Hull på gamla hästar

tigerflicka

Trådstartare
Jag funderade på hur det är med gamla hästar, brukar det alltid bli så att de faller ur och behöver massvis med mat jämfört med tidigare?

Min dam är nu 20 år och lättfödd. Inte lika lättfödd som förr, men mer åt det runda än magra hållet och är oftast löjligt pigg. Dock äter hon mycket mindre kraftfoder nu än förr, jag försöker så långt det är möjligt ge henne mer hö istället.
Har hängt ihop med hästen i 15 år och det är den första gamlingen jag haft.

Ni med äldre hästar, faller de ur och i så fall vid vilken ålder började det ske?
Något speciellt man ska hålla utkik efter, förutom att kolla tänderna? Vill ju att hon ska få ha det så bra som möjligt så länge som möjligt! :)

Sv: Hull på gamla hästar

Hittills har inte min 21 åriga dam börjat falla ur alls. Tvärtom, hon är fetare än någonsin :(
Hon har alltid varit extremt lättfödd, och trots att hon alltid fått mindre mat än dom andra och rört sig minst lika mycket så har hon varit tjock.
Nu på äldre dagar är det svårare, eftersom hon inte är fräsch och att hålla vikten nere utan att kunna motionera henne är allt annat än lätt.
Hon har ändå problem med tänderna eftersom hon inte blivit kollad på många år innan jag köpte henne. Men hon får uppenbarligen i sig så hon klarar sig ändå :D

Min 21-åring är också rätt rund nu efter betet... :crazy:

Det andra stoet är dock svårfött normalt och har nu dessutom föl vid sidan. Hon har fri tillgång på lusern, samt att hon äter krafft groov 125 och olja. Jag funderar dock på att ge henne ett högenergifoder och soja istället för grooven men inväntar höanalysen innan jag ändrar något. Just nu fodrar jag bara med ögat och är inte nöjd hur mycket jag än stoppar i henne. :(

Jag funderade på hur det är med gamla hästar, brukar det alltid bli så att de faller ur och behöver massvis med mat jämfört med tidigare?

Min dam är nu 20 år och lättfödd. Inte lika lättfödd som förr, men mer åt det runda än magra hållet och är oftast löjligt pigg. Dock äter hon mycket mindre kraftfoder nu än förr, jag försöker så långt det är möjligt ge henne mer hö istället.
Har hängt ihop med hästen i 15 år och det är den första gamlingen jag haft.

Ni med äldre hästar, faller de ur och i så fall vid vilken ålder började det ske?
Något speciellt man ska hålla utkik efter, förutom att kolla tänderna? Vill ju att hon ska få ha det så bra som möjligt så länge som möjligt! :)
Min gamling började falla ur (tydligt) vintertid från ungefär 26-27 års ålder (connemara). Han var annars normalfödd hela livet. Så var lite uppmärksam framåt december. Då vet du om du måste lägga till extra foder tidigare på hösten.

Har du kollat tänderna? Värt att tänka på att bandmasken ger sig på äldre hästar lättare så jag skulle välja ett kombinationspreparat för höstavmaskningen.

Tänderna kollades senast förra veckan och tandläkaren var mycket nöjd.
Tack för tipset om mask, det ska jag läsa på mer om!

Jag har en 30 årig ponny, och aldrig haft problem med att hålla hullet, förrens först nu i vintras, då tappade han endel i vikt, dock hade vi hö som var 3:e skörd, som togs väldigt sent, så misstänker att det var ganska låga värden, så jag fick fodra på med en hel del krafft groov och olja, vilket jag inte behövt göra tidigare år, men då har vi iofs aldrig haft 3:e skörd heller, utan 1:a eller 2:a, men han tog sig ändå inte så bra trotts att han fick extra krafftfoder så jag vart lite orolig, men sen när han kom ut på betet nu i våras, så tog han sig på bara 2-3 veckor :) Skönt!
Har dock precis börjat "stöd" fodra med lucern strå och krafft groov 125 så han inte börjar falla ur igen utan fortsätter hålla gott hull :) Bättre att han är lite åt det rundare hållet nu när han är gammal.

Min började falla ur "då och då" när han var 22+. Jag gav honom havre, korn, lusern och groov 125. (+ grovfoder, naturligtvis ;) ) Periodvis fick han också olja i maten, men jag upplevde inte att det hade särskilt stor effekt. I vårt fall var det effektivaste att utfodra fler gånger per dygn! Dvs inte öka särskilt mycket på givorna, utan i stället dela upp dem och ge mindre givor oftare. Han verkade tillgodogöra sig maten bättre på det sättet.

Lycka till!

Den erfarenheten har jag också - alltså bättre resultat av att ge kraftfodret uppdelat på flera givor om dagen istället för att ge massor en gång bara.

Hmm... Vilka ger stora givor en gång per dag;).

Det optimala är ju ströätandet som ett bete ger o större frossande efter nattvila.

Jag har inga betänkligheter med att ge en svårfödd äldre häst kraftfoder =koncentrerad föda. Klart att man först provar med bara bra grovfoder, men om den inte kan tillgodogöra sig på det så

Min 29-åring håller jag i något överhull hela tiden just för att om han blir sjuk så vill jag ha något han kan ta av. Han är alltså inte fet. Men han får ha lite mer än jag skulle vilja ha på en yngre häst.

Han har fina tänder fortfarande och går som därför som vanligt på mycket grovfoder. Han har nästan alltid lite kvar kvar i boxen när det är dags för nästa fodring. Jag fodrar de flesta hästar(som inte blir för feta) så. Jag vill att de ska ha att göra och pillra med. Kraftfoder behöver han inte. Han får tillskott selen och e-vitamin.
Ponnygubben får ca 13 kg hösilage om dagen.

I somras blev han faktiskt lite smårund av betet.

Så min ponny har alltså inte börjat magra av. Vi har hängt ihop i 20 år.
Han föll dock ur då han fick anaplasma förra hösten. Det gick fort!
Då var jag glad att jag hade haft honom lite i överhull!

Det finns, faktiskt, folk som, av praktiska skäl, ger sina hästar dygnsgivan kraftfoder vid ett och samma utfodringstillfälle. I mitt fall delade jag upp dygnsgivan på fyra utfodringstillfällen, i stället för två. Man måste fundera över vad som är praktiskt genomförbart också. ;)

Hmm... Vilka ger stora givor en gång per dag;).

Ja de finns... jag vet en häst som en gång om dagen får 2 kg lusernhack, 1,5 kg kornkross och 1/2 kg betfor (torr vikt). Det är för mig en stor giva foder i krubban på en och samma gång.

Det beror ju också på vad man menar med stora givor. För min del, som sällan har behövt ge kraftfoder alls, blir det en stor giva med 1 kg lusernpellets och 1/2 kg groov. Andra kanske tycker det är en normal giva och onödigt att dela upp.

Min 29-åring håller jag i något överhull hela tiden just för att om han blir sjuk så vill jag ha något han kan ta av. Han är alltså inte fet. Men han får ha lite mer än jag skulle vilja ha på en yngre häst.

Så tänker jag med, mina hästar är ännu så länge i sina bästa år och jag ser till att hålla hullet nere men när de blir äldre kommer de absolut få ha lite extra - utifallatt.

Vår gubbe har alltid varit lagom kraftig och väldigt maffig i kroppen, men förra hösten/vintern gjorde sig åldern påmind och han magrade rejält oktober-januari. Han var då 25 år gammal och var helt fri från problem (tänder, mask etc) i övrigt. Efter lite foderbyte (vetekli rekommenderas starkt utöver "klassikerna" såsom lucern, olja osv) började han dock ta sig igen, och när sedan sommarbetet började i maj blev han snabbt precis som vanligt igen!

Energimässigt var han precis som vanligt under hela perioden, och jag tror det var därför det var lite extra knepigt för oss att upptäcka viktnedgången i tid. Att hålla utkik efter fysiska tecken tidigt och att börja fodra i förebyggande syfte redan i typ september är alltså mina bästa tips, så slipper man förhoppningsvis det värsta i alla fall. Vi har laddat upp och förberett oss som tusan inför den här hösten, så förhoppningsvis blir det lite bättre än förra året!

Vår ena var ganska svårfödd redan som ung. Sån där ponny som kunde gå på turbobete utan att bli minsta tjock. Han började falla ur vid ca 25 års ålder och kräva stödfodring. Efter 30 var det ganska masskiv stödfodring men då var tänderna slut. Då fick han fritt hö, det mjukaste finaste ängshö som gick att hitta, fritt lucern, fri betfor och fri havre alt det som då hette Krafft Rider - nu har de bytt namn så många gånger, men det som kallats Grund etc. Ungefär havrevärden på det.

Jul-nyår 32/33 års ålder föll vikten trots att han då även var täckad, och gnistan försvann. Han togs då bort för att få gå med värdighet. Var fullt igång tills han var 31 (vann avslutningshoppningen på ridläger när han var 30 *S*), sen motionskördes han bara lite lätt för sulky. Vid 32 helpensionerades han.

Den andra, ovanståendes kompis, var fet som en julgris oavsett vad man försökte. Han blev fet på bark.. (Han var vanvårdad och utmärglad som ung, blev troligen nåt 'tjall' där då). Han var lika smällfet 28 år gammal, och fullt igång. Finfina tänder. Gud vet hur gammal han hade kunnat bli om inte hans lättföddhet blivit hans fall. Han fick tyvärr svår fång sommaren när han var 28 år och avlivades därför.

Så det är individuellt med OM de faller ur, och när. Tänderna är avgörande också för när man får börja med extrainsatser. Så nej, alla kommer inte behöva massvis med mat. Alla kommer inte ens behöva (pga tänderna) specialkost.

Lite spinoff - Generellt TROR jag att ofta när man ser för magra gamlingar, så är ägaren lite för försiktig med tillskottsfodringen, lite för rädd att sas 'ösa på'. Det kan krävas fascinerande mängder, i och med att de har ett sämre näringsupptag som äldre.

(Alt vägrar se att det nu är över gränsen och dags att låta dem gå, hjälper inte tillskottsfoder anser jag de bör få sluta innan de 'tappar allt'. Det gör ont i mig när jag ser benknotegamlingar gå kvar för 'de är pigga och glada'. Att de ska behöva sluta vara det också innan de får somna..)

Ja de finns... jag vet en häst som en gång om dagen får 2 kg lusernhack, 1,5 kg kornkross och 1/2 kg betfor (torr vikt). Det är för mig en stor giva foder i krubban på en och samma gång.

Det beror ju också på vad man menar med stora givor. För min del, som sällan har behövt ge kraftfoder alls, blir det en stor giva med 1 kg lusernpellets och 1/2 kg groov. Andra kanske tycker det är en normal giva och onödigt att dela upp.

Lucernet är att räkna som grovfoder, men. Så det den får är ju 1.5 kg korn (ca 2 l torrvikt om det vore mitt korn) och ½ kg betfor. Ingen stor giva för 'rätt' häst.

Jag tycker det har viss relevans för när givan ges, och hur hästen äter upp den sas. Mina fullblod fick ganska rejäla givor kraftfoder till natten. Att det gavs stor giva då istället för att splitta var för att de helt enkelt inte var så himla intresserade av sin krubbmat utan åt ebarmerligt långtsamt och lite nu och då.

Det bästa för alla var alltså att servera så mycket av det till natten. Så kunde de i lugn och ro och i egen takt stå där och pilla i sig det pö om pö tills morgonen.

Att försöka splitta gav oftast bara en häst som tog tre tuggor och sen ratade det och ställde sig och väntade på att bli utsläppt t ex.

Däremot nuvarande matvrak, där finns verkligen inte varken anledning eller vinst att skicka i dem en stor giva på en gång som de skulle trycka i sig direkt. Där är det bättre för alla att dela upp den. Om de nu av någon anledning skulle behöva massa krubbmat, det är inte riktigt troligt ;)

Gamla hästar äter också ofta (inte alltid) ganska sakta och lite pö om pö. Då är det ju utmärkt om de får en stor giva som de har LÅNG tid på sig att peta i sig, än flera små de helst ska käka upp direkt.

Men som sagt, slänger hästen i sig rubbet direkt, då är det ju alltid bättre dela. Men äter de sakta/pö om pö blir det ju som en massa givor under hela natten t ex.

Senast ändrad:

Jag har en 24-åring som är väldigt lättfödd. Hon har bra tänder och får fri tillgång på grovfoder, inget kaftfoder. För ett par år sedan fick hon lite tillskott av lusern och soja, pga värdet på grovfodret. Hon är lite för tjock efter bra bete i sommar, men ser hellre att hon har lite mer hull än för lite. Hon går på lösdrift.

Lucernet är att räkna som grovfoder, men. Så det den får är ju 1.5 kg korn (ca 2 l torrvikt om det vore mitt korn) och ½ kg betfor. Ingen stor giva för 'rätt' häst.

Jo, jag vet att lusern är grovfoder - poängen var att hästen får alltihopa i krubban samtidigt. Den blir fylld till bredden.

Ingen stor giva för "rätt" häst men större mängd än vad jag är van att ge. (Obs att jag fortfarande inte pratar om näringsinnehåll utan volym)

Det finns, faktiskt, folk som, av praktiska skäl, ger sina hästar dygnsgivan kraftfoder vid ett och samma utfodringstillfälle. I mitt fall delade jag upp dygnsgivan på fyra utfodringstillfällen, i stället för två. Man måste fundera över vad som är praktiskt genomförbart också. ;)
Av praktiska skäl:confused:. om man inte ens är i stallet så länge att man kan åtminstone fodra när man kommer o innan man går- för hästens skull, ska man då ha häst?

Nu beror det väl på givan oxå, men får den mkt ska det definitivt delas upp. Men i ditt fall där hästen troligen inte ens rids eller ens mockas åt så har den knappast ett behov av mkt kraftfoder.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka