_moa_

Trådstartare
Nu kommer jag och frågar om en hull fråga igen. Jag har blivit helt besatt av hull, tittar jämt på hullet på alla hästar jag ser nu:crazy:

Vad skulle ni säga om denna hästens hull?
Hur väl ska revbenen kännas?

Tyvärr har han vinterpäls kvar, men jag hoppas man ser lite i alla fall:)




Klicka på bilderna för att se dom större

Är intressant att höra folks åsikter och se om mina stämmer överens med andras:)
 
Sv: Hull

Hm.. .tycker också att den ser lite fet ut. Eller så har den ofantligt mycket päls...runt magen. :cool:
 
Sv: Hull

Tycker att alla hästar utom den sista är överviktiga
 
Sv: Hull

Jag tror nog att även den sista har ett rätt så rejält lager späck över revbenen, betvivlar att man med lätthet, genom att stryka med handen över hästen, kan känna några revben.
 
Sv: Hull

På alla utom den sista kan man med lätthet känna revbenen om man strycker med handen.
 
Sv: Hull

Vill du ha dem i sånt här hull eller är de bara såhär temporärt pga betet? (inte för att bete är nån ursäkt)
 
Sv: Hull

Tumlarunt skrev:
Vill du ha dem i sånt här hull eller är de bara såhär temporärt pga betet? (inte för att bete är nån ursäkt)

Jag kan bara svara för skäcken.
Han är två år och har bara gått i hagen och inte jobbat något alls, vilket innebär att han har inga magmuskler alls. Har sett hästar som stått i hagen och sedan börjat arbetas, den lilla hängmagen försvann ganska fort då.

Jag känner hans revben jätte tydligt, men han ska banta ändå?
Hur tycker du jag ska banta han?
 
Sv: Hull

Kanske ska tillägga att eftersom jag hela tiden tjatar om att man kan känna revbenen är för att väldigt många säger att hästen är i bra hull om man kan känna revbenen.
 
Sv: Hull

detta har jag fått höra av min vetrinär att man ska kunna känna revbenen gör man inte det är dom tjocka...men du ska inte heller se dom..när du står i närheten av din/dina hästar....

någon som har hört detta???
 
Sv: Hull

Men den kan ju fortfarande vara bukig även om man känner revbenen. Och jag tycker visst att betet kan vara en ursäkt, hur många hästar blir inte tjocka på betet? :p De sväller ofta upp pga att de äter blött och färskt gräs då varje dag och när de kommer in o äter torrt går den oftast ner mkt på några dagar. :)
 
Sv: Hull

Jag tycker att skäcken är en smula tjock, men väldigt söt :p :love:
 
Sv: Hull

Tack:)

TheDot: Men om han är buktig så har han väl proteinbrist i så fall?
Jo, lite tjock får dom bli under betet:angel:

Då är det ju dumt att så många här sitter och säger att han är tjock? För om inte jag hade vetat lite så hade ju jag kanske börjat ge honom mindre mat i stället för att ge mer och balansera upp det hela? (då är inte detta bara riktat till dig thedot) Det blir ju helt pankaka om jag börjar banta honom nu.
 
Sv: Hull

Jag tycker fö att shettisar får vara lite runda om magen ;) Dom är ju också lite så i exteriören, eller är jag helt ute o cyklar?
 
Sv: Hull

TheDot skrev:
Jag tycker fö att shettisar får vara lite runda om magen ;) Dom är ju också lite så i exteriören, eller är jag helt ute o cyklar?

Jag har hört att dom har djupare bål än tex varmblod vilket gör att dom kan se tjockare ut. Och sen har dom ju sina korta ben med:D
 
Sv: Hull

Jag kan inte säga nåt om hur han borde bantas eftersom jag inte vet hur era hagar och rutiner ser ut.
Men om han bara är två år så är det klart att det är svårare att motionera bort det överflödiga än om han varit äldre-som jag trodde att han var.
Och som nån redan sagt så kan hästen vara bukig även om man kan känna revbenen. Fast i ditt fall är han nog bara tjock helt enkelt :D
 
Sv: Hull

Tumlarunt skrev:
Och som nån redan sagt så kan hästen vara bukig även om man kan känna revbenen. Fast i ditt fall är han nog bara tjock helt enkelt :D

Och det grundar du från? Att han bara är tjock menar jag.
Tycker du säger mot dig själv lite :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hull

Och det grundar du från? Att han bara är tjock menar jag.
Tycker du säger mot dig själv lite

Jag är kanske trög men jag förstår inte vad du menar, vad är det jag grundar och hur säger jag emot mig själv?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 613
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 721
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp