulle kunna vara fallet med din.

Men hon får ju bra råd av en homopat som kan sin sak. Om hon nu väljer en seriös homopat :P Är inte alls fel att prata med en sådan utan vet:smirk:

Men hon får ju bra råd av en homopat som kan sin sak. Om hon nu väljer en seriös homopat :P Är inte alls fel att prata med en sådan utan vet:smirk:

Det är nog lättare att hitta en veterinär som kan sin sak än en homeopat som kan sin sak eftersom veterinären har en verifierbar utbildning - något som kan vara svårt att kolla när det gäller en homeopat.
Dessutom kan man knappast jämföra en veterinär med en homeopat när det gäller kunskapsnivå. Jag skulle solklart kontakta en vet i första hand. Kan h*n inget göra - fine, prata då med någon annan.

;)

Det är nog inget medecinskt fel.....Det handlar om att hästen behöver stabilitet och lugn och en fast och vänlig hand.Att byta stall och miljö är det sämsta man kan göra för en sådan häst.Du får inrikta dig på att sköta om hästen och spendera mer tid på det än på själva ridningen.Gå ut och gå med henne,och umgås.Du måste få hennes förtroende och att hon tycker om dig,och det du gör.
Fixar du det så kommer du få en hästkommpis,i stället för en surpuppa.Men det tar tid och tålamod.

Det är nog inget medecinskt fel.....Det handlar om att hästen behöver stabilitet och lugn och en fast och vänlig hand.Att byta stall och miljö är det sämsta man kan göra för en sådan häst.Du får inrikta dig på att sköta om hästen och spendera mer tid på det än på själva ridningen.Gå ut och gå med henne,och umgås.Du måste få hennes förtroende och att hon tycker om dig,och det du gör.
Fixar du det så kommer du få en hästkommpis,i stället för en surpuppa.Men det tar tid och tålamod.

Det konstiga är att vi står redan väldigt nära varandra, stabilitet och en fast och vänlig hand är det enda hon haft i två år, kan ej hjälpa stallbyten då det handlat om nedläggning, misstrivsel och liknande. Jag prioriterar självklart min och hästens vänskap framför ridningen och jag HAR hennes förtroende. det verkar inte ha med det att göra. hon kan ignorera likadant då kvällsjouren kommer och ska ta in henne fast hon vet att hon har mat i boxen, hon bara känner inte för det

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar