Humanists hingstlinje

Mabuse

Trådstartare
Den är utdöd, va, eller finns det nagon kvar?

Vilka lite mer välkända hingstar har funnits i linjen?

Sv: Humanists hingstlinje

Gaspari 340 måste ha varit den mest framfgångsrika avelshingsten och hans son Piaff 399 den mest framgångsrika tävlingshästen.

Den siste hingst vi hade i svensk avel från linjen var Lanskoy som sänktes till C -04. Jag tror att han lever fortfarande?
Den näst siste var hans far Eloge som dog -02.

Lanskoy e Eloge e Eminent e Emir e Gaspari e Parad e Humanist

Ja just det, sa var det!:o Lite väl glömskt att missa Gaspari.

Vilka av Gasparis söner fick godkända söner i Sverige?

Emir måste anses som den mest framgångsrika och Eminent som hans mest framgångsrike son. Förutom Eminent (som själv gick svår hoppning och hade samma mamma som Flamingo 481) lämnade Jaguar sonen Johanniter som först exporterades till Västtyskland och därefter USA, och som jag tror har söner i USA. Kadett dog i tarmvred som femåring men hann lämna Orust och Pajazzo vilka i sin tur inte fick in någon son. Lambert fick tyvärr bara sonen Unruh som godkändes som treåring men sen inte klarade bruksprovet.

Herkules fick sonen Magi som knappt användes i aveln som i sin tur fick in sonen Sober som endast var gödkänd som treåring -84 men misslyckades på bruksprovet året efter.

Jag vet inte om Piaff användes i aveln i Västtyskland, men jag har hört att han inte gjorde det. Någon som vet?
Jag vet att Emir visades fram efter exporten men att han ansågs ha för toppigt kors, och jag tror tyvärr inte att han användes i aveln i sitt nya hemland.

Nu börjar hjärnkontoret rassla till;)

Linjen från Kokard 135 och hans son Drabant 315 är en annan linje som dog ut här i Sverige när Bobby och Tolstoy dog härom året. Alltså levde den linjen längre än Parads!
Jag vet att Callaghan har sonen Maestro i avel på Nya Zeeland, Urbino och Flamingo har söner i aveln påandra sidan Atlanten. Pehrsson tror jag fortfarande lever i USA och två helsyskon till Flamkella har exporterats, och en var i aveln i Kanada härom året.

Onkel ansågs på sin tid vara Humanists bäste son, men hans linje levde bara vidare via Diogenes som lämnade Toreador som lämnade Ciceron. Ciceron fick snerna Parant och Rex, Rex fick sönerna X-et och Refaat, men de var båda bara godkända en säsong.

Ah, nu börjar jag komma ihag. Urbino fick ingen son i avel i Sverige da?

Lamberts nedärvning var väl sadär, sa det kanske inte är sa konstigt att han inte fick nagon son mer varaktigt i aveln.

Urbino är pappa till Flamingo, Callaghan, Leopard, Bobby, Tolstoy och även President som var godkänd en säsong.

Men ingen av dem fick nagra söner i svensk avel?

Bobby och Tolstoy tävlades väl mest kanske, och har kanske inte sa manga avkommor?

Flamingo fick Solid som tyvärr inte var lika framstående som sin far.

Tolstoy användes en hel del i avel under sina första år, men sen tävladeshan. Bobby godkändes på prestation och har endast en handfull avkommor.

Nu börjar hjärnkontoret rassla till;)

Jag vet att Callaghan har sonen Maestro i avel på Nya Zeeland

Lägger in ett par bilder på Maestro, hans mor Maniara (8) 2082 är syster till mitt stos mormorsmor (Anastasia) :laugh:.

Från ägarnas hemsida..
"Maestro has again named the top South Island warmblood sire for the 2004-05 season, for the fourth year running. His progeny also filled the top six placings in the youngstock rankings in 2002-03."

"Maniara, highest scored Diploma SWB Mare, 46 points out of 50 on her testing."

maestrodancex.jpg

maestro19jun03x.jpg

maestro3jun03x.jpg

Hälsningar Monika

Senast ändrad:

Bilderna syns inte.

Har haft bilder på honom från hästtidningar jag köpt på Nya Zeeland, men jag hade så mycket annan packning att jag inte kunde ta med dem hem:(

Och han sänktes väl till C?

Det tycks lite som att hingstlinjen runnit ut i sanden - manga av de bästa exporterade, och de sista ättlingarna som funnits kvar i landet sänkta till C.

Nej, ingen godkänd. Men Partisan II har ju använts endel. Men det räknas nog inte...

Det räknas inte eftersom Partisan II inte kan få godkända söner så alltså har den grenen av hingstlinjen dött ut.

Herkules lämnade även Charm, Belmont, Hassle, Obelix, Herkán och Mandarin men ingen av dem var godkända särskilt länge och lämnade heller inga söner.

Däremot har sonen Raswan i USA lämnat sonen Encore som åtminstone härom året var i avel, så där lever grenen.

Knapplån
Kuriosa:
Urbinosonen Drabant (ibland benämnd Drabant II) blev en av pionjärerna i varmblodsaveln i Sydafrika (moderslivsimport) - han blev bl a morfar till "superhingsten" Wunderbar.
Jag vet inte om han fick någon verksam son efter sig.

Det visste jag inte!

Ser att han stammar från samma möderne som Ciceron.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10