Hullproblem, men varför?

Rea

Trådstartare
Har en bekant som fått tag i häst för inte så länge sedan, ca 10 månader, en travare som gick i pension från travet då den inte presterade. Saken med hästen är att det är något som inte stämmer och jag blev tillfrågad vad jag trodde det kunde vara......Han är tunn och enligt logik så borde han inte vara det, ca 7-8 år.
Min första reaktion var M A T och mer mat men jag fick reda på att han faktiskt får 3-4 kilo havre/kornkross, betfor och uppskattningsvis 8 kilo hö. Hästen är maskad som den ska. Jag vet inte vad jag ska tro och veterinär anses som överflödigt så jag kan ju bara spekulera.
Och spekulera kan ju även all Bukefaloser så jag ber er komma med synpunkter så jag har lite mer kött på benen att komma med om 2 veckor när jag ska dit igen.

Så shoot!
Maximiliam.jpg
 
Sv: Hullproblem, men varför?

Ta blodprov!!! (:o )

Och maskprov i alla fall.

Det är inte foderrelaterat tror jag, även om jag anser att det är för lite grovfoder.

På med mera hö, gärna analyserat, olja och GRÄS.


Men du, jag kan inte låta bli att kommentera att vet skulle vara överflöd, och taggtråd.....ser jag fel?
 
Senast ändrad:
Sv: Hullproblem, men varför?

Jag tycker också att 8 kg hö är lite! Äter hästen mer om den får? Min haflinger d-ponny åt ca 10-12 kg hö/dygn i vintras, som en jämförelse...
 
Sv: Hullproblem, men varför?

Absolut mera grovfoder, gärna Lusern. Ser ut som om han fått för lite proteiner.

Mitt varmblod 165cm i mkh äter närmare 20kg hösilage/dag (väldigt torrt)+ 1kg Hippo Basic

Nu går han dock på bete men stödfodras med ca 5kg hö/dag + 0,5kg Hippo
 
Sv: Hullproblem, men varför?

:eek: Säg åt dom att inte använda taggtrådsstaket.. eller ser jag fel?

Kolla tänderna kanske?
 
Sv: Hullproblem, men varför?

Lazio skrev:
:eek: Säg åt dom att inte använda taggtrådsstaket.. ?
Jag säger att på förra stället fanns taggtråd, inte där han finns nu *torkar svetten ur pannan*;) .
 
Sv: Hullproblem, men varför?

mimus skrev:
Men du, jag kan inte låta bli att kommentera att vet skulle vara överflöd, och taggtråd.....ser jag fel?
;) JAG anser inte att vet. är överflödig, men det är ju inte min häst så jag kan inte råda över det, tyvärr. Jisses, hade hästen varit min hade jag nog haft den i trädgården och handmatat för att vara säker på att han fick vad han skulle och alla blodprover hade varit tagna och tänderna kollade etc etc.

/kristel, som är ganska "pjallig" med sina hästar:angel:
 
Sv: Hullproblem, men varför?

Som de flesta redan säger, mer grovfoder. Dessutom skulle jag vilja fråga om hästen gått från täckad till otäckad? Det ser så ut, och de sparar en hel del energi på att gå med täcke.
Ta träckprov, kolla tänder, och låt honom dessutom vänja sig vid miljöbytet (oavsett om det är en erfaren tävlinghäst).
Tillför gärna E-vitamin.
Något som ökat på aptiten hos mina svårfödda engelska fullblod är Nonijuice, nu för tiden finns det bara araber i min träning.
Är du 100 på att hästen inte har ont nånstans?
Ta ut ET o Kiropraktor för säkerhets skull.
 
Sv: Hullproblem, men varför?

Huga,huga sommarstuga! Det var mkt som inte sâg sâ roligt ut. Hâller med dom andra, ta nämda prover.
 
Sv: Hullproblem, men varför?

Huuu!!!Men det är som sagt nog inte foderrelaterat...han har nog fått för lite protein innan, men ta bajsprov och blodprov och kolla tänder!Dom långa håren på magen visar tendens på mask...Börja med det och är allt ok(vilket det nog inte är) så är det dax att ta ut kiropraktor eller nåt...
 
Sv: Hullproblem, men varför?

kristel skrev:
;) JAG anser inte att vet. är överflödig, men det är ju inte min häst så jag kan inte råda över det, tyvärr. Jisses, hade hästen varit min hade jag nog haft den i trädgården och handmatat för att vara säker på att han fick vad han skulle och alla blodprover hade varit tagna och tänderna kollade etc etc.

/kristel, som är ganska "pjallig" med sina hästar:angel:


Jag har fullkomligt klart för mig att DU inte anser att vet är överflödig, och jag har ännu mera klart för mig hur du skulle hanterat hästen om han var din, du är ju som jag!!!!

:love:

Jag vill att de ska ta blodprov för att kolla blodvärdena.
 
Sv: Hullproblem, men varför?

Hästen är maskad som den ska.
Oj så många jag hört säga det på sista tiden, och när man luskar lite visar det sig att avmaskningen är i bästa fall nöjaktig om inte totalt vilse!

Blodprov för att kolla bandmask (och finns den SKALL ett prazikvantelmedel användas), träckprov för att kolla rundmaskar. Hur är det med styngfluga där han kom ifrån, avmaskad exakt när senaste 12 mån och med vilket/vilka medel och dosering?

Om allt är ok parasitmässigt skulle jag satsa på att få ordning på magen. Magsår?
 
Sv: Hullproblem, men varför?

Kan vara så att hästen fått "men" av travträningen. Stressig, svårt att tillgodogöra sig ovs. Lite tankar utöver de som redan nämnts.
 
Sv: Hullproblem, men varför?

Funderar på havren. Han kanske får för mycket energi så han "stressar bort" hullet.
Jag gillar det enkla råd när jag fick min pålle: "Ge honom ingen havre, du vill inte ha den energin nu".
 

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 199
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Min D ponny har ända sedan i vintras varit smal lite till och från. Hon är väl inte "mager" men hon är smal, och ja vill att hon ska få...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 270
Senast: Camomill_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp