Hull på långhårig katt

Lena

Trådstartare
Hur tycker ni att hullet på en katt ska kännas? På en mer korthårig katt är det ju enkelt att se så att katten har midja så den är inte är för fet och sedan andra hållet om den börjar gå ner för mycket i vikt. På en långhårig är det ju svårt/omöjligt att se så där måste känsel användas. Har aldrig varit smart nog att känna efter ordenligt på en korthårig katt när jag sett de som jag tycker ser bra ut i hull.
Så hur tydligt bör man kunna känna t.ex. revben på en katt? ska ryggen vara täckt med muskler/fett eller är det ok att kunna ana toppen av ryggkotorna om man stryker katten på ryggen? Vad är era åsikter?
 
Sv: Hull på långhårig katt

Jag går aldrig efter utseende, även korthåriga katter kan ha en päls som förvillar (och även olika kroppsbyggnad).

Jag anser att en katt ska kännas fast i hullet, det enda som kan vara löst är hud och lite påsmage. Aldrig valkar kring kroppen. Ryggrad kan man känna topparna på när man stryker hårt, men inte när man bara klappar. Jag tycker att ryggrad och bringa är bra ställen att känna på om de börjar falla ur, runt kroppen om man tycker de är lite stabbiga.

Sen får man ju justera lite för ålder och övrig kondition.
Det här är tex Hanoo som 12-åing, i tipptopp showkondition:

Hanoo-0000.jpg


Som 16-åring var en del av musklerna borta, och då får man ju inte samma atletiska kropp hur man än gör:

Hanoo-0004.JPG
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 974
Senast: Åsa A
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hur vet man om katten är i bra hull? Om den är fet är ju lätt att se, men hur smal är lagom? Min mor oroar sig konstant för att katten...
Svar
3
· Visningar
3 934
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 114
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp