Humanists hingstlinje

Sv: Humanists hingstlinje

Mer kuriosa, för de som gillar sånt:

Drabant (dvs IIan) är mormorsfar till hingsten
Alzu Landgraf
sm_alzu_landgrafsa.jpg

Darbants dotterson Wunderbar är far till hingsten
Eagles Warrior
sm_eagleswarrior.jpg
(som i sin tur är far till hingsten Eagles Whittaker)
och morfar till hingstarna

Brandenburg Statesman
sm_brandenburg_statesman.jpg

och Font Barbados
sm_font_barbados.jpg

En annan svensk hingst, Dactovial f. 1976 e. Jovial u. Zoda ue. Daktyl-Sombrero har också varit verksam i Sydafrika.

Här är en ponnyavkomma till Dactovial
8875-Photo2_full.jpg

Ja just det, sa var det!:o Lite väl glömskt att missa Gaspari.

Vilka av Gasparis söner fick godkända söner i Sverige?
Hmm.. Har Görel fått en partiell härdsmälta nu? ;)

Imperator fick faktiskt, sent omsider, en godkänd son i Regall - som tyvärr exporterades nästan direkt efter godkännandet.

Minns hur glad jag blev på bruksprovet när Regall passerade nålsögat. Så som han hoppade då hade det varit skam om han inte godkänts...

Lambert fick tyvärr bara sonen Unruh som godkändes som treåring men sen inte klarade bruksprovet.

Lambert hade också sönerna Zober 057 i Norge och Livius CRB 9020 i USA, tyvärr fick ingen av dem godkända söner.

Jag har ju inte redogjort för varenda hingst från hingstlinjen utan bara de som fört den vidare. Imperator lämnade ju också Leporello som var verksam ett år och sen blev en duktig tävlingshäst.

Humanist hade ju 13 godkända söner och av dem blev Onkel i sin tur far till 21 söner, så linjen var ju enorm en gång i tiden.

Utav de hingstlinjer som finns i Sverige är den äldsta från Printonan xx född 1904 och importerad 1906. Den representeras idag av master och Chirlon.

Den näst äldsta är Kyffhusers som representeras av Lambourghini och Black Coffe. Kyffhäuser kom till Sverige 1929 ihop med bl a Humanist.

Den tredje äldsta är idag Utrillos som kom till Sverige 1964. Innan Artist togs ur aveln var Polarsterns den tredje äldsta.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10